Kto składa deklarację od darowizny albo spadku?
Każda osoba, która otrzymała majątek z darowizny albo spadku i chce skorzystać z ulgi, musi złożyć formularz podatkowy SD-Z2.
Ulga przysługuje każdemu, kto:
Dostał majątek przez:
- dziedziczenie,
- zapis zwykły, dalszy albo windykacyjny,
- polecenie testamentowe,
- zachowek,
- dyspozycję bankową wkładem na wypadek śmierci,
- dyspozycję uczestnika otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego otwartego funduszu inwestycyjnego,
- nieodpłatne zniesienie współwłasności,
- darowiznę albo polecenie darczyńcy,
- nieodpłatną rentę, czyli regularnie dostaje od kogoś pieniądze albo rzeczy,
- nieodpłatne użytkowanie,
- nieodpłatną służebność.
Otrzymał majątek od jednej z poniższych osób:
- żony, męża,
- córki, syna, wnuczki, wnuka, prawnuczki, prawnuka,
- matki, ojca, babci, dziadka, prababci, pradziadka,
- pasierbicy, pasierba,
- siostry, brata,
- macochy, ojczyma,
Ma obywatelstwo albo mieszka na stałe w jednym z poniższych krajów:
- Polska,
- inny kraj Unii Europejskiej
- Islandia,
- Liechteinstein,
- Norwegia.
W ciągu jakiego czasu trzeba zgłosić darowiznę do Urzędu Skarbowego?
Darowiznę, bądź spadek należy zgłosić do właściwego urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od jej otrzymania. Przekroczenie tego terminu, nawet o jeden dzień, jest równoznaczne z koniecznością zapłaty pełnej kwoty podatku od darowizny, bądź spadku.
Ważne! Jeśli darowizna, bądź spadek nie zostaną zgłoszone, a Urząd Skarbowy dowie się o tym w wyniku kontroli, wówczas trzeba będzie zapłacić podatek w wysokości 20 proc. otrzymanego majątku.
Zgłoszenie darowizny do urzędu skarbowego on-line
Formularz SD-Z2 na którym należy zgłosić darowiznę można wysłać internetowo na trzy sposoby:
1. Formularz interaktywny
Kroki:
- wejdź w zakładkę e-Deklaracje
- wybierz interesujący cię podatek i pobierz odpowiedni formularz
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)
2. Moduł systemu finansowo-księgowego
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) możesz wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.
Kroki:
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML
- wypełnij i wyślij dokument ze swojej aplikacji
- pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)
3. Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)
Kroki:
- uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia - Wyjścia dostępną w zakładce - Dokumentacja IT
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi
- wyślij dokument do UBD
- pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO).
Zgłoszenie darowizny w formie papierowej
Wysyłki formularza SD-Z2 on-line nie jest jedyną opcją. Deklarację można złożyć również w formie tradycyjnej, czyli papierowej. Wzór można pobrać z Internetu pod adresem:
https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/sd/formularze-do-druku-sd/#SD-2
lub wziąć osobiście wydrukowany formularz z dowolnego urzędu skarbowego. Po wypełnieniu deklaracji można przesłać ją również pocztą.