Osoby ubiegające się o pracę po raz pierwszy popełniają szereg błędów, które mogą okazać się kluczowe przy decyzji pracodawcy.
Student, który nigdy jeszcze nie pracował może mieć poczucie niskiej wartości z powodu braku doświadczenia. Podczas rozmowy często kandydaci podkreślają fakt, że nigdy nie pracowali, ale szybko się uczą itd. Zasada podczas kontaktów z pracodawcą jest taka, że nie udzielamy informacji, które mogą być dla nas niekorzystne, jeśli nie zostaliśmy o to zapytani czy poproszeni.
Innym błędem, zupełnie przeciwnym do poprzedniego, jest zbyt wysokie mniemanie na temat własnej osoby. Kandydaci wychodzą z założenia, że skoro ukończyli studia w kierunku zgodnie z którym chcą teraz podjąć pracę, to są wysoko wykwalifikowanym specjalistą i z tego też powodu często przyjmują postawę roszczeniową, wymagającą, nie znoszącą sprzeciwu. Oprócz tego, że wiedza merytoryczna jest niezbędna do wykonywania zawodu, to równie ważne jest doświadczenie jakie nabywa się z upływem czasu. Dlatego też pracownik, który ma zbyt wysokie wymagania i nie są one adekwatne do jego poziomu nie jest przychylnie oceniany przez pracodawcę.
Często również podczas takich rozmów zdarza się tak, że stres jest tak silny, że kandydat z trudem odpowiada na pytania, które są zadawane przez pracodawcę, nie mówi nic z własnej inicjatywy, trzeba „wyciągać” od niego każdą informację. Taka sytuacja również może być nie najlepiej odebrana. Pracodawca wówczas może wnioskować, że osoba nie jest zaradna, nie będzie potrafiła wypełnić swoich obowiązków w sposób należyty itp.
Dlatego, aby jak najkorzystniej wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej, należy się do niej bardzo dokładnie przygotować. Kandydat do pracy powinien wcześniej precyzyjnie określić swoje cele oraz oczekiwania związane z przyszłą pracą. Aby być atrakcyjną osobą dla pracodawcy, dobrze aby kandydat zdiagnozował swój potencjał zawodowy, czyli wszystko to, co może zaoferować na konkretnym stanowisku. Ocena ta powinna być jak najbardziej obiektywna i adekwatna do swoich preferencji, umiejętności, wiedzy oraz kwalifikacji. Nie należy zaniżać swojej wartości tylko dlatego, aby za wszelką cenę zdobyć zatrudnienie, aczkolwiek niekorzystna jest również samoocena zbyt wysoka, nie przystająca do rzeczywistości.
Bez względu na to, kto jest kandydatem do pracy, aby korzystnie przedstawić swoją sylwetkę zawodową, należy być szczerym, otwartym, a przede wszystkim asertywnym. Pozwoli to jasno określić oczekiwania wobec pracodawcy, a w przyszłości nie spowoduje to konfliktów i niedopowiedzeń.