REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?/ fot. Fotolia
Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało projekt nowej ustawy o rynku pracy. Celem nowych przepisów jest dostosowanie instytucji rynku pracy do współczesnego rynku pracy, w którym bezrobocie stale się zmniejsza. Zmiany nie ominęły także instrumentów aktywizacji bezrobotnych w postaci bonów – co się zmieni?

Bezrobocie w Polsce zmniejsza się – w czerwcu 2018 r. było ono rekordowo niskie bo osiągnęło poziom poniżej miliona osób, osiągając wartość 969 tys. osób. Stopa bezrobocia rejestrowanego zmniejszyła się tym samym w czerwcu do 5,9 proc. z 6,1 proc w maju.

REKLAMA

Obecnie obowiązująca ustawa o rynku pracy powstała i obowiązywała w innych uwarunkowaniach bowiem w okresie kryzysu i bardzo wysokiego bezrobocia na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. W związku ze zmianą sytuacji na rynku pracy konieczne jest dostosowanie narzędzi służących aktywizacji bezrobotnych do współczesnych realiów.

Problemem są ograniczenia wiekowe

REKLAMA

Głównym zarzutem kierowanym przeciwko bonom, stanowiącym środek aktywizacji bezrobotnych, są ograniczenia wiekowe. Otóż w obecnie obowiązującym porządku prawnym bony są kierowane do osób bezrobotnych do 30 roku życia. Nowa ustawa o rynku pracy ma znieść ograniczenie wiekowe co w założeniu pozwoli na większą dostępność wsparcia tego rodzaju co w rezultacie przełoży się na większa mobilizację dla bezrobotnych.

Warto zwrócić uwagę na brak w powyższym zestawieniu bonu zatrudnieniowego. Otóż z projektu nowej ustawy o rynku pracy i uzasadnienia do projektu wynika, że projektodawca rezygnuje z tej formy wsparcia z uwagi na to, że skala jego wykorzystania na tle pozostałych bonów była stosunkowo niewielka. Jeżeli więc nowe przepisy wejdą w życie w obecnie proponowanym kształcie to bon zatrudnieniowy przestanie istnieć.

Bon szkoleniowy

Projektodawca postanowił o utrzymaniu bonu szkoleniowego. W dalszym ciągu urząd pracy będzie określał termin ważności tego bonu. Oprócz zniesienia ograniczenia wiekowego projektodawca zaproponował by oprócz finansowania w ramach bonu kosztów szkoleń, dodano możliwość sfinansowania potwierdzenia wiedzy i umiejętności oraz uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności, w celu ujednolicenia przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto w przeciwieństwie do obecnego uregulowania koszty przejazdu i zakwaterowania,oraz koszty badań lekarskich i psychologicznych nie będą ujmowane w bonie tylko będą finansowane na zasadach uregulowanych wspólnie dla różnych form pomocy udzielanej przez urzędy pracy.

Projektodawca proponuje także ujednolicenie zasad wsparcia, poprzez limity na działania finansowane w ramach bonu, analogicznie jak w przepisach dotyczących finansowania szkoleń, potwierdzania wiedzy i umiejętności oraz uzyskania dokumentów potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności. W celu uniknięcia zawyżania kosztów szkoleń realizowanych w ramach bonu zastrzeżono również, że cena usług finansowanych w ramach tej formy wsparcia nie może być rażąco wyższa od cen podobnych usług oferowanych na rynku.

Bon stażowy

Bon stażowy również ,,się ostał’’ jako narzędzie służące bezrobotnemu do znalezienia sobie pracodawcy, który przyjmie go na staż. Projektodawca postanowił trochę uprościć przepisy dotyczące bonu stażowego nie tylko poprzez rezygnację z ograniczeń wiekowych ale również poprzez bezpośrednie wskazanie na zastosowanie przepisów regulujących organizację stażu i rezygnację z premii finansowej dla pracodawcy za zatrudnienie stażysty po ukończeniu programu.

Bon zasiedleniowy

Główną zmianą dotyczącą bonu zasiedleniowego jest podmiotowe poszerzenie osób mogących otrzymać tego typu wsparcie, właśnie m.in. poprzez rezygnację z ograniczenia wiekowego.

Bon na zasiedlenie będzie przyznawany na wniosek bezrobotnego, który poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zamierza poszukiwać zatrudnienia. W kontekście nowej ustawy przez zatrudnienie należy rozumieć pracę na podstawie  umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę lub umowy zlecenia.

Nowa ustawa wprowadza także ograniczenia polegające na braku możliwości zaliczenia do wymaganego okresu zatrudnienia:

  1. okresu pracy u pracodawcy, u którego osoba była zatrudniona w okresie 180 dni przypadających bezpośrednio przed rejestracją jako bezrobotna;
  2. okresu pracy z tytułu, którego osoba osiągała wynagrodzenie lub przychód finansowany lub dofinansowany ze środków Funduszu Pracy;
  3. okresu pracy u pracodawcy lub przedsiębiorcy, który jest jego:
    1. małżonkiem,
    2. rodzicem,
    3. rodzeństwem,
    4. dzieckiem własnym lub przysposobionym, jego małżonka lub rodzeństwa.

Na dzień dzisiejszy projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. W założeniu nowe przepisy miałyby wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Opracowano na podstawie:

Projekt z dnia 29 czerwca 2018 r. ustawy o rynku pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA