70 proc. rodziców liczy się z większym kosztem wyprawki szkolnej niż rok temu. 13 proc. podało, że na zakupy dla jednego dziecka przeznaczy do 300 zł, a 37 proc. od 301 do 500 zł – wynika z badania SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii.
Z badania SW Research wynika, że 13 proc. uczestniczących w nim rodziców na wyprawkę dla jednego ucznia przeznaczy do 300 zł, 37 proc. przeznaczy od 301 do 500 zł, 29 proc. – między 501 a 700 zł, 14 proc. – od 701 do 1000 zł, a 7 proc. powyżej 1000 zł. 70 proc. badanych podało, że spodziewa się większych wydatków niż przed rokiem, 3 proc. zakłada niższy wydatek. 27 proc. sądzi, że wyda tyle samo.
Ile wydawaliśmy na wyprawkę rok temu
W ubiegłym roku w podobnym badaniu:
- 16 proc. rodziców deklarowało, że na wyprawkę dla jednego ucznia przeznaczy do 301 zł,
- 36 proc. – od 301 do 500 zł,
- 24 proc. – między 501 a 700 zł,
- 14 proc. – od 701 do 1000 zł,
- 10 proc. powyżej 1000 zł.
Wówczas większych wydatków niż rok wcześniej spodziewało się 80 proc. rodziców, 14 proc. zakładało, że wyda tyle samo rok wcześniej, a 6 proc., że mniej.
Co kupujemy w ramach wyprawki
Z tegorocznego badania wynika także, że na liście zakupów:
- 93 proc. rodziców znalazły się przybory szkolne i podręczniki,
- 84 proc. – kupi ubrania i buty,
- 28 proc. – wyposażenie pokoju,
- 25 proc. – elektronikę (komputer/laptop, drukarka, nowy telefon, słuchawki),
- 20 proc. akcesoria/sprzęt sportowy (np. rower, hulajnoga, deskorolka),
- 19 proc. – zabawki (edukacyjne, rozwojowe),
- 14 proc. – kosmetyki.
Podejście rodziców do zakupów jest różne w zależności od kategorii. Niezmiennie to ubrania i obuwie (75 proc.), tornister lub plecak (74 proc.) oraz podręczniki (69 proc.) kupowane są w sposób przemyślany – po wcześniejszym zaplanowaniu. Natomiast bardziej spontanicznie – artykuły papiernicze czy drobne przybory szkolne.
Z badania wynika, że 77 proc. rodziców robi zakupy wspólnie z dziećmi. 11 proc. całkowicie oddaje wybór dziecku.
Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku przeprowadzono w dniach 3–14 lipca 2023 r. metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) – na ogólnopolskiej 1026-osobowej grupie respondentów, dorosłych mających dzieci.
(PAP)