W pierwszej kolejności należy sobie zadać pytanie, jaka praca mnie interesuje. Można zrobić to na podstawie własnych zainteresowań, posiadanego talentu, cech osobowościowych, które są dla nas charakterystyczne i nas wyróżniają spośród innych. Jeśli już mamy jasno sprecyzowane plany dotyczące obszaru zawodowego, w którym chcielibyśmy się sprawdzić, wówczas należy podjąć odpowiednie kroki, aby ten cel był możliwy do osiągnięcia.
Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest zarejestrowanie się w Urzędzie Pracy. W przypadku studentów, mogą to być osoby, które studiują w systemie niestacjonarnym czyli na studiach wieczorowych lub zaocznych. Osoby studiujące dziennie pozbawione są takiej możliwości. Urzędy pracy dają wiele możliwości dla osób bezrobotnych. Można tam skorzystać bezpłatnie z usług doradcy zawodowego, który pomoże stworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne, przygotuje do rozmowy kwalifikacyjnej, zdiagnozuje nasz potencjał czy określi preferencje zawodowe, zaplanuje kroki postępowania w skutecznym poszukiwaniu zatrudnienia. Można również za pośrednictwem urzędu pracy podnieść swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczęszczanie na kursy i szkolenia z zakresu poszczególnych umiejętności. W urzędach pracy również można współpracować z pośrednikami pracy, którzy pomogą dopasować ofertę pracy do naszych kwalifikacji i wykształcenia.
Kolejnym miejscem, gdzie można poszukać wsparcia w przypadku poszukiwania pracy przez studenta są Akademickie Biura Karier. Są one tworzone przy uczelniach i ich głównym zadaniem jest aktywizowanie młodych osób do pracy, jak również pomoc w wejściu na rynek pracy. Można tam znaleźć oferty pracy dorywczej, stałej, oferty staży, praktyk zawodowych, wolontariatu i innej aktywności, której zadaniem jest wdrożenie studenta w realia rynku pracy. Oferta Akademickich Biur Karier jest dostępna dla każdego studenta danej uczelni i do niego dostosowana.
Następnym sposobem na efektywne poszukiwanie zatrudnienia jest własna aktywność. W zależności od charakteru pracy, jaką chcemy podjąć, należy szukać pracy w tych miejscach. Podstawowym krokiem, aby można było szukać pracy „na własną rękę”, jest napisanie życiorysu zawodowego. Jeśli zachodzi taka potrzeba, wówczas zostawiamy swoje CV oraz list motywacyjny i pracodawca może przeanalizować wszystkie nasze mocne strony, sprawdzić motywy, jakie nami kierują przy wyborze akurat jego firmy i podjąć decyzję, czy taka osoba powinna zostać pracownikiem. Ważne jest to, aby swoje dokumenty aplikacyjne pozostawić w jak największej liczbie miejsc. Jest wówczas większe prawdopodobieństwo, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Nie jest istotne, czy pracodawca przedstawił ofertę pracy.
Można również aplikować do firm, które w chwili obecnej nie potrzebują pracowników. Może się bowiem okazać, że w przyszłym miesiącu będzie takie zapotrzebowanie. Nie należy się również zrażać, jeśli w jakiejś firmie nie pozwolą nam zostawić CV i listu motywacyjnego. Nic na siłę. Zostawmy je tam, gdzie pracodawca widzi taka potrzebę. Czasem zdarza się tak, że jest w firmie baza CV, aby w razie konieczności można było z niej skorzystać.
Istnieją również Agencje Pracy Tymczasowej, których głównym zadaniem jest pozyskiwanie dla firm osób o preferowanych kwalifikacjach zawodowych. Współpraca z taką agencją daje możliwość pracy dorywczej w wielu firmach, a to z kolei pozwala zdobyć bogate doświadczenie w pracy.
Możliwości, gdzie szukać pracy jest wiele, ale najlepiej rozpocząć od analizy, w jakim obszarze powinniśmy szukać zatrudnienia. Pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek, rozczarowań, a pomoże w znalezieniu satysfakcjonującej pracy.