Samozatrudniony otrzyma zasiłek dla bezrobotnych
REKLAMA
REKLAMA
Samozatrudnienie
Samozatrudnienie (jednoosobowa działalność gospodarcza, jednoosobowa firma) polega na prowadzeniu przez osobę fizyczną działalności gospodarczej na własny rachunek i na własne ryzyko.
REKLAMA
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw wprowadziła przepis, zgodnie z którym samozatrudniony może otrzymać zasiłek dla bezrobotnych. Wspomniana nowelizacja doprecyzowała , w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego.
Status bezrobotnego
REKLAMA
Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba, która przy składaniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oznaczy późniejszy termin podjęcia tej działalności może posiadać status bezrobotnego, aż do tego dnia (wskazanego we wpisie jako dzień podjęcia działalności). Status bezrobotnego może również posiadać osoba, która posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej, ale zgłosiła wniosek o zawieszenie wykonywania działalności i okres zawieszenia jeszcze nie upłynął.
Samozatrudniony, który zarejestrował się jako bezrobotny w okresie, zgłoszonego do ewidencji działalności gospodarczej, zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej otrzyma zasiłek po okresie 90 dni od dnia zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy.
Zobacz: Zasiłek dla bezrobotnych trzeba wykazać w PIT-37
Rejestracja w urzędzie
Aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych konieczne jest posiadanie statusu bezrobotnego. W tym celu należy zarejestrować się we właściwym miejscowo urzędzie pracy. Każdy zgłaszający się do rejestracji wypełnia kartę rejestracyjną. Informacje w niej zapisane są sprawdzane przez pracownika urzędu z oryginałami dostarczonych dokumentów: dowód osobisty lub inny dokument tożsamości wraz z potwierdzeniem zameldowania, świadectwo ukończenia ostatniej szkoły (uczelni) w oryginale, świadectwa pracy z całego okresu zatrudnienia oraz wszystkie inne oryginały dokumentów niezbędnych do ustalenia ewentualnych uprawnień, numer NIP, legitymacja ubezpieczeniowa, wymagana jest także książeczka wojskowa.
Utrata statusu bezrobotnego
Bezrobotny jest obowiązany zawiadomić w ciągu 7 dni powiatowy urząd pracy o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub o złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku.
Zobacz serwis: Zasiłek dla bezrobotnych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat