Bon turystyczny na PUE ZUS
Przyznanie bonu turystycznego odbywa się za pośrednictwem portalu PUE ZUS. Dane pochodzą z jednostek wypłacających świadczenie wychowawcze, popularnie nazywane 500+.
Bon turystyczny - wniosek
Co jednak w sytuacji, gdy w systemie nie ma odpowiednich danych? Wówczas można złożyć odpowiedni wniosek od Polskiej Organizacji Turystycznej.
Wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu (na dziecko niepełnosprawne) składa się:
- papierowo na dres Polskiej Organizacji Turystycznej lub
- elektronicznie na skrzynkę ePUAP Polskiej Organizacji Turystycznej.
Wzór wniosku znajdziemy na internetowej POT.
Do wniosku dołączamy informację o przyznaniu świadczenia wychowawczego.
Polska Organizacja Turystyczna po rozpatrzeniu wniosku wydaje decyzję administracyjną. Procedurę regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
„W postępowaniu tym POT, jako organ orzekający w sprawie, sam musi pozyskać bezpośrednio od osób zainteresowanych i właściwych organów potwierdzenie, że wnioskodawcom przysługuje prawo do bonu. Niezależnie od rozpatrywania indywidualnych wniosków o przyznanie prawa do bonu, na bieżąco prowadzona jest aktualizacja bazy danych i w przypadku ich poprawnej weryfikacji przez organy właściwe następuje automatyczne przyznanie bonu. Zatem w praktyce najczęstszymi bezpośrednimi przyczynami problemów, są:
- brak danych uprawnionego w systemie teleinformatycznym,
- błędne powiązania dotyczące świadczenia 500+w systemie teleinformatycznym,
- błędna migracja danych między systemem Empatia a systemem teleinformatycznym,
- brak wiedzy uprawnionych jak aktywować bon w systemie ZUS PUE,
- problemy techniczne związane z aktywacją bonu.
Warto podkreślić, że jednorazowo proces od wszczęcia postępowania administracyjnego do jego zakończenia trwa: w przypadku korespondencji kierowanej za pośrednictwem tradycyjnej poczty około 3-4 tygodnie, a w przypadku ePUAP około 2 tygodni. Należy jednak wyjaśnić, że ze względu na liczbę wpływających wniosków występują opóźnienia w ich rozpatrywaniu wynikające z konieczności utrzymania kolejności ich procedowania według daty wpływu. Dlatego do realnego czasu rozpatrzenia wniosku trzeba doliczyć czas wynikający z opóźnienia wynoszącego od 3-4 tygodni w przypadku korespondencji tradycyjnej oraz 4-6 tygodni w przypadku spraw wpływających przez ePUAP” – czytamy w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12590 posła Franciszka Sterczewskiego w sprawie problemów z przyznawaniem Polskiego Bonu Turystycznego, której 24 listopada 2020 r. udzielił Sekretarz Stanu Andrzej Gut-Mostowy.
Zgodnie z ustawą o Polskim Bonie Turystycznym POT w decyzji administracyjnej ustala prawo do świadczenia w formie bonu. W drodze decyzji administracyjnej wydanej przez POT następuje również odmowa przyznania świadczenia, uchylenie lub zmiana prawa do tych świadczeń oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia w formie bonu.
Od decyzji administracyjnych wydanych przez POT odwołanie przysługuje do ministra właściwego do spraw turystyki.
Warto pamiętać, iż w przypadku problemów związanych z aktywacją bonu można skorzystać z infolinii.
Podstawa prawna: