REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Techniki i metody rekrutowania pracowników

Małgorzata Czarnota

REKLAMA

REKLAMA

Aby dokładnie zweryfikować umiejętności i predyspozycje kandydata do pracy, często nie wystarczą tylko dokumenty aplikacyjne i rozmowa kwalifikacyjna.

REKLAMA

Wiadomo, że często dyplomy i zaświadczenia o ukończeniu kursów i szkoleń nie oddają praktycznych uzdolnień w określonej dziedzinie. Dlatego też, aby bardziej precyzyjnie przyjrzeć się osobie, która zamierza podjąć zatrudnienie na konkretnym stanowisku pracy, pracodawcy czy rekruterzy wykorzystują wiele technik, które z pewnym prawdopodobieństwem stwierdzają przydatność do pracy.

REKLAMA

Jedną z metod jest praktyczne sprawdzanie konkretnych umiejętności potrzebnych na danym stanowisku, tzn. obsługa maszyn, komputera, znajomość przepisów i jej wykorzystanie, posługiwanie się językiem obcym, łatwość nawiązywania rozmowy telefonicznej i wiele innych. Czasem pracodawca na rozmowie kwalifikacyjnej informuje kandydata, że zostanie on przetestowany w zakresie konkretnych umiejętności, a często taka potrzeba wychodzi w trakcie rozmowy i jest stosowana spontanicznie, zwłaszcza wtedy, kiedy nie są potrzebne specjalistyczne i skomplikowane narzędzia, a rozmowa przebiega w miejscu przyszłego zatrudnienia.

Osoba ubiegająca się o stanowisko sekretarki, może zostać poproszona o wykonanie prac biurowych, tj. obsługę kserokopiarki, faksu, skanera, komputera.

REKLAMA

Analogicznie sytuacja wygląda na inne stanowiska pracy. Pracodawca wówczas widzi, czy osoba rzeczywiście doskonale porusza się w danym obszarze czy należy ją jeszcze przeszkolić, czy jest twórcza i kreatywna, jak reaguje na sytuacje nowe, stresowe, na niepowodzenia, czy jest samodzielna, czy potrafi poprosić o pomoc. Jest to wiele cennych informacji z punktu widzenia pracodawcy i przyszłych współpracowników. Nie należy się zrażać, jeśli czynność nie zostanie wykonana poprawnie lub spotkamy się z poleceniem, z którego wykonaniem będą kłopoty. Czasem bardziej istotna jest sama chęć sprostaniu zadaniu niż jego efekt końcowy.

Kolejną metodą rekrutacyjna są testy psychologiczne. Kandydaci bardzo się jej obawiają, ponieważ do końca nie mają wiedzy z czym wiąże się ocena przez psychologa i jakie następstwa może mieć jego opinia. Kandydaci nie maja pełnych informacji jakie obszary będą brane pod uwagę, aby zapobiec celowym zafałszowaniom i chęci „wybielenia się”. Celem badania psychologicznego może być wiele płaszczyzn, np. inteligencja werbalna/niewerbalna/emocjonalna, sposoby radzenia sobie ze stresem, styl komunikacji. W zależności od profilu kandydata (czyli opisu cech kandydata idealnego na konkretne stanowisko) dostosowywane są testy, które najbardziej trafnie określą pożądane cechy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skład testów psychologicznych wchodzą również testy osobowościowe, które mają za zadanie sprecyzować sylwetkę psychiczną kandydata. Testy takie mierzą nastawienie do życia, optymizm, pesymizm, relacje z innymi ludźmi, otwartość na nowe doświadczenia, style zachowania, osobiste preferencje związane z wykonywaniem obowiązków. Testy osobowościowe w dużej mierze mówią o nas samych, o naszych doświadczeniach, trudnościach i kontaktach z innymi. Wielu z tych rzeczy nie można się wyuczyć, przy czym trudno tu także określić jak należy odpowiadać, aby opinia była pozytywna. Na różne stanowiska potrzeba różnych ludzi. Nie można jednoznacznie określić, że łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych jest cechą niezwykle pożądaną. Na niektóre stanowiska bowiem, taka umiejętność jest zupełnie nieistotna, np. przy samodzielnej pracy informatyka. Dlatego też nie można przygotować się do tych testów, a jedyną skuteczną drogą do optymalnego przedstawienia się pracodawcy, jest odpowiadanie zgodnie z prawdą.

W momencie, kiedy są takie potrzeby stosuje się również rozmowy kwalifikacyjne w języku obcym dla pełniejszego obrazu umiejętności kandydata. Często certyfikaty czy kursy nie odzwierciedlają praktycznych zdolności. Rozmowy te przeprowadza się, kiedy oprócz znajomości języka obcego na określonym poziomie, wymagane są również predyspozycje osobiste, łatwość podejmowania tematów, płynność w posługiwaniu się językiem oraz reagowanie na sytuacje nieprzewidziane. Takie wymagania mogą zostać postawione tłumaczom, przewodnikom turystycznym, pilotom wycieczek, menagerom, jak również wszystkim innym osobom, które ubiegają się o stanowiska pracy za granicą.

Duże firmy, które prowadzą rekrutację na kilka lub kilkanaście stanowisk, stosują często metodę rekrutacyjną, która nazywa się Assessment Centre. Polega ona na zebraniu kandydatów do pracy w grupę i przydzieleniu jej określonych zadań. W zależności od potrzeb mogą to być zadania bardzo złożone, wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy i predyspozycji osobowościowych oraz pracy w szybkim tempie, ponieważ mogą być one ograniczone czasowo. Całemu przedsięwzięciu przyglądają się osoby (asesorzy), które oceniają pracę poszczególnych osób pod względem wcześniej ustalonych kryteriów. Metoda ta jest bardzo kosztowna, ponieważ osoby oceniające muszą być do tego specjalnie przygotowane i przeszkolone, czasem rejestruje się pracę kandydatów z wykorzystaniem narzędzi audiowizualnych, dlatego niewielu pracodawców decyduje się na taką formę rekrutacji. Aczkolwiek informacje płynące z obserwacji często są bardzo pomocne przy wyborze kandydata/kandydatów, ponieważ pozwalają ocenić:

  • w jaki sposób osoby pracują w zespole,
  • czy posiadają łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
  • czy przyjmują pozycję lidera czy podwładnego,
  • czy twórczo podchodzą do rozwiązywania zaistniałych problemów,
  • w jaki sposób interpretują otrzymane polecenia, czy wykorzystują swoją wiedzę do realizacji zadania,
  • czy są prowokatorami konfliktów czy potrafią je łagodzić,
  • czy nie obawiają się podejmowania decyzji i wiele innych.

W składzie osób oceniających zazwyczaj jest kilka osób, które zapisują swoje spostrzeżenia na specjalnych ankietach, co daje duże prawdopodobieństwo obiektywizmu. Z badań wynika, że właśnie ta metoda jest najskuteczniejsza w doborze właściwego kandydata do pracy.

Różnorodność metod rekrutacyjnych wynika z potrzeby dostosowania poszczególnych osób do wymagań jakie stawia dana firma, a co za tym idzie jak najlepszego wykorzystania zasób ludzkich do osiągnięcia sukcesu na rynku. Nie należy się zrażać, kiedy okaże się, że cały proces rekrutacji twa długo i wymaga udowodnienia swojej wartości zawodowej. To całkowicie zrozumiałe, że pracodawcy chcą widzieć w swojej firmie kompetentnych pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

REKLAMA

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

REKLAMA