Akt urodzenia dziecka zostaje sporządzony w dniu zgłoszenia narodzin dziecka. Jeżeli zgłoszenie zostało dokonane przez internet, to urząd powinien sporządzić akt urodzenia następnego dnia.
Jak dokonać zgłoszenia narodzin dziecka?
Można to zrobić na dwa sposoby:
- w urzędzie;
- przez internet.
W obu przypadkach należy pamiętać o terminie. Zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
Zgłoszenia mogą dokonać matka lub ojciec dziecka, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia można dokonać również przez pełnomocnika.
Pamiętajmy, iż zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka. Zgłoszenie nie podlega opłacie.
Urząd ze zgłoszenia sporządzi protokół, zawierający wszystkie istotne dane, takie jak m. in. nazwiska i imiona rodziców, imię dziecka, datę i miejsce urodzenia dziecka.
Protokół nie jest sporządzany, jeżeli zgłoszenia dokonuje się w formie internetowej.
Istotnym elementem zgłoszenia urodzenia dziecka jest wybór imienia. Pamiętajmy, iż dziecku można nadać nie więcej niż dwa imiona.
Czytaj więcej: Imię dla dziecka zgodne z prawem
Akt urodzenia zawiera:
- nazwisko, imię (imiona) dziecka;
- kraj, datę i miejsce urodzenia dziecka;
- płeć dziecka;
- nazwiska, imiona oraz nazwiska rodowe, daty i miejsca urodzenia rodziców dziecka;
- nazwisko i imię osoby zgłaszającej urodzenie;
- nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brał udział w czynności.
Zgłoszenie narodzin przez internet
Do zgłoszenia narodzin przez internet niezbędny jest profil zaufany. Elektronicznie podajemy tu m.in. wybrane dla dziecka imię. Rejestrując dziecko przez internet wybieramy formę (pisemną lub dokumentu elektronicznego) dla wydawanych z urzędu
a) odpisu skróconego aktu urodzenia;
b) powiadomienia o nadaniu numeru PESEL;
c) zaświadczenia o zameldowaniu.
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe