REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kompetencje mogą być oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna rekrutacja i selekcja jest kluczem do sukcesu organizacji, gdyż od tego zależy jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo. Najważniejszym zadaniem procesu rekrutacji i selekcji jest trafne zdiagnozowanie potrzeb personalnych firmy, a następnie skuteczne dotarcie do właściwych kandydatów.

W celu zatrudnienia najbardziej odpowiednich kandydatów, pracodawcy określają kompetencję, które powinni posiadać kandydaci ubiegający się o stanowisko w danej organizacji. Czym więc są kompetencje?

REKLAMA

Kompetencja to kompleks zachowań, wiedzy, zdolności, umiejętności i motywacji decydujący o jakości wykonywania określonego zadania/grupy zadań

Kompetencja - czynnik decydujący o możliwości odniesienia sukcesu w pracy

Kompetencje = Kwalifikacje

Kim jest osoba kompetentna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Posiada określony zasób wiedzy, zdolności i umiejętności praktycznych, niezbędny do skutecznej realizacji zadań.
  • Jej kompetencję widać w działaniu i zachowaniu - potrafi posiadaną wiedzę, zdolności i umiejętności wykorzystać przy wykonywaniu zadań.
  • Jest odpowiednio zmotywowana do pełnego wykorzystania posiadanych kompetencji przy wykonywaniu zadań.
  • Kompetencje kluczowe.
  • Kompetencje związane z rolą w organizacji.
  • Kompetencje funkcyjne.

Obszary i metody oceny kompetencji

Obszar oceny kompetencji

Metody analizy i oceny kompetencji

Czy pracownik posiada odpowiedni zasób wiedzy, zdolności umiejętności?

  Ćwiczenia

  Testy zdolności i umiejętności

Czy w pracy pracownik wykorzystuje swoją wiedzę, zdolności i umiejętności?

 Rozmowa z pracownikiem na temat jego doświadczeń zawodowych i osiągnięć

 Rozmowa z przełożonym na temat doświadczeń i osiągnięć pracownika

Czy jest odpowiednio zmotywowany/zmotywowana do realizacji określonych zadań

 Rozmowa z pracownikiem o jego planach i aspiracjach zawodowych

 Testy

Metoda selekcji powinna zwiększać przewidywaną trafność całego procesu, charakteryzować się rozsądnymi kosztami, być praktyczna, a także powinna być akceptowana i przejrzysta dla osób selekcjonujących, menedżerów oraz kandydatów. Przy wyborze metod selekcjonowania kandydatów, należy uwzględniać przede wszystkim właściwości, cechy i umiejętności, które są w danym przypadku kryteriami selekcji. Determinują one bowiem wybór technik selekcyjnych. Ważne są również względy ekonomiczne, dostępność poszczególnych metod selekcji oraz wiarygodność i przewidywany efekt końcowy.
Przykładowe kompetencje wraz ze wskaźnikami

Karta kompetencji szczegółowych

 

ocena w skali
1 – 5

1.       Umiejętności interpersonalne i społeczne; w tym umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się – umiejętność trafnej interpretacji społecznego kontekstu sytuacji, właściwego rozpoznawania, budowania i kierowania kontaktem ze Współpracownikami oraz Klientami Firmy; w tym umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

2.       Umiejętność skutecznej komunikacji i porozumiewania się –umiejętność rozumienia oraz przekazywania wiedzy i informacji w sposób precyzyjny, zrozumiały i atrakcyjny;

 

3.       Podstawa prokliencka – pozytywny stosunek do Klientów Wewnętrznych i Zewnętrznych Firmy; obsługa Klientów w sposób natychmiastowy, skuteczny i zindywidualizowany;

 

4.       Umiejętność autoprezentacji i prezentacji oraz kultura osobista - umiejętność zaprezentowania siebie lub zadania w sposób budzący zaufanie, szacunek i autorytet oraz umiejętność zachowania się w sposób taktowny i uprzejmy, umiejętność dostosowania własnego wyglądu i zachowania do miejsca i sytuacji;

 

5.       Autorytet, pewność siebie oraz poczucie osobistego wpływu i sprawczości - umiejętność kształtowania w sobie konstruktywnego poczucia pewności siebie i wpływu, wysoki poziom osobistej skuteczność i efektywności działania w procesach kierowania lub w sytuacji reprezentowania Firmy;

 

6.       Umiejętność wywierania wpływu i perswazji oraz umiejętność negocjowania – umiejętność przekonywania do własnych racji, umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników lub Klientów, budowania ich opinii i zaangażowania;

 

7.       Umiejętność adaptacji i elastyczność w działaniu – otwartość na zmiany, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków i sytuacji oraz możliwie najefektywniejsze ich wykorzystanie w działaniu;

 

8.       Twórczość i zdolności kreowania – postawa otwartości na nowości i zachowania innowacyjne; poszukiwanie i realizowanie rozwiązań i działań oryginalnych, nietypowych, niekonwencjonalnych i jednocześnie skutecznych w procesach kierowania lub w kontakcie z Klientem;

 

9.       Zmysł analityczny i umiejętność rozwiązywania problemów – umiejętność szybkiego analizowania faktów i informacji oraz trafny wybór skutecznych i optymalnych działań i rozwiązań;

 

10.   Planowanie i organizowanie pracy własnej i pracy Zespołu - planowanie oraz systematyczna i efektywna koordynacja i organizowanie zasobów niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań lub celów pracy własnej i Zespołu;

 

11.   Poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie, pozytywne nastawienie, postawa entuzjazmu, wytrwałość i orientacja na cel – przyjmowanie „osobistej” odpowiedzialności i „utożsamianie się” z realizowanymi zadaniami pracy  lub zobowiązaniami, postawa szczególnej aktywności, sumienność i wytrwałość w działaniu, dyspozycyjność i zdolność do dużego wysiłku przez dłuższy czas przy zachowaniu wysokiej jakości pracy i wysokiego poziomu zaangażowania;

 

12.   Decyzyjność i umiejętność podejmowania ryzyka, zmysł przedsiębiorczości oraz nastawienie komercyjne – umiejętność szybkiej analizy sytuacji lub problemu i szybkiego podejmowania trafnych decyzji przy jednoczesnej orientacji na zysk, umiejętności szacowania opłacalności działań, wczesnego dostrzegania i wykorzystywania sygnałów „okazji” lub „zagrożenia”;

 

13.   Myślenie strategiczne – skuteczne kreowanie i wyznaczanie celów oraz misji Zespołu lub Firmy;

 

14.   Umiejętność skutecznego działania w sytuacjach trudnych oraz odporność na stres i opanowanie – umiejętność zachowania spokoju, obiektywizmu i kontroli w sytuacjach trudnych, umiejętność utrzymywania stałej jakości pracy mimo działania czynnika stresowego;

 

15.   Umiejętność budowania Zespołu i kierowania – umiejętność optymalnego wykorzystania wszystkich zasobów pracy poprzez skuteczną organizację i koordynację zadań i właściwe zagospodarowania Ludzi, dostępnych środków i narzędzi;                    

 

16.   Umiejętność delegowania (zadań, uprawnień, odpowiedzialności) oraz kształcenie i instruowanie Pracowników – umiejętność trafnego przydzielania Pracownikom obowiązków z uwzględnieniem ich umiejętności i wymogów zadań, wspieranie, doradzanie oraz dbałość o rozwój zawodowy Pracowników i umiejętne przekazywanie im wiedzy;

 

17.   Umiejętność motywowania – umiejętność mobilizowania Współpracowników do efektywniejszej pracy, zwiększenia zaangażowania i entuzjazmu w działaniu, stosowanie motywacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb Pracownika;

 

18.   kontrolowanie i ocenianie pracy i Pracowników oraz ich dobór na stanowiska i przygotowanie ich do pracy – nadzór sposobów i jakości pracy Podwładnych w sposób rozwijający i motywujący, umiejętność rzetelnego ocenienia kompetencji, wiedzy i jakości pracy Pracownika lub Zespołu, umiejętność przekazania informacji zwrotnej – zarówno (konstruktywnej) krytyki, jak i uznania;

 

19.   zdolności przywódcze – umiejętność wpływania na postawy, decyzje i zachowania Współpracowników; stymulowania ich osobistego zaangażowania współodpowiedzialności oraz budowania poczucia jedności i siły;

 

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

REKLAMA

MSWiA: Policjanci negocjują nowe świadczenie. W wojsku jest warte od 248 000 zł do 500 000 zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

6246,13 zł brutto miesięcznie dla seniorów od 1 stycznia 2025 r. Kto je otrzyma?

W dniu 13 listopada br. Prezydent podpisał ustawę, na podstawie której, seniorom, którzy ukończyli 100 rok życia – przyznawane będzie świadczenie honorowe w wysokości 6246,13 zł brutto miesięcznie, finansowane przez budżet państwa. Przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Piecza zastępcza. Od 15 stycznia 2025 r. szykują się zmiany. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]

Piecza zastępcza od 15 stycznia 2025 r. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]. Co się zmieni 15 stycznia 2025 r. ? Czym jest system pieczy zastępczej oraz Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej?

Polacy rzadko spisują testament. Dlaczego tak się dzieje?

Aż 90% Polaków nie sporządziło testamentu, a wśród seniorów zaledwie co szósta osoba zadbała o formalne przekazanie majątku. Wyniki badania ZPF i IRG SGH pokazują, że wiele osób nie widzi takiej potrzeby lub nie wie, jak to zrobić. To wyraźny sygnał, że brakuje edukacji na temat planowania przyszłości finansowej.

REKLAMA

Wielki QUIZ z filozofii. 20/20 tylko dla prawdziwych myślicieli
Filozofia to w dosłownym tłumaczeniu z greki "umiłowanie mądrości", czyli nieustanne dążenie do wiedzy. Czymże innym jest rozwiązywanie quizów? Uda się albo się nie uda uzyskać komplet punktów - oto jest pytanie...
Właściciele zwierząt uważajcie! Obowiązkowa kastracja i chipowanie [Projekt ustawy]

Właściciele zwierząt uważajcie! Obowiązkowa kastracja i chipowanie. Kto będzie ponosił koszty kastracji i oznakowania psów i kotów? W piątek pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy.

REKLAMA