REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CV jako wizytówka naszej osoby

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Czarnota

REKLAMA

REKLAMA

CV – z łacińskiego Curriculum Vitae – czyli życiorys zawodowy jest jednym z dokumentów, którego od kandydatów do pracy oczekuje pracodawca. Za jego pośrednictwem, można, a nawet trzeba zaprezentować się potencjalnemu szefowi w taki sposób, aby był zainteresowany naszą osobą, a w następstwie zaprosił nas na rozmowę kwalifikacyjną.

Jak przygotować dobre CV?

REKLAMA

Aby przygotować dobre CV, należy się do tego dobrze przygotować. Niestety bardzo niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę i najczęściej korzystają ze wzorów, jakie są dostępne w prasie, książkach oraz Internecie. Oczywiście wzorowanie się na tych przykładach nie jest złe, o ile mamy świadomość, że powinniśmy stworzyć własny, indywidualny dokument, a nie jedynie powielać informacje z gotowego źródła. 

Zobacz również serwis: Poszukiwanie pracy

REKLAMA

Dlatego też warto przed przystąpieniem do przygotowywania własnego życiorysu zrobić analizę własnych umiejętności, kwalifikacji oraz cech charakteru, które mogą być korzystne dla pracodawcy. Wielu osobom bezrobotnym wydaje się, że to nic trudnego, że można to zrobić w kilka chwil. Jeśli jednak rzetelnie i odpowiednio przygotujemy się do tego, to bardzo szybko okaże się, że jest do tego potrzebna nie tylko wiedza na swój temat, lecz przede wszystkim zaangażowanie do stworzenia tych dokumentów. 

Nie należy bagatelizować przygotowania CV, ponieważ jest to pierwszy dokument, z którym ma do czynienia pracodawca w całym procesie rekrutacyjnym. Aby dobrze zrozumieć motywy przyszłego szefa, należałoby się postawić na jego miejscu. Wówczas możemy zastanowić się czy wszystkie informacje zawarte w naszej wizytówce są wystarczające do tego, aby mieć wyobrażenie o pracowniku. Warto także pamiętać, że jest to dopiero pierwszy krok w kontakcie z pracodawcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

List motywacyjny

Chociaż informacje powinny być pełne oraz spójne, to trzeba pamiętać, że jest jeszcze list motywacyjny, o który możemy zostać poproszeni lub możemy go napisać z własnej inicjatywy, jak również rozmowa kwalifikacyjna, na którą, w przypadku zainteresowania pracodawcy możemy zostać zaproszeni, dlatego też nie należy wpisywać wszystkiego bardzo szczegółowo. Niektórzy popełniają ten błąd, wypisując bardzo dokładnie zakres obowiązków. 

Zobacz również: Jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Istnieje w tej sytuacji niebezpieczeństwo, że pracodawca po przejrzeniu naszego listu motywacyjnego czy osobistego kontaktu w czasie rozmowy nie będzie w stanie dowiedzieć się niczego nowego, co nie zostało już zawarte w CV. Pracodawcy taka osoba wydaje się nieciekawa jako pracownik, jako ktoś o kim już wszystko wie i ani list, ani rozmowa nie wnoszą nic nowego. Dlatego też, mając na uwadze cały proces rekrutacyjny, stopniować ilość informacji, jakie zamieszczamy w poszczególnych dokumentach. 

Dane osobowe

Treść CV powinna dotyczyć naszych danych osobowych, mających na celu możliwość skontaktowania się pracodawcy z nami. Jednak mają to być suche fakty związane z adresem pocztowy, numerem telefonu, adresem e-mailowym czy datą i miejscem urodzenia. Nie powinno się w tym miejscu tak osobistych informacji jak stan cywilny, stan rodzinny czy stan zdrowia. Te informacje nie powinny mieć żadnego wpływu na jakość wykonywania przez nas obowiązków zawodowych, dlatego nie umieszczamy ich w dokumencie.

Wykształcenie i doświadczenie zawodowe

Oczywiście niezwykle ważne jest z punktu widzenia wykładowcy nasze wykształcenie, dlatego też należy je umieścić, ale zawsze w kolejności achronologicznej, tzn. od ostatniej szkoły, do jakiej uczęszczaliśmy do tej, w której uczyliśmy najdawniej. Przy czym, jeśli posiadamy wykształcenie średnie, wyższe lub podyplomowe, wówczas nie wpisujemy już szkoły podstawowej, ponieważ w domyśle jest fakt, że ją ukończyliśmy, gdyż był to wymóg niezbędny do tego, aby kształcić się dalej. Aby dobrze przedstawić profil kształcenia należy tylko uwzględnić nazwę szkoły, miejscowość, w której się znajdowała oraz zawód czy kierunek studiów.

Zobacz również: Doświadczenie zawodowe niezgodne z wykształceniem

REKLAMA

Analogicznie należy postąpić w przypadku doświadczenia zawodowego wypisując je achronologicznie, od tego miejsca pracy, które było ostatnio do pierwszego. W tej sytuacji również wpisujemy nazwę firmy, miejscowość oraz stanowisko, na którym pracowaliśmy. Takie achronologiczny porządek pomaga pracodawcy w szybszym zorientowaniu się jak przebiegała nasza kariera zawodowa czy wykształcenie. 

Warto również umieścić w CV inne kwalifikacje, które nabyliśmy poprzez uczestnictwo w szkoleniach czy kursach. Nie opisujemy umiejętności, jakie nabyliśmy w trakcie tych szkoleń, a jedynie uwzględniamy jego nazwę i datę. Jeśli opiszemy to w CV, to później nie będziemy mieli nic do dodania w kolejnych etapach rekrutacji.

Dodatkowe informacje i zainteresowania

Ważne, aby także uwzględnić dodatkowe informacje, gdzie możemy wpisać te wszystkie swoje umiejętności, kwalifikacje czy cechy charakteru, które nie mogą być w żaden sposób potwierdzone żadnym dokumentem. Np. jeśli znamy obsługę komputera, lecz nie uczestniczyliśmy w żadnych kursie bądź nasza edukacja nie była związana z informatyką, to właśnie jest odpowiednie miejsce, aby to zaznaczyć.

Można również tu uwzględnić umiejętność pracy indywidualnej czy zespołowej, łatwość nawiązywania i utrzymywania kontaktów interpersonalnych, dobrą organizację pracy, odpowiedzialność, rzetelność, otwartość na doszkalanie i udoskonalanie efektów swojej pracy, umiejętność zarządzania zespołem, znajomość języka na konkretnym poziomie w mowie i piśmie, zdolności negocjacyjne, odporność na sytuacje stresowe, umiejętność pracy pod presją czasu itp. Wszystkie te umiejętności można zdobyć na podstawie doświadczenia życiowego, dlatego też trudno o dokumenty, które mogłyby to potwierdzić.

Zobacz również: Hobby v CV

Ważne, aby w CV napisać o swoich zainteresowaniach, zwłaszcza jeśli mogą one w jakimś stopniu być powiązane ze stanowiskiem, o jakie się ubiegamy. Np. osoba, która spędza czas wolny uprawiając sport może być cennym pracownikiem w ochronie, w służbach mundurowych, ponieważ najprawdopodobniej jest ona sprawna fizycznie, a ta wydolność może być znacząca na tych stanowiskach. W taki sposób możemy się również zaprezentować podczas rozmowy z pracodawcą w oparciu o CV.

Oczywiście pamiętamy o tym, aby dokument był czysty, nie pogięty, nie było na nim plam tuszu oraz innych rzeczy, które mogą sprawić, że będzie to niechlujne. Obecnie odchodzi się już od pisania CV ręcznie, dlatego też należy zrobić to na komputerze, na dobrej jakości papierze, ale tylko białym.

CV jest naszą pierwsza wizytówkę w kontakcie z pracodawcą, dlatego niezwykle ważne jest, aby była ona przygotowana w najlepszy możliwy sposób. Warto się wyróżnić na tle innych kandydatów do pracy, ale nie formą dokumentu, lecz jego treścią.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego, to ważne, bo daje to szansę na dodatkowy odpoczynek i ochronę zdrowia pracowników. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Wiele osób wciąż szuka informacji na temat tego co daje orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa). Ten stopień definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA