Jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet?

Joanna Kuzub
rozwiń więcej
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
rozwiń więcej
Jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet? / fot. Shutterstock

Rejestracja w urzędzie pracy i uzyskanie statusu osoby bezrobotnej uprawnia do otrzymywania zasiłku dla bezrobotnych. Jak można się zarejestrować? Czy można zrobić to także przez internet?

Elektroniczna rejestracja w urzędzie pracy

Planujesz rejestrację w urzędzie pracy? Sprawdź, czy możesz uzyskać status osoby bezrobotnej oraz jak się zarejestrować elektronicznie!

Zarejestrować się w urzędzie pracy można za pośrednictwem serwisu praca.gov.pl. Z rejestracji za pośrednictwem internetu mogą skorzystać osoby posiadające bezpieczny podpis elektroniczny albo profil zaufany ePUAP.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Upewnij się, czy możesz się zarejestrować

Przed przystąpieniem do rejestracji warto upewnić się, że jest ona możliwa. Status osoby bezrobotnej mogą uzyskać osoby, które spełniają określone warunki. Nie wystarczy brak pracy. Oprócz dochodów, nie można posiadać również opodatkowanych przychodów przekraczających połowę minimalnego wynagrodzenia. Nieruchomość rolna również ma wpływ na prawo do rejestracji w urzędzie pracy.

Rejestrując się, trzeba być zdolnym i gotowym podjąć zatrudnienie, co automatycznie uniemożliwia rejestrację osobom przebywającym na L4. Wszystkie warunki, dotyczące uzyskania statusu osoby bezrobotnej, można znaleźć na naszej stronie.

Pierwsza weryfikacja, czy spełnione są warunki do nabycia statusu osoby bezrobotnej, odbywa się w oparciu o odpowiedzi w ankiecie zgłoszenia do rejestracji. Aby wypełnić ankietę należy na stronie praca.gov.pl wybrać „Zgłoszenie do rejestracji”, a następnie adresata wniosku, czyli urząd, w którym chcesz się zarejestrować.

Należy pamiętać, że rejestracja ze statusem osoby bezrobotnej odbywa się ze względu na meldunek stały lub czasowy. Osoby, które nie posiadają meldunku w ogóle, rejestrują się w urzędzie pracy, na obszarze działań którego przebywają.

Metoda rejestracji

Po wypełnieniu ankiety, system poinformuje Cię, jaki status został określony na podstawie odpowiedzi.  Po akceptacji zostaniesz przeniesiony do zakładki z wyborem metody rejestracji. Aby zarejestrować się elektronicznie, należy wybrać „Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”.

Skompletuj dokumenty wymagane do rejestracji

Kolejnym warunkiem uzyskania statusu osoby bezrobotnej jest przedstawienie wszystkich dokumentów wymaganych przy rejestracji.  Należy udokumentować posiadane wykształcenie (np. świadectwem ukończenia szkoły, dyplomem), doświadczenie zawodowe (np. świadectwami pracy) oraz przedstawić posiadane uprawnienia.

Rejestrujący się mają obowiązek poinformować o posiadanej nieruchomości rolnej, pobieranych świadczeniach z ZUS lub KRUS oraz dodatkowym przychodzie.

Osoby posiadające przeciwskazania do wykonywania określonych prac powinny posiadać dokument potwierdzający takie przeciwskazania.

Do wniosku o dokonanie rejestracji konieczne jest załączenie wszystkich zeskanowanych dokumentów wymaganych do rejestracji. Wykaz dokumentów można znaleźć np. na stronie urzędu pracy.

Sumaryczny rozmiar dołączonych załączników elektronicznych (skanów) nie może przekroczyć 24,00 MB, a rozmiar pojedynczego załącznika nie może przekroczyć 1,00 MB.

Weryfikacja klienta

Po wprowadzeniu wszystkich danych, można zapoznać się z prawami i obowiązkami osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy.  Po potwierdzeniu zapoznania się z nimi przechodzi się do etapu weryfikacji, czyli podpisania wypełnionego wniosku popisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i przesłanie go do adresata, czyli wybranego urzędu pracy.

Potwierdzenie rejestracji elektronicznej

Jeśli dokumenty zostały poprawnie wysłane, na skrzynkę mailową otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia. Nie jest to tożsame z uzyskaniem statusu osoby bezrobotnej, a jedynie potwierdzeniem, że przekazanie dokumentów do wybranego urzędu przebiegło pomyślnie.

Pewność, że uzyskałeś status osoby będziesz mieć dopiero po otrzymaniu decyzji wydanej przez urząd pracy. Dokument zostanie udostępniony na koncie praca.gov.pl, a informacja o dokumencie oczekującym na odbiór przyjdzie na skrzynkę mailową. Warunkiem jego odczytania, jest potwierdzenie odbioru profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym.

Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem wysłania dokumentów, jeżeli komplet dokumentów został przesłany poprawnie..

Szczegółowe informacje na temat systemu znajdują się na stronie praca.gov.pl https://www.praca.gov.pl/eurzad/pomoc/index.html

Prawo
Pasze bez GMO w Polsce dopiero od 2030 roku. Teraz nie ma alternatywy dla śruty sojowej z importu
31 lip 2024

W dniu 30 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach, przedłożony przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projektowana ustawa zmienia termin wejścia w życie przepisu, który zakazuje w Polsce wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO). Nowy termin wejścia w życie przepisu to 1 stycznia 2030 roku. Konieczne jest przesunięcie zakazu, ponieważ obecnie w Polsce nie ma wystarczającej ilości alternatywnych surowców wysokobiałkowych, które umożliwiłyby wyeliminowanie śruty sojowej z produkcji pasz.

Problemy z uzyskaniem świadczenia wspierającego. Wielomiesięczne opóźnienia w wydawaniu decyzji
31 lip 2024

Do ubiegania się o świadczenie wspierające niezbędne jest uzyskanie decyzji o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia. Decyzje wydają wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności. Niestety, rozpatrywanie wniosków o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia trwa zbyt długo.

80. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego [Harmonogram obchodów]
31 lip 2024

1 sierpnia 1944 r. wybuchło Powstanie Warszawskie. W związku z tym, w najbliższy czwartek, 1 sierpnia, w stolicy planowane są różne uroczystości związane z 80. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Sprawdź harmonogram obchodów.

80. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego – zmiany w organizacji ruchu
31 lip 2024

W związku z trwającymi obchodami 80. rocznicy Powstania Warszawskiego już od poniedziałku wprowadzone zostały liczne zmiany w organizacji ruchu. Sprawdź, gdzie będzie obowiązywał zakaz parkowania, które ulice zostaną zamknięte, a także, jak obchody wpłyną na kursowanie komunikacji miejskiej.

Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC) w Polsce: co zmieni wdrożenie dyrektywy NIS2?
31 lip 2024

Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa w pierwotnym kształcie obowiązuje w Polsce od 2018 r. Jej nowelizacja, której celem jest dostosowanie zarówno do przepisów unijnej dyrektywy NIS2, jak i do współczesnych cyberzagrożeń, stanowi jeden z aktualnych priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji. Zmiany legislacyjne mają wejść w życie jeszcze w 2024 r. Co należy o nich wiedzieć?

Dofinansowanie zakupu samochodu. 1 sierpnia rusza nabór wniosków
31 lip 2024

W czwartek, 1 sierpnia 2024 r., rusza nabór wniosków o dofinansowanie przy zakupie samochodu osobowego. Pomoc finansowa może wynieść nawet 85 proc. ceny zakupu samochodu.

Darowizna pieniężna od rodziców. Jeden prosty błąd pozbawia prawa do zwolnienia
31 lip 2024

Darowizna pieniężna od rodziców korzysta oczywiście ze zwolnienia podatkowego. Jednak, aby uniknąć podatku od darowizny od najbliższej rodziny trzeba pamiętać o właściwym udokumentowaniu. Niestety, podatnicy wciąż popełniają jeden prosty błąd w tym zakresie.

Kogo dotyczy ustawa o sygnalistach? Od kiedy obowiązuje?
31 lip 2024

Ustawa o sygnalistach - kogo dotyczy i od kiedy obowiązuje? Czy na dzień 25 września 2024 r. procedury zgłoszeń mają już być gotowe czy wystarczy w tym dniu rozpocząć ich wdrażanie np. poprzez planowanie wymaganych konsultacji?

Trzy ważne poprawki do ustawy o systemie kaucyjnym
31 lip 2024

Pojawiły się istotne zmiany w ustawie o systemie kaucyjnym. Jednak z poprawek dotyczy kaucji, która ma teraz podążać za produktem. Drugą ważną poprawką jest wykorzystanie logistyki zwrotnej przez sklepy. Trzecia zakłada umożliwienie operatorowi wnioskowania o dokumenty DPR.

Rusza nabór wniosków o bon energetyczny
31 lip 2024

Z początkiem sierpnia rusza nabór wniosków o bon energetyczny. Wnioski o przyznanie nowego świadczenia można składać bezpośrednio w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania lub przez formularz internetowy. Jest też możliwość składania wniosków przez platformę ePUAP oraz aplikację mObywatel. Wzór wniosku o przyznanie bonu jest już dostępny.

pokaż więcej
Proszę czekać...