REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agencje zatrudnienia wspomaganego i trenerzy pracy

Agencje zatrudnienia wspomaganego i trenerzy pracy. / fot. Shutterstock
Agencje zatrudnienia wspomaganego i trenerzy pracy. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie agencji zatrudnienia wspomaganego finansowanych przez państwo przewiduje projekt ustawy o zatrudnieniu wspomaganym. W ramach agencji będą działali trenerzy pracy, którzy pomogą osobom niepełnosprawnym znaleźć i utrzymać pracę.

Zatrudnienie wspomagane

Agencje zatrudnienia wspomaganego będą realizowały usługę gwarantowaną ustawą o zatrudnieniu wspomaganym. Usługa ta polega na przydzieleniu niepełnosprawnemu osobistego trenera pracy, który pomoże zainteresowanemu przejść przez wszystkie trzy etapy zatrudnienia począwszy od poszukiwania pracy i skończywszy na utrzymaniu się w zatrudnieniu. Włączenie zatrudnienia wspomaganego do systemu polityki społecznej państwa ze stałym źródłem finansowania było postulowane przez PFRON, POPON, PFON oraz KARE Promoting Inclusion for People With Intellectual Disabilities.

REKLAMA

Uprawnieni

Z usługi zatrudnienia wspomaganego będą mogli skorzystać tylko te osoby, których niepełnosprawność powoduje całkowite lub znaczne ograniczenie możliwości samodzielnego znalezienia pracy i utrzymania się w zatrudnieniu. Są to przede wszystkim osoby z upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi i chorobą psychiczną. To nowe rozwiązanie systemowe ma więc wspomóc aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych będących w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Dotychczasowe działania skutkowały bowiem szybką utratą zatrudnienia przez te osoby i powrót do grupy biernych zawodowo. Stałe i stabilne wsparcie trenera pracy ma to zmienić.

Agencja zatrudnienia wspomaganego

Agencją zatrudnienia wspomaganego może być podmiot utworzony przez: gminę, powiat czy organizację pozarządową. Organizacja nie może działać w celu osiągnięcia zysku. Jej zadaniem statutowym powinna być rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Podmiot świadczący usługę zatrudnienia wspomaganego powinien ponadto być wyodrębniony zarówno organizacyjnie jak i finansowo. Aby mógł być wpisany do rejestru agencji, musi dysponować lokalem oraz posiadać minimum 2 trenerów pracy, psychologa, doradcę zawodowego i pośrednika pracy. Trener pracy będzie działał we współpracy z psychologiem i doradcą zawodowym. W stosunku do pracodawcy ma pełnić rolę doradczą i konsultacyjną. Szczegółowe regulacje dotyczące warunków nabywania i utraty statusu agencji, finansowania oraz zakresu odpowiedzialności, zdań i kompetencji znajdują się w projekcie ustawy.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Zadania agencji zatrudnienia wspomaganego

Do zadań agencji zatrudnienia wspomaganego będzie należało m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • organizowanie pracy trenerów pracy,
  • wspieranie trenerów w realizacji ich zadań oraz
  • zapewnianie i organizowanie pracy innych specjalistów w procesie zatrudnienia wspomaganego.
  • odpowiadanie za świadczenie usługi na właściwym poziomie.

Trener pracy - certyfikacja

Mechanizm zatrudnienia wspomaganego będzie opierał się na działaniu trenera pracy. Do zakresu zadań takiej osoby należy m.in. znalezienie odpowiedniej osoby do przeprowadzenia jej przez trójstopniowy proces od przygotowania do zatrudnienia i poszukiwania pracy po zatrudnienie i utrzymanie zatrudnienia.

REKLAMA

Charakter pracy trenera uzasadnia wprowadzenie certyfikacji trenerów pracy oraz ujednolicenie standardów przeprowadzanych szkoleń. Będzie można nim zostać po przejściu szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego przeprowadzanego przez wojewodę. Taka forma egzaminu ma zapewnić jednolitość standardów pracy trenerów. Potrzeba ta została dostrzeżona przez Polską Federację Zatrudnienia Wspomaganego, która złożyła do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego wniosek o wpis kwalifikacji „Wspieranie osób z niepełnosprawnością w wyborze, znalezieniu i utrzymaniu na otwartym rynku pracy metodą zatrudnienia wspomaganego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).

Bezsporny pozostaje fakt konieczności posiadania formalnego potwierdzenia posiadania umiejętności i kwalifikacji pozwalających na świadczenie usługi zatrudnienia wspomaganego. Trener pracy powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami oraz posiadać doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi.

Projekt omawianej ustawy zawiera delegację ustawową do wydania aktu wykonawczego, w który zostaną uregulowane: sposób przeprowadzania egzaminu, umiejętności i kwalifikacje brane pod uwagę w procesie rekrutacji. Zakres i sposób przeprowadzenia egzaminu pozostaje w gestii ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Przewiduje się możliwość uznania za trenerów pracy te osoby, które pełniły zadania trenera uregulowane w ustawie w okresie minimum 2 lat przed jej wejściem w życie. Przewiduje się termin 2 lat na potwierdzenie swoich umiejętności i przystąpienie do egzaminu na trenera pracy.

Finansowanie – kwota bazowa

Agencja zatrudnienia wspomaganego będzie otrzymywała środki z przeznaczeniem na zadania określone w ustawie (organizuje cały proces zatrudnienia wspomaganego, wyszukuje beneficjentów, realizuje zadania marketingowe i promocyjne oraz obejmuje niepełnosprawnego bezpośrednią opieką w postaci wsparcia w procesie znalezienia i utrzymania w zatrudnieniu). Przyznana kwota będzie uzależniona od:

  • wysokości minimalnego wynagrodzenia;
  • stopnia niepełnosprawności;etapu zatrudnienia wspomaganego.

Projektodawca założył, że wysokość kwoty bazowej dla osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wyniesie 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, a dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności 60% minimalnego wynagrodzenia. Uzależnienie kwoty bazowej od minimalnego wynagrodzenia pozwoli na coroczną waloryzację kwoty przeznaczonej na zatrudnienie wspomagane.

Osoby objęte dotychczas zatrudnieniem wspomaganym

Wejście w życie nowej ustawy co do zasady pozbawiałoby pomocy osoby będące dotychczas beneficjentami różnych form zatrudnienia wspomaganego. Aby jednak temu zapobiec, projektodawca przewidział rozwiązanie, by osoby z grupy docelowej, które przed dniem wejścia w życie nowego aktu podjęły zatrudnienie przy pomocy trenera, mogły być objęte dalszym wsparciem na gruncie nowej ustawy. Planowane wejście w życie ustawy było przewidziane na II kwartał 2019 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA