Urzędy pracy, działając w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oferują bezrobotnym różne formy wsparcia, w celu podniesienia ich chęci do pracy i ogólnej aktywności zawodowej. Jednym z nich jest właśnie dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej.
Bezrobotny zamierzający podjąć działalność gospodarczą może złożyć do starosty wniosek o przyznanie ze środków Funduszu Pracy jednorazowo środków na jej podjęcie.
Wniosek o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej określa:
- kwotę wnioskowanych środków;
- rodzaj działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, którą zamierza podjąć bezrobotny;
- kalkulację kosztów, związanych z podjęciem działalności, jakie zostaną poniesione;
- szczegółową specyfikację wydatków przeznaczanych w szczególności na zakup środków trwałych, materiałów, towarów, pozyskanie lokalu, opłatę wpisowego lub wkładu do spółdzielni socjalnej oraz harmonogram wydatków w ramach wnioskowanych środków;
- proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków,
- przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej.
Warunki
Wniosek o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej może być przez starostę uwzględniony w przypadku spełniania przez bezrobotnego m.in. następujących warunków:
- w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku nie odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych lub robót publicznych;
- nie otrzymał dotychczas z Funduszu Pracy lub z innych środków publicznych bezzwrotnych środków na podjęcie działalności gospodarczej;
- nie prowadził działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej;
- nie był w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku skazany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu;
- wniosek jest kompletny i prawidłowo sporządzony.
O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku starosta powiadamia bezrobotnego na piśmie w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Zabezpieczenie pożyczki
Starosta ma prawo żądać wskazania zabezpieczenia zwrotu udzielonej pożyczki. Zgodnie z rozporządzeniem, zabezpieczeniem mogą być:
- poręczenie,
- weksel z poręczeniem wekslowym,
- gwarancja
- bankowa,
- zastaw na prawach lub rzeczach
- blokada rachunku bankowego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków.