REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy pomocy dla bezrobotnych

Formy pomocy dla bezrobotnych. / fot. Shutterstock
Formy pomocy dla bezrobotnych. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezrobotni zarejestrowani w urzędzie pracy mogą liczyć na szereg form pomocy w znalezieniu pracy. Wsparcie przysługuje również pracodawcom zatrudniającym takie osoby. Z jakich instrumentów aktywizujących można skorzystać?

Wszechstronna pomoc dla bezrobotnych

12,9 mld zł wsparcia w ramach aktywnych programów rynku pracy dla ponad 1,5 mln osób – to w skrócie efekty trzech i pół roku działań na rzecz osób poszukujących pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych ministerstwa liczba bezrobotnych w końcu sierpnia 2019 roku wyniosła tylko 866,7 tys. osób i był to najlepszy wynik od sierpnia 1990 r., czyli od okresu przemian ustrojowych. Rekordowo niska stopa bezrobocia, która w końcu sierpnia tego roku wyniosła 5,2%, sprawia, że w Polsce zapotrzebowanie na pracowników zgłaszane przez pracodawców jest obecnie rekordowo wysokie. Mimo niskiego bezrobocia urzędy pracy stoją więc przed kolejnymi wyzwaniami. Mają do tego odpowiednie narzędzia.

Każda osoba gotowa do podjęcia zatrudnienia może skorzystać z szerokiego wachlarza usług i aktywizujących instrumentów rynku pracy. Wystarczy, że zarejestruje się jako osoba bezrobotna. Także pracodawcy, którzy zatrudnią osoby bezrobotne, mogą liczyć na wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Urzędy pracy aktywizują bezrobotnych w oparciu o przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a źródłem finansowania działań aktywacyjnych osób bezrobotnych są środki Funduszu Pracy. W ciągu ostatnich 3,5 lat na tego rodzaju działania wydano 12,9 mld zł. Dzięki temu z aktywnych programów rynku pracy skorzystało w tym czasie 1,5 mln osób bezrobotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Staże i szkolenia

Umiejętności zawodowe nie są dane raz na zawsze. Dla osoby bezrobotnej staże i szkolenia to często jedyna możliwość na doskonalenie umiejętności zawodowych, a także na uzyskanie nowych kwalifikacji. Urząd pracy może zaproponować osobie bezrobotnej szkolenie grupowe lub tzw. szkolenie indywidualne, gdy bezrobotny sam wybiera szkolenie z oferty rynkowej.

W latach 2016-2019 (1. połowa) ze szkoleń skorzystało ok. 161 tys. osób. Łączny koszt tych działań to 454,1 mln zł.

Najbardziej popularną formą aktywizacji zawodowej są jednak staże, podczas których osoba bezrobotna nabywa umiejętności praktycznych bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Aż 525,5 ty. osób zdecydowało się na trwające do 6 miesięcy staże (w przypadku osób do 30 roku życia do 12 miesięcy). W ciągu ostatnich 3,5 lat przeznaczono na ten cel prawie 3,5 mld zł, czyli prawie co trzecią złotówkę wydaną z Funduszu Pracy na aktywizację bezrobotnych.

Zarówno w przypadku staży. jak i szkoleń, osoby bezrobotne otrzymują stypendium w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych, tj. 1.033,70 zł (stan na 1 września 2019 r.).

Własna firma

REKLAMA

Powiatowy urząd pracy może także przyznać jednorazową dotację na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa. Wniosek o takie dofinansowanie może złożyć osoba zarejestrowana jako bezrobotna, ale także poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej.

Maksymalna wartość środków, jakie można otrzymać, to 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia, tj. obecnie 29.035,44 zł. W sumie ministerstwo wydało na ten cel w latach 2016-2019 (1.poł.) ok. 2,9 mld zł dla 141,8 tys. osób, które dzięki tym środkom uruchomiły własne firmy.

Nie jest to jednak jedyne źródło wsparcia na poczet nowej firmy. Osoby bezrobotne mogą również uzyskać pożyczkę z programu „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”. Wsparcie udzielają  w całym kraju pośrednicy finansowi wybrani przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W sytuacji, gdy pracodawca tworzy lub przystosowuje stanowisko pracy dla osoby bezrobotnej lub dla poszukującego pracy opiekuna osoby niepełnosprawnej, może liczyć na refundację kosztów wyposażenia i doposażenia takiego stanowiska pracy. Na ten cel w ostatnich 3,5 latach resort wydał 1,4 mld zł. Aż 115,4 tys. osób bezrobotnych znalazło pracę u pracodawców, którzy skorzystali z tej formy wsparcia. Każdy z właścicieli firm otrzymał zwrot kosztów w wysokości 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia (obecnie to 29.035,44 zł).

Prace interwencyjne i roboty publiczne

Dzięki środkom przekazanym przez ministerstwo urzędy pracy dofinansują także część wynagrodzenia osoby bezrobotnej zatrudnionej przez pracodawcą w ramach prac interwencyjnych. W ten sposób ułatwia się bezrobotnym powrót na rynek pracy. Obecnie refundacja wynosi 1016,50 zł (stanu na 1 września 2019 r.)  Prace interwencyjne mogą trwać 6,12 lub 24 miesiące, a pracodawca ma obowiązek zatrudnić osobę bezrobotną przez określony okres czasu także po zakończeniu prac interwencyjnych

W ciągu ostatniego 3,5 roku z tej formy wsparcia skorzystało w sumie 143,5 tys. osób, na co przeznaczonych zostało z  Funduszu Pracy 766,7 mln zł.

Również organizatorzy robót publicznych (m.in. gminy, powiaty, organizacje pozarządowe zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej), mogą liczyć na refundację części wynagrodzenia osoby bezrobotnej zatrudnionej u nich do 12 miesięcy w ramach robót publicznych

W latach 2016-2019 (1.poł.) ministerstwo wydało na ten cel  956,6 mln zł, a 111,3 tys. osób bezrobotnych otrzymało dzięki temu pracę.

Praca dla młodych

Od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2017 r młodzi bezrobotni do 30 roku życia, zarejestrowani w powiatowych urzędach pracy oraz pracodawcy lub przedsiębiorcy zainteresowani ich zatrudnieniem mogli skorzystać z Programu „Praca dla Młodych” . Pracodawca, który podpisał stosowną umowę z powiatowym urzędem pracy, otrzymywał przez 12 miesięcy refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenie, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionego w pełnym wymiarze bezrobotnego do 30 roku życia. Maksymalna wysokość refundacji wynosiła do 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę wraz ze składką na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia. Koszty realizacji tego instrumentu finansowane były także ze środków Funduszu Pracy i wyniosły prawie 2,2 mld zł. Ok. 132,4 tys. młodych osób skorzystało z tej formy wsparcia.

Rezultatem wszystkich powyższych działań aktywizujących osoby bezrobotne był finalnie spadek stopy bezrobocia. Rosnąca z roku na roku efektywność zatrudnieniowa wszystkich narzędzi (np. 95,9 % w 2018 r. dla dotacji na podjęcie działalności gospodarczej, czy 93% dla prac interwencyjnych) pokazuje, że jest to ważne narzędzie wsparcia osób bezrobotnych na rynku pracy, zarówno w okresie dekoniunktury, jak i bardzo dobrej sytuacji gospodarczej.

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA