Przebieg zajęć oraz oceny uczniów nauczyciel może zapisywać w dzienniku elektronicznym. Za zgodą organu prowadzącego szkołę e-dziennik może być jedyną formą, w jakiej nauczyciele dokumentują przebieg zajęć.
Co może znaleźć się w elektronicznym dzienniku
E-dziennik zawiera wszystkie dane, jakie wprowadzane są do dziennika papierowego.
Wychowawcy przedszkoli mogą więc zamieszczać w nim dane dzieci (imiona i nazwiska dzieci oraz ich rodziców, adresy zamieszkania, datę i miejsce urodzenia), przebieg zajęć wychowawczych oraz obecności dzieci podczas zajęć.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w szkołach obok danych uczniów i ich rodziców w dziennikach (zarówno papierowych, jak i elektronicznych) umieszczają informacje dotyczące tematów przeprowadzonych zajęć, obecności uczniów oraz uzyskane przez nich oceny, w tym oceny z zachowania.
Zobacz również: Jak uzyskać zwolnienie na opiekę nad dzieckiem
Wady i zalety nowego rozwiązania
Zaletą elektronicznego rozwiązania jest niewątpliwie możliwość rodziców stałego zapoznawania się z ocenami i postępami w nauce swoich pociech. W pewnych sytuacjach system może przyjść z pomocą również nauczycielom, głównie przy obliczaniu statystyk semestralnych i rocznych. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie dzienników szkolnych w formie elektronicznej będzie stanowiło dodatkową pracę dla szkolnych belfrów.
Przy prowadzeniu dokumentacji w formie elektronicznej rodzi się również zagrożenie ochrony danych osobowych, które mogą zostać pozyskane przez osoby nieuprawnione. Dlatego Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zwraca uwagę na konieczność zawarcia przez szkoły odpowiednich umów z podmiotami zajmującymi się przetwarzaniem danych osobowych.
Konieczność odpowiedniego zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed dostępem osób nieuprawnionych wynika również z rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkole, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Zobacz również serwis: Edukacja