Odroczenie obowiązku szkolnego
REKLAMA
REKLAMA
Obniżenie wieku szkolnego
Z dniem 1 września 2014 rok szkolny rozpoczną dzieci w wieku sześciu lat, czyli te urodzone w 2007 roku lub w pierwszej połowie 2008 roku (od stycznia do końca czerwca). Dzieci urodzone w drugiej połowie 2008 roku będą miały możliwość (nie obowiązek) uczęszczania do szkoły. Decyzję w tym zakresie podejmą rodzice. W kolejnym roku szkolnym - 2015/ 2016 do szkoły pójdą wszystkie sześciolatki urodzone w 2009 roku i siedmiolatki, które nie podjęły nauki w 2008 roku.
REKLAMA
Odroczenie obowiązku szkolnego
Odroczenie obowiązku szkolnego przewiduje wprost ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2013 poz. 1265). Pozwala ona na odsunięcie w czasie momentu rozpoczęcia przez dziecko edukacji szkolnej. Jest skierowana do dzieci, które rzeczywiście nie są przygotowane do realizacji obowiązku szkolnego (np. opóźnione rozwojowo). Z tej możliwości chętnie korzystają rodzice, zdaniem których ich dzieci nie są jeszcze wystarczająco dojrzałe by uczęszczać do szkoły. Podstawą takiego stanowiska jest brak przygotowania przez szkoły odpowiedniej infrastruktury oraz kadry nauczycielskiej na przyjęcie tak małych uczniów.
Zobacz również: Obniżenie wieku szkolnego
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej
REKLAMA
Podstawę odroczenia stanowi fachowa diagnoza dokonana w poradni psychologiczno-pedagogicznej dotycząca dojrzałości szkolnej sześciolatka. Należy więc uzyskać opinię specjalisty – lekarza pediatry lub psychologa, także pedagoga zajmującego się dotychczas dzieckiem w przedszkolu. Opinia poradni wydawana jest po przeprowadzeniu badania gotowości szkolnej. Test trwa około dwóch godzin. Dotyczy czterech głównych aspektów rozwoju dziecka (społecznego, emocjonalnego, fizycznego i poznawczego). Warto pamiętać, że nie można go powtarzać częściej niż raz na pół roku. Jest to uzasadnione dobrem dziecka oraz chęcią uzyskania wiarygodnych wyników. Opinia może mieć również dalsze konsekwencje, np. zobowiązanie do systematycznej dodatkowej pracy z dzieckiem, kolejne badania w przyszłości, konieczność uczęszczania na zajęcia specjalistyczne, wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne. Status poradni (prywatnej lub publicznej) nie ma żadnego znaczenia. Potwierdziła to sama Minister Edukacji Narodowej.
Warto pamiętać, że poradnia musi wydać opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego, nie orzeczenie/ zaświadczenie. Tryb jej wydania reguluje właściwe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej.
Decyzja
Zgodnie z regulacjami wskazanej ustawy decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
Skutki
Skutkiem pozytywnej decyzji (czyli takiej, która odracza obowiązek szkolny) jest przesunięcie w czasie momentu rozpoczęcia nauki w szkole i umożliwienie dziecku kontynuowania edukacji na etapie przedszkolnym. Zatem część sześciolatków urodzonych w pierwszej połowie 2008 roku będzie nadal uczęszczała w roku szkolnym 2014/ 2015 do przedszkoli.
Polecamy serwis: Dziecko i prawo
Odroczenie obowiązku szkolnego w pięciu krokach
- Wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Uzyskanie opinii wykazującej brak gotowości szkolnej dziecka.
- Wniosek do dyrektora podstawowej szkoły rejonowej z załączoną opinią.
- Decyzja dyrektora o odroczeniu.
- Przyjęcie „odroczonego dziecka” do przedszkola.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2013 poz. 1265).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 199).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat