REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT

Północna Izba Gospodarcza
Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT
Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie badanie zawodów deficytowych dla województwa zachodniopomorskiego pokazuje, że to właśnie logistyka jest w najpilniejszej potrzebie - brakuje kierowców zawodowych i kierowców komunikacji miejskiej. Brakuje także pracowników w sektorze budowlanym oraz IT. Co więcej - braki odnotowywane są także w sektorze publicznym, w tym w ochronie zdrowia.

Kierowca to najbardziej deficytowy zawód na Pomorzu Zachodnim. „To problem od logistyki przez komunikację miejską”

Ostatnie badanie zawodów deficytowych w województwie zachodniopomorskim przeprowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie jednoznacznie potwierdza diagnozę Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie – w naszym regionie drastycznie brakuje kierowców. Zapotrzebowanie zgłasza zarówno logistyka, bo brakuje kierowców do tras krajowych i międzynarodowych, ale i komunikacja miejska przez co wiele autobusów codziennie nie wyjeżdża na swoje trasy. – Lista zawodów deficytowych powinna być wyznacznikiem kierunku edukacyjnego dla szczecińskich szkół i uczelni wyższych. Tych zawodów brakuje, tutaj jest największa szansa na zdobycie dobrej pracy. Ta lista nie jest dla nas zaskoczeniem. Na rynku pracy brakuje najbardziej kierowców, sprzedawców, ekspertów sektora IT oraz wyspecjalizowanych pracowników przemysłowych i budowlanych – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

Prezes Mojsuk: Lista zawodów deficytowych to alarm dla rynku pracy

REKLAMA

Z najnowszego badania wynika, że najbardziej w regionie brakuje kierowców ciężarówek oraz kierowców komunikacji miejskiej. Brakuje także betoniarzy, zbrojarzy, dekarzy, magazynierów, mechaników, kucharzy, informatyków, pracowników socjalnych, nauczycieli, księgowych czy lekarzy.

- Lista zawodów jest realnym odzwierciedleniem potrzeb zachodniopomorskiego rynku pracy. Braki kadrowe w sektorach IT, budownictwie czy logistyce to poważny problem od wielu lat. Mamy tutaj gigantyczną lukę edukacyjną, która skutkuje tym, że pracodawcy muszą mocno rywalizować o kadry. Braki kierowców mogą doprowadzić do zastojów w transporcie czy komunikacji miejskiej. Brak pracowników na budowach jeszcze rok temu był na tyle poważnym problemem, że obawialiśmy się przyszłości inwestycji deweloperskich i publicznych – mówi Hanna Mojsiuk. – Lista zawodów deficytowych to alarm dla rynku pracy. Tutaj za moment nie będzie miał kto pracować – dodaje.

- Zawody deficytowe w naszym regionie są niemal identyczne jak w całej Polsce. Na pewno jest to wskazówka, gdzie można szukać pracy. To cenna informacja dla uczniów, dla przedsiębiorców, ale i dla osób, które zamierzają się przekwalifikować. Na pewno w tych zawodach jest dobra perspektywa pracy i jeszcze lepszych zarobków. Trochę martwi nad negatywna tendencja w zawodach takich jak piekarz czy stolarz. Sektor drzewny w naszym regionie był zawsze bardzo silny, choć teraz jest mocno nadwyrężony przez kryzys energetyczny – mówi ekspert rynku pracy i wiceprezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie dr Krzysztof Osiński.

W IT zarabia się najwięcej, transport za to daje gwarancje zatrudnienia i ciągłości pracy

Eksperci rynku pracy nie mają wątpliwości, że barometr zawodów deficytowych w regionie pokrywa się z sytuacją przedsiębiorców. To właśnie we wspomnianych zawodach deficytowych w wielu firmach rekrutacje trwają na bieżąco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Sektor IT jest na pewno najbardziej perspektywicznym sektorem gospodarki. Nie ma chyba w Polsce firmy zajmującej się e-commerce, programowaniem, grafiką czy usługami IT, która nie poszukuje pracowników. Pożądani są zarówno juniorzy jak i seniorzy. Tutaj liczą się chęci do pracy i do działania. Brak kadry IT w naszym regionie jest bardzo widoczny i odczuwalny – mówi Anna Sudolska, ekspert rynku pracy z firmy IDEA HR Group.

- Transport jest najbardziej deficytowym zawodem. Kierowcy są poszukiwani, oferuje im się coraz lepsze pieniądze. Widzimy również dużą fluktuację z sektora publicznego do komercyjnego. Kierowcy szukają dobrych zarobków, ale i stabilnej pracy, która nie będzie wymagała od nich np. ciągłych podróży. Tutaj mamy dość ciekawą sytuację. Jeżeli ktoś szuka lepszych zarobków to kieruje się w stronę logistyki i spedycji. Jeżeli ktoś chce pracować na miejscu za mniejsze pieniądze to zatrudnia się w sektorze publicznym – dodaje Anna Sudolska.

Eksperci zwracają uwagę na coraz większe zapotrzebowanie w sektorze medycznym – brakuje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

REKLAMA

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

REKLAMA