Terminy wypłat 300 plus
Czas wypłaty świadczenia 300 plus w ramach wyprawki szkolnej jest uzależniony od daty złożenia wniosku. Osoby, które dostarczyły go do dnia 31 sierpnia 2022 roku, powinny otrzymać pieniądze na rachunek bankowy do 30 września 2022.
Natomiast w przypadku wniosków złożonych po ostatnim dniu wakacji szkolnych, ZUS wypłaci świadczenie w ciągu kolejnych dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami. Zatem, jeśli wniosek złożyłeś 1 września, pieniądze trafią na twoje konto do 1 listopada. Jeśli złożysz go 10 października, wówczas ZUS ma czas na wypłatę 300+ do 10 grudnia.
Świadczenie wypłacane jest wyłącznie na rachunek bankowy podany we wniosku.
Do kiedy można złożyć wniosek o 300 plus?
Przyjmowanie wniosków o pieniądze w ramach programu Dobry Start rozpoczęło się 1 lipca 2022 roku i zakończy się z dniem 30 listopada
Kto może złożyć wniosek o wyprawkę szkolną 300 plus?
Wniosek o świadczenie dobry start możesz złożyć, jeśli jesteś:
- rodzicem,
- opiekunem faktycznym dziecka, czyli osobą, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
- opiekunem prawnym dziecka – osobą, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
- osobą sprawującą pieczę zastępczą nad dzieckiem, tzn. rodziną zastępczą, osobą prowadzącą rodzinny dom dziecka, dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub dyrektorem regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej,
- osobą ucząca się, czyli pełnoletnim uczniem, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich,
- osobą usamodzielnianą, czyli osobą, która opuszcza rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub regionalną placówkę opiekuńczo-terapeutyczną.
Jak złożyć wniosek o wyprawkę szkolną 300 plus?
Wniosek możesz złożyć tylko elektronicznie:
- przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
- za pomocą bankowości elektronicznej (jeśli jesteś rodzicem)
- przez portal Emp@tia (jeśli jesteś rodzicem).
Jak sprawdzić, czy wniosek o 300 plus dotarł i jaki jest jego status?
W celu sprawdzenia statutu wniosku zaloguj się na swoje konto PUE ZUS. Przejdź do zakładki [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca]. Informacje o wniosku znajdziesz w zakładce [Rodzinny kapitał opiekuńczy] > [Szczegóły Twoich wniosków].
Z kolei informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na twoim profilu. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Jeśli wniosek Ci nie przysługuje, ZUS wyda ci decyzję odmowną. Otrzymasz ją elektronicznie na PUE ZUS.
Ważne!
Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).