Kiedy można skreślić ucznia z listy
REKLAMA
REKLAMA
Uczeń objęty obowiązkiem szkolnym
Uczeń szkoły publicznej objęty obowiązkiem szkolnym nie może zostać skreślony z listy uczniów.
REKLAMA
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wnioskować, aby został on przeniesiony do innej szkoły. Decyzję o przeniesieniu podejmuje kurator oświaty.
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej
Uczniowie, nieobjęci obowiązkiem szkolnym, mogą zostać skreśleni z listy uczniów. Decyzję podejmuje dyrektor szkoły. Wcześniej rada pedagogiczna musi podjąć uchwałę o skreśleniu ucznia z listy. Niezbędna jest również opinia samorządu uczniowskiego.
Za jakie przewinienia może nastąpić przeniesienie ucznia lub usunięcie go ze szkoły
Przypadki, w których dyrektor może dokonać skreślenia ucznia z listy lub wnioskować o jego przeniesienie określa statut szkoły. W statucie każdej szkoły muszą bowiem znaleźć się przepisy określające prawa i obowiązki uczniów oraz przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Powodami skreślenia ucznia lub przeniesienia go do innej szkoły mogą być w szczególności:
- posiadanie lub rozprowadzanie narkotyków
- stosowanie przemocy wobec nauczycieli i innych uczniów;
- picie alkoholu, uczestniczenie w zajęciach szkolnych i zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie po spożyciu alkoholu.
Uczeń szkoły niepublicznej
REKLAMA
Bez względu na to, czy uczeń szkoły niepublicznej jest objęty obowiązkiem szkolnym, czy też nie, może on zostać usunięty z listy uczniów. Powody skreślenia określa statut szkoły. Przyczyną może być na przykład niepłacenie czesnego przez rodziców ucznia.
Dyrektor szkoły niepublicznej musi poinformować o fakcie skreślenia ucznia z listy dyrektora szkoły publicznej, w której obwodzie ten uczeń mieszka. Dyrektor szkoły publicznej powinien bowiem mieć możliwość kontroli, czy dziecko wypełnia obowiązek szkolny.
Czy można odwołać się od decyzji
Decyzja o skreśleniu ucznia z listy jest decyzją administracyjną.
Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie zatem należy złożyć do dyrektora szkoły. Termin to 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Jeżeli decyzję ogłoszono ustnie, termin liczy się od dnia jej ogłoszenia stronie.
Dyrektor szkoły w terminie siedmiu dni odpowie na decyzję bądź przekaże ją do kuratora. Jeżeli kurator utrzyma decyzję, należy zwrócić się do sądu administracyjnego.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Dziecko i prawo
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat