Zmiany w systemie oceniania, klasyfikowania i promocji uczniów od 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia obejmą w głównej mierze egzamin maturalny, ale również sposoby i warunki przeprowadzania sprawdzianów oraz sposoby ich oceniania. Celem wprowadzanych zmian jest zakończenie rozpoczętego w 2012r. procesu harmonizacji systemu egzaminów zewnętrznych. Zmienione rozporządzenia wprowadzi ponadto korektę przepisów o systemie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach dla młodzieży i dorosłych, przystępowania uczniów należących do mniejszości narodowej do egzaminu gimnazjalnego z zastosowaniem języka regionalnego do sprawdzenia egzaminu, zwolnienia laureatów i finalistów olimpiady przedmiotowej oraz laureatów konkursu przedmiotowego z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, ponownego przystąpienia ucznia do egzaminu gimnazjalnego w dodatkowym terminie, organizacji przeprowadzania części praktycznej egzaminu zawodowego.
REKLAMA
Zmiany w egzaminach maturalnych od roku szkolnego 2014/2015
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wprowadza istotne zmiany w przeprowadzaniu i ocenianiu egzaminów maturalnych. Ważne jest, aby osoba egzaminowana posiadała umiejętności krytycznej analizy informacji, rozumowania i wnioskowania w zakresie zdobytych wiadomości. Umiejętności te mierzone będą za pomocą odpowiednio skonstruowanych zadań, uznanych w konkretnych wymaganiach określonych w podstawie programowej.
Zobacz: Kary jakie może nakładać statut szkoły na uczniów
REKLAMA
Od roku szkolnego 2014/2015 w istotny sposób zmieni się część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz języka mniejszości narodowej. Dotychczasowa forma egzaminu w postaci prezentacji w 2015 r. będzie zastąpiona egzaminem sprawdzającym umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat. Podstawą wypowiedzi będzie odniesienie się do tekstu literackiego, tekstu o języku lub tekstu ikonicznego. Wprowadzone zmiany będą ukierunkowane na tworzenie wypowiedzi, traktowanej jako jedna z kluczowych umiejętności, którą zgodnie z nową podstawą programową uczeń powinien opanować w trakcie edukacji szkolnej. Taki sposób sprawdzenia umiejętności tworzenia samodzielnej wypowiedzi ustnej na zadany temat, w konkretnej sytuacji będzie obejmował zastosowanie poprawności językowej, logiki i retoryki. Poprzez zastosowanie takiej metody prowadzenia egzaminu uczeń nabędzie praktykę w toku nauczania i przygotowywania do egzaminu maturalnego, która przyda mu się w komunikacji międzyludzkiej oraz dokształceniu wiedzy humanistycznej.
Po wejściu w życie we wrześniu 2014r. znowelizowanego rozporządzenia będzie zmierzała ku końcowi wdrażana od 2012r. podstawa programowa kształcenia ogólnego, na podstawie której będą przeprowadzane egzaminy maturalne od 2015r. Lista przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych nie ulegnie zmianie. Każda osoba przystępująca do egzaminu maturalnego będzie miała obowiązek przystąpić do jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej, bez wymaganego progu zdawalności. Zdający otrzyma świadectwo dojrzałości, jeśli uzyska co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów z każdego przedmiotu obowiązkowego zdawanego w części ustnej i w części pisemnej oraz przystąpi do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego. Egzamin ustny od 2015r. będzie składał się z dwóch części: wypowiedzi monologowej maturzysty, która trwa około 10 minut oraz rozmowy zdającego z zespołem, która trwa około 5 minut. Wypowiedź będzie oceniana według kryteriów holistycznych. Po raz pierwszy do egzaminów maturalnych na zmienionych zasadach przystąpią absolwenci liceów, których podstawa programowa zakończy się w roku szkolnym 2014/2015.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat