REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SN: Sądy mogą zmienić postanowienia ws. uprowadzonego dziecka ze względu na jego dobro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
SN: Sądy mogą zmienić postanowienia o ws. uprowadzonego dziecka ze względu na jego dobro/ fot. Fotolia
SN: Sądy mogą zmienić postanowienia o ws. uprowadzonego dziecka ze względu na jego dobro/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 22 listopada 2017 r. Sąd Najwyższy wydał uchwałę, z której wynika, że polskie sądy opiekuńcze mogą zmieniać swoje postanowienia o wydaniu uprowadzonego dziecka w sytuacji gdy będzie wymagało tego dobro dziecka.

W wydanej 22 listopada 2017 r. uchwale Sąd Najwyższy odpowiedział na pytanie Sądu Okręgowego: „Czy jest możliwa zmiana postanowienia o zarządzeniu powrotu dziecka, wydanego w oparciu o przepisy Konwencji Haskiej z dnia 25 października 1980 r. dotyczącej cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę w trybie przepisu art. 577 k.p.c.?”

REKLAMA

Sąd Najwyższy odpowiada: tak, sądy opiekuńcze mogą zmienić swoje postanowienia o wydaniu uprowadzonego dziecka, jeżeli wymaga tego dobro dziecka.

Wspomniany art. 577 k.p.c. stanowi, że sąd opiekuńczy może zmienić swe postanowienie (nawet jeśli jest prawomocne), jeżeli wymaga tego dobro osoby, której postępowanie dotyczy. W tym przypadku, sąd może zmienić postanowienie jeżeli wymaga tego dobro dziecka.

REKLAMA

Sąd Najwyższy wskazał, że Konwencja Haska, Rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r. czy też Konwencja o Prawach Dziecka mogą być bezpośrednio stosowane. Głównym celem Konwencji Haskiej jest ułożenie współpracy państw i umożliwienie celu jakim jest szybki powrót dziecka, które zostało uprowadzone za granicę. W Konwencji jednak nie uregulowano postępowania w sprawie powrotu dziecka, a więc to postępowanie musi zostać uregulowane w prawie krajowym. Zarówno Konwencja jak i rozporządzenie nie wyłączają możliwości zmiany postanowienia o wydaniu dziecka.

W uchwale Sąd Najwyższy odniósł się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i własnego. Podkreślono, że szybkość postępowania jest częścią naczelnej zasady dobra dziecka (interesu dziecka). Przejawem dochowania szybkości postępowania jest więc jak najszybsze wydanie orzeczenia o powrocie dziecka. Czasem jednak bywa tak, że szybkość postępowania koliduje z dobrem dziecka – w takiej sytuacji SN twierdzi, że szybkość musi ustąpić, jeśli dobro dziecka wymaga zmiany orzeczenia, zważywszy na zmieniającą się jego sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Władza rodzicielska

Sąd Najwyższy apeluje do sądów orzekających miały na uwadze rzeczywisty cel jakiemu powinien służyć art. 577 k.p.c. Chodzi o to by ten środek nie był wykorzystywany jako zastępczy środek zaskarżenia, którego ustawa nie przewidziała.

Opracowano na podstawie:

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 22 listopada 2017 r. (sygn. Akt. III CZP 78/17)

Komunikat ,,Dobro dziecka naczelnym dobrem’’

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby z niepełnosprawnościami. Co może się zmienić w 2026 r.? [FAQ]

Co już wiemy o projektach ustaw kierowanych do osób z niepełnosprawnościami? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty świadczeń? Prezentujemy odpowiedzi na ważne pytania. Pamiętajmy, iż aktualne przepisy mogą się jeszcze zmienić, o czym będziemy informowali na bieżąco.

Stopy procentowe NBP w dół o 0,5% w maju, w sumie 1-1,25% do końca 2025 roku. Taki scenariusz proponuje członek RPP Przemysław Litwiniuk

Są warunki do obniżki stóp proc. o 50 pb. (punktów bazowych) na posiedzeniu RPP w maju, kolejne cięcia możliwe byłyby na jesieni, w całym 2025 r. łącznie o 100-125 pb. - uważa członek RPP Przemysław Litwiniuk. Jak poinformował 24 kwietnia 2025 r., jeżeli na majowym posiedzeniu RPP nie padnie wniosek o obniżkę stóp, to złoży go sam.

Według nowych przepisów, byłam zbyt młoda, kiedy mąż zmarł. Na to wychodzi, że na życzenie ZUS, mąż powinien wstać i umrzeć ponownie

Taki smutny wniosek czytelniczki o rencie wdowiej. Kolejne listy osób wykluczonych z tego nowego świadczenia (pierwsze wypłaty w lipcu 2025 r.). Śmierć nastąpiła za wcześnie. Strasznie to językowo brzmi, ale takie kryterium prawne wprowadzili rząd i Sejm. Wszystkie listy o rencie wdowiej, jakie widziałem, dotyczą limitu wieku wdowy (55 lat) albo wdowca (60 lat). Warunkiem przyznania renty jest to, aby śmierć małżonka nastąpiła wtedy, gdy drugi małżonek przekracza te limity wieku. Zasada ta jest niezrozumiała dla wdów i wdowców.

Z aplikacją mObywatel na wybory prezydenckie. Warto skorzystać z e-usługi Wybory

Aplikacja mObywatel odegra istotną rolę w nadchodzących wyborach prezydenckich. Użytkownicy mogą za jej pomocą sprawdzić miejsce głosowania, dodać termin wyborów do kalendarza, a przede wszystkim potwierdzić swoją tożsamość w lokalu wyborczym.

REKLAMA

Deregulacja Brzoski 2025: najważniejsze zmiany i korzyści dla Polaków [LISTA]

Deregulacja Rafała Brzoski nabiera tempa. To pierwsza na tak dużą skalę współpraca przedsiębiorców z rządem nastawiona na szybkie wprowadzenie zmian w przepisach prawa. Oto lista najważniejszych zmian i korzyści dla Polaków.

Żałoba narodowa a flaga państwowa. Jak ją prawidłowo wywiesić?

Jaka jest podstawa prawna wprowadzenia żałoby narodowej na terytorium kraju? Kto może ją wprowadzić? Jak prawidłowo wywiesić flagę państwową na czas żałoby narodowej? 26 kwietnia 2025 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie obowiązywała żałoba narodowa.

Brzoska: reguła 1 in 2 out. Deregulacja [SprawdzaMY]

Rafał Brzoska proponuje stałą regułę tworzenia nowego prawa: 1 in 2 out. Chodzi o to, że każdy nowy akt prawny ma powodować wyeliminowanie 2 innych. Ma to na celu pozbycie się najstarszych, nieobowiązujących lub nieprzystających od obecnych czasów przepisów. To byłby największy skok jakościowy w historii polskiej legislacji od 1989 roku.

Wybierasz się na majówkę? Lepiej o tym nie zapomnij

Wybierasz się na majówkę? Lepiej o tym nie zapomnij. Koszty, który mogą nas spotkać na skutek wydarzeń i różnych wypadków, które mogą mieć miejsce podczas majówki, mogą być ogromne. Nawet do kilkuset euro. Nie warto ryzykować.

REKLAMA

Sejm na żywo 24 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa. Zbigniew Ziobro nie stawił się na przesłuchanie

Na dziś wezwano na przesłuchanie Zbigniewa Ziobrę, ministra sprawiedliwości w latach 2015-2023, prokuratora generalnego w latach 2016-2023. Został on wezwany w celu złożenia zeznań.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Projekt jest po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych. Projekt uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

REKLAMA