REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie w lutym 2009 roku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W lutym 2009 r. w porównaniu do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych oraz stopy bezrobocia.

W skali roku nastąpił spadek liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia. Wzrost bezrobocia w lutym był wynikiem między innymi niższego niż w styczniu odpływu
z bezrobocia z powodu podjęcia pracy. Mniejsza niż przed miesiącem była liczba bezrobotnych nowo zarejestrowanych, natomiast wzrosła liczba bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.

REKLAMA

W końcu lutego urzędy pracy dysponowały większą liczbą ofert pracy niż w styczniu, ale mniejszą niż przed rokiem.

REKLAMA

Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w lutym wyniosła 1718,8 tys. osób (w tym 909,9 tys. kobiet) i była wyższa niż przed miesiącem o 84,4 tys. osób (tj. o 4,9%). W ujęciu rocznym obniżyła się ona o 59,8 tys. (w analogicznym okresie 2008 roku zanotowano jej spadek o 552,6 tys.). Z ogólnej liczby bezrobotnych 44,9% mieszkało na wsi.

W stosunku do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych we wszystkich województwach, najbardziej znaczący w: wielkopolskim (o 7,7%), pomorskim (o 7,5%), śląskim (o 7,1%) oraz dolnośląskim (o 6,8%). Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku bezrobocie zmniejszyło się w 10 województwach, najbardziej znaczący spadek odnotowano w województwach: śląskim (o 10,4%), mazowieckim (o 9,2%), zachodniopomorskim (o 8,8%) oraz łódzkim (o 8,2%).

Bezrobotni zarejestrowani w urzędach pracy w końcu lutego 2009 r. stanowili 10,9%1 cywilnej ludności aktywnej zawodowo (w styczniu 2009 r. – 10,5%; w lutym 2008 r. – 11,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwyższa stopa bezrobocia utrzymywała się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim (18,9%), zachodniopomorskim (15,3%), świętokrzyskim (15,1%), kujawsko-pomorskim (15,0%) oraz lubuskim (14,7%). Najniższą stopą bezrobocia charakteryzowały się województwa: wielkopolskie (7,7%), mazowieckie i śląskie (po 8,2%) oraz małopolskie (8,8%).

REKLAMA

Najwyższą stopę napływu bezrobotnych do urzędów pracy w lutym 2009 r. zanotowano w województwach: lubuskim i warmińsko-mazurskim (po 2,4%), zachodnio-pomorskim (2,2%) oraz dolnośląskim, kujawsko-pomorskim i świętokrzyskim (po 1,9%), zaś najniższą – w mazowieckim (1,0%), małopolskim (1,2%) i wielkopolskim (1,3%).

Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 237,9 tys. osób poszukujących zatrudnienia (o 69,7 tys. mniej niż w styczniu 2009 r. i o 57,7 tys. więcej niż przed rokiem). Wśród bezrobotnych nowo zarejestrowanych 188,5 tys. osób, tj. 79,3% stanowiły osoby rejestrujące się po raz kolejny (przed miesiącem – 81,3%, przed rokiem – 80,7%). Spośród osób nowo zarejestrowanych 22,1% stanowiły osoby dotychczas niepracujące (przed miesiącem - 21,0% i 26,6% przed rokiem). Osoby do 24 roku życia stanowiły 32,3% ogólnej liczby nowo zarejestrowanych (przed miesiącem – 30,4%, przed rokiem – 35,5%). Odsetek nowo zarejestrowanych osób w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki wyniósł 10,0% (przed miesiącem – 9,8%, przed rokiem – 11,2%); w tej grupie 32,4% stanowiły osoby, które ukończyły szkołę wyższą do 27-go roku życia (w styczniu 2009 r. – 32,3%, w lutym 2008 r. – 33,1%). Udział osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w ogólnej liczbie nowych rejestracji wyniósł 2,6% (2,3% w styczniu 2009 r. i 1,5% w lutym 2008 r.). Spośród osób nowo zarejestrowanych 38,6% mieszkało na wsi (przed miesiącem 40,8%, przed rokiem 38,2%). W lutym 2009 r. stosunkowo wysoką stopę odpływu3 bezrobotnych z urzędów pracy odnotowano w województwie śląskim (12,6%), lubuskim (12,4%), opolskim (11,3%,) i zachodniopomorskim (11,0%) zaś najniższą - w woj. podkarpackim (7,0%), lubelskim (7,3%) oraz małopolskim (8,3%).

Ogółem wyłączono z ewidencji 153,5 tys. osób, tj. 9,4% ogółu bezrobotnych z końca ubiegłego miesiąca (w styczniu 2009 r. – 146,9 tys., tj. 10,0%, w lutym 2008 r. – 214,9 tys. osób, tj. 11,9%). Z ogólnej liczby wyrejestrowanych 57,3 tys. (37,3%) bezrobotnych podjęło pracę oferowaną przez urzędy pracy (w poprzednim miesiącu 57,4 tys. osób, tj. 39,1%, przed rokiem 87,2 tys. osób, tj. 40,6%), z tego 6,1 tys. osób podjęło prace subsydiowane, m.in. interwencyjne, roboty publiczne (w styczniu 2009 r. – 5,4 tys., w lutym 2008 r. – 9,0 tys.), a 51,2 tys. - niesubsydiowane, w tym sezonowe (w styczniu 2009 r. – 52,0 tys., w lutym 2008 r. – 78,2 tys.).

W związku z rozpoczęciem szkolenia i stażu wyłączono z rejestru bezrobotnych 19,2 tys. osób (w styczniu 2009 r. – 13,6 tys., w lutym 2008 r. – 22,8 tys.). Z pozostałych osób wykreślonych z ewidencji 51,7 tys. utraciło status bezrobotnego w wyniku niepotwierdzenia gotowości do pracy (w styczniu 2009 r. – 46,7 tys., w lutym 2008 r. – 67,2 tys.), zaś 8,5 tys. osób dobrowolnie z niego zrezygnowało. Ponadto 1,1 tys. osób nabyło prawa emerytalne lub rentowe.

W omawianym miesiącu w wyniku pomocy urzędów pracy – 2,2 tys. osób podjęło prace interwencyjne (przed rokiem 4,2 tys.), przy robotach publicznych zatrudniono 1,8 tys. osób (przed rokiem 1,6 tys.).

Większość bezrobotnych pozostających w ewidencji urzędów pracy to osoby, które wcześniej pracowały zawodowo. W końcu lutego 2009 r. zbiorowość ta liczyła 1357,1 tys. (tj. 79,0% ogółu zarejestrowanych), wobec 1283,2 tys. (78,5%) w styczniu 2009 r. i 1377,0 tys. (77,4%) w lutym 2008 r. W tej grupie 48,1 tys. osób, tj. 3,5% utraciło pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy (w styczniu 2009 r.- 45,0 tys., tj. 3,5%, w lutym 2008 roku – 52,5 tys., tj. 3,8%).

Bez prawa do zasiłku pozostawało 1369,6 tys. osób (tj. 79,7% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych), wobec 1312,3 tys. osób (80,3%) w styczniu 2009 r. i 1514,0 tys. (85,1%) w lutym 2008 roku. W tej grupie bezrobotnych 44,8% to mieszkańcy wsi.

W lutym 2009 r. pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 64,9 tys. ofert pracy (przed miesiącem 67,6 tys., przed rokiem 102,1 tys.). W końcu omawianego miesiąca urzędy pracy dysponowały ofertami pracy dla 35,3 tys. osób (w tym 7,7 tys. to oferty niewykorzystane dłużej niż 1 miesiąc); osobom niepełnosprawnym urzędy oferowały 1,2 tys. wolnych miejsc pracy.

Z danych na koniec lutego 2009 r. wynika, że 249 zakładów pracy zadeklarowało zwolnienie w najbliższym czasie 19,1 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 1,8 tys. osób (przed rokiem odpowiednio 52 zakłady, 6,6 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 106 osób).

Źródło: www.stat.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać, na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

Składka zdrowotna: 777 zł płaci pracownik a 315 zł przedsiębiorca (obaj zarabiają po 10 tys. zł miesięcznie). Czy to sprawiedliwe i zgodne z Konstytucją?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA