Rejestracja w urzędzie pracy i uzyskanie statusu osoby bezrobotnej uprawnia do otrzymywania zasiłku dla bezrobotnych. Jak można się zarejestrować? Czy można zrobić to także przez internet?
Elektroniczna rejestracja w urzędzie pracy
Planujesz rejestrację w urzędzie pracy? Sprawdź, czy możesz uzyskać status osoby bezrobotnej oraz jak się zarejestrować elektronicznie!
Zarejestrować się w urzędzie pracy można za pośrednictwem serwisu praca.gov.pl. Z rejestracji za pośrednictwem internetu mogą skorzystać osoby posiadające bezpieczny podpis elektroniczny albo profil zaufany ePUAP.
Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.
Upewnij się, czy możesz się zarejestrować
Przed przystąpieniem do rejestracji warto upewnić się, że jest ona możliwa. Status osoby bezrobotnej mogą uzyskać osoby, które spełniają określone warunki. Nie wystarczy brak pracy. Oprócz dochodów, nie można posiadać również opodatkowanych przychodów przekraczających połowę minimalnego wynagrodzenia. Nieruchomość rolna również ma wpływ na prawo do rejestracji w urzędzie pracy.
Rejestrując się, trzeba być zdolnym i gotowym podjąć zatrudnienie, co automatycznie uniemożliwia rejestrację osobom przebywającym na L4. Wszystkie warunki, dotyczące uzyskania statusu osoby bezrobotnej, można znaleźć na naszej stronie.
Pierwsza weryfikacja, czy spełnione są warunki do nabycia statusu osoby bezrobotnej, odbywa się w oparciu o odpowiedzi w ankiecie zgłoszenia do rejestracji. Aby wypełnić ankietę należy na stronie praca.gov.pl wybrać „Zgłoszenie do rejestracji”, a następnie adresata wniosku, czyli urząd, w którym chcesz się zarejestrować.
Należy pamiętać, że rejestracja ze statusem osoby bezrobotnej odbywa się ze względu na meldunek stały lub czasowy. Osoby, które nie posiadają meldunku w ogóle, rejestrują się w urzędzie pracy, na obszarze działań którego przebywają.
Metoda rejestracji
Po wypełnieniu ankiety, system poinformuje Cię, jaki status został określony na podstawie odpowiedzi. Po akceptacji zostaniesz przeniesiony do zakładki z wyborem metody rejestracji. Aby zarejestrować się elektronicznie, należy wybrać „Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”.
Skompletuj dokumenty wymagane do rejestracji
Kolejnym warunkiem uzyskania statusu osoby bezrobotnej jest przedstawienie wszystkich dokumentów wymaganych przy rejestracji. Należy udokumentować posiadane wykształcenie (np. świadectwem ukończenia szkoły, dyplomem), doświadczenie zawodowe (np. świadectwami pracy) oraz przedstawić posiadane uprawnienia.
Rejestrujący się mają obowiązek poinformować o posiadanej nieruchomości rolnej, pobieranych świadczeniach z ZUS lub KRUS oraz dodatkowym przychodzie.
Osoby posiadające przeciwskazania do wykonywania określonych prac powinny posiadać dokument potwierdzający takie przeciwskazania.
Do wniosku o dokonanie rejestracji konieczne jest załączenie wszystkich zeskanowanych dokumentów wymaganych do rejestracji. Wykaz dokumentów można znaleźć np. na stronie urzędu pracy.
Sumaryczny rozmiar dołączonych załączników elektronicznych (skanów) nie może przekroczyć 24,00 MB, a rozmiar pojedynczego załącznika nie może przekroczyć 1,00 MB.
Weryfikacja klienta
Po wprowadzeniu wszystkich danych, można zapoznać się z prawami i obowiązkami osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy. Po potwierdzeniu zapoznania się z nimi przechodzi się do etapu weryfikacji, czyli podpisania wypełnionego wniosku popisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i przesłanie go do adresata, czyli wybranego urzędu pracy.
Potwierdzenie rejestracji elektronicznej
Jeśli dokumenty zostały poprawnie wysłane, na skrzynkę mailową otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia. Nie jest to tożsame z uzyskaniem statusu osoby bezrobotnej, a jedynie potwierdzeniem, że przekazanie dokumentów do wybranego urzędu przebiegło pomyślnie.
Pewność, że uzyskałeś status osoby będziesz mieć dopiero po otrzymaniu decyzji wydanej przez urząd pracy. Dokument zostanie udostępniony na koncie praca.gov.pl, a informacja o dokumencie oczekującym na odbiór przyjdzie na skrzynkę mailową. Warunkiem jego odczytania, jest potwierdzenie odbioru profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym.
Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem wysłania dokumentów, jeżeli komplet dokumentów został przesłany poprawnie..
Szczegółowe informacje na temat systemu znajdują się na stronie praca.gov.pl https://www.praca.gov.pl/eurzad/pomoc/index.html