Komu przysługuje 300+?
Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł, mające na celu zrefundować koszt zakupu artykułów do szkoły, przysługuje rodzicowi, bądź opiekunowi każdego uczącego się dziecka.
Świadczenie przysługuje na dziecko:
-
- uczące się w szkole do ukończenia 20 roku życia
lub - w przypadku dzieci niepełnosprawnych – do ukończenia 24 roku życia.
- uczące się w szkole do ukończenia 20 roku życia
Co ważne, przypada ono zarówno dla uczniów szkół podstawowych, jak i szkół policealnych i dla dorosłych. Przy czym program ten nie obejmuje dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne ani w przedszkolu, ani w tzw. „zerówce” prowadzonej w szkole.
300+ przysługuje każdemu uprawnionemu, bez względu na dochody gospodarstwa domowego.
Kto składa wniosek o 300+?
Ze względu na jednorazowy charakter świadczenia, wniosek składa co do zasady jedno z rodziców dziecka.
Natomiast w przypadku, gdy dziecko zgodnie z orzeczeniem sądu jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu, sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach - każdy z nich może złożyć wniosek i dostać połowę kwoty przysługującego świadczenia Dobry start.
Jak wysłać wniosek o 300+?
W 2022 wniosek o dofinansowanie do artykułów szkolnych 300+ można złożyć tylko i wyłącznie drogą elektroniczną. Można to zrobić przez:
- portal PUE ZUS - przez mobilną aplikację mZUS, bądź pod adresem: https://www.zus.pl/portal/logowanie.npi
- portal Emp@tia - pod adresem: https://empatia.mpips.gov.pl/
- serwisy bankowości elektronicznej tych banków, które udostępniły taką możliwość.
Banki, które umożliwiają składanie wniosku o świadczenie dobry start przez swoje serwisy to:
- PKO Bank Polski SA,
- Bank Pekao SA,
- mBank SA,
- ING Bank Śląski SA,
- Alior Bank SA,
- Bank Pocztowy SA,
- Credit Agricole Bank Polska SA,
- Bank Millennium SA,
- Getin Noble Bank SA,
- Nest Bank SA,
- SGB Bank SA,
- Bank BPS SA,
- Santander,
- BNP Paribas Bank Polska SA,
- SKOK Stefczyka,
- SKOK Śląsk,
- SKOK Energia,
- SKOK im. Powstańców Śląskich,
- SKOK Ziemi Rybnickiej,
- SKOK Unii Lubelskiej,
- SKOK Progres,
- SKOK Wisła,
- SKOK Chmielewskiego,
- Krakowska SKOK,
- SKOK Szopienice,
- SKOK Świdnik,
- SKOK Centrum,
- SKOK Kwiatkowskiego ,
- Regionalna SKOK im. Św. Brata Alberta
Co jest potrzebne do złożenia wniosku o pieniądze z programu Dobry Start, czyli 300+?
Rodzice, bądź opiekunowie do złożenia wniosku o 300+ potrzebują:
- dowód osobisty,
- numer PESEL dziecka,
- orzeczenie o niepełnosprawności, jeśli dziecko kontynuuje naukę po ukończeniu 20. roku życia i jest osobą niepełnosprawną,
- nazwa i adres szkoły, do której dziecko uczęszcza,
- numer rachunku bankowego, na który zostanie wypłacone świadczenie.
Trzeba będzie również podać numer telefonu i adres e_mail. Jeśli osoba składająca wniosek nie ma adresu e_mailowego - musi założyć sobie konto mailowe. Może to zrobić za darmo w wybranym portalu lub serwisie internetowym.
300+ dla cudzoziemca w Polsce
Od 1 lipca za pośrednictwem bankowości elektronicznej i portalu Empatia wnioski mogą składać również rodzice dzieci, które są cudzoziemcami. Warunkiem jest, aby zarówno rodzic, jak i dziecko mieli numery PESEL.
Kiedy wypłata 300+ dla wniosków złożonych po 30 września?
ZUS przekaże pieniądze na konto wnioskodawcy w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Przy czym może on wskazać dowolne konto, na które będą przekazywane środki. Należy jednak podkreślić, że we wniosku „Dobry Start” można wskazać tylko jeden numer konta do otrzymywania świadczeń na wszystkie dzieci.
Czy świadczenie dobry start może zostać zajęte przez komornika?
Świadczenie z rządowego programu „Dobry Start” nie podlega egzekucji. Zatem komornik nie może zająć tych pieniędzy.
Jak skorygować wniosek o 300+?
Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS i chcesz:
- skorygować wniosek – złóż przez PUE ZUS nowy wniosek o świadczenie Dobry Start z prawidłowymi danymi,
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – skorzystaj z funkcji na portalu PUE ZUS:
- [Doślij załącznik] – na liście dokumentów wysłanych
- bądź [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].
Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną i chcesz:
- skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź bankowość elektroniczną
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].
Jeśli złożyłeś wniosek przez portal Emp@tia i chcesz:
- skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź portal Emp@tia,
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].