Likwidacja szkoły
Procedura likwidacji szkoły publicznej zawarta jest w ustawie o systemie oświaty. Szkoła może być zlikwidowana dopiero po zakończeniu roku szkolnego. Likwidację przeprowadza organ prowadzący szkołę. Musi on jednak koniecznie zapewnić uczniom kontynuacje nauki w innej szkole publicznej tego samego typu oraz o zbliżonym profilu kształcenia lub kształcącej w podobnym zawodzie.
Szkoła publiczna prowadzona przez samorząd może zostać zlikwidowana po zaopiniowaniu likwidacji przez organ nadzoru pedagogicznego. Szkoła publiczna prowadzona przez osobę fizyczną lub prawną może być zlikwidowania za zgodą organu, który początkowo pozwolił na jej założenie.
Opinia związku zawodowego
W związku z tym, że likwidacja szkoły dotyczy spraw publicznych o istotnym znaczeniu dla społeczeństwa, uchwały o likwidacji należy opiniować. Uchwała rady gminy o zamiarze likwidacji albo o samej likwidacji szkoły musi zostać zaopiniowana przez związek zawodowy. Termin na to przysługujący nie może być krótszy niż 30 dni. Obowiązek uzyskania opinii związku zawodowego ma wpływ na długość procesu likwidacyjnego, znacznie go wydłużając.
Zobacz również: Zawieszenie zajęć szkolnych - czy możliwe z powodu zimy?
Zawiadamianie o likwidacji
Organ prowadzący szkołę. Mający zamiar zlikwidować szkołę jest zobowiązany najpóźniej 6 miesięcy przed planowaną likwidacją powiadomić o tym rodziców, uczniów – gdy jest to szkoła dla dorosłych, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwego do prowadzenia szkół danego typu.
Szkoła w zakładzie poprawczym
Taka szkoła oraz szkoła znajdująca się w schronisku dla nieletnich, zakładzie karnym lub areszcie śledczym może zostać zlikwidowana w każdym czasie. Należy jednak zapewnić uczniom tych szkół dalszą edukację w innej szkole.
Zobacz również serwis: Dziecko i prawo