REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowej ustawy o rynku pracy - zmiany w 2019 roku?

Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r.  Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy. /fot. Shutterstock
Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r. Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r. Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy.

Projekt ustawy o rynku pracy - monitoring prawa pracy

Autor projektu: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

REKLAMA

Aktualny etap legislacyjny: prace nad projektem zostały zawieszone

Opis projektu:

REKLAMA

Projektowana ustawa ma zastąpić dotychczasową, wielokrotnie nowelizowaną ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jest to zatem bardzo istotny i obszerny projekt, którego celem jest uregulowanie całokształtu zagadnień związanych z polityką rynku pracy. Zawiera on rozwiązania odnoszące się do funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia (w tym m.in. odejście od profilowania bezrobotnych i wprowadzenie większej elastyczności w zakresie form pomocy świadczonej przez urzędy pracy, poprzez m.in. utworzenie nowego instrumentu jakim będzie bon ofertowy), a także regulacje, które mają zachęcić polskich obywateli do powrotu z emigracji (np. wsparcie w podjęciu własnej działalności gospodarczej).

W projekcie ujęto również przepisy dotyczące Krajowego Funduszu Szkoleniowego, co ma zwiększyć efektywność tego instrumentu (w tym przewidujące m.in. zwiększenie dostępności środków Funduszu dla szerszej grupy podmiotów). Z punktu widzenia aktualnych wyzwań stojących przed polskim rynkiem pracy, istotne znaczenie mają zaproponowane rozwiązania regulujące zasady zatrudniania cudzoziemców (w szczególności wydłużenie do 12 miesięcy czasu pracy na podstawie oświadczenia).

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przebieg procesu legislacyjnego:

Projekt formalnie trafił do konsultacji społecznych na początku lipca 2018 r. Partnerom społecznym wyznaczono standardowy, 30-dniowy termin na przedstawienie opinii. Należy zaznaczyć, że etap konsultacji tak obszernej i zupełnie nowej ustawy przeprowadzono w okresie wakacyjnym. Mimo wniosków ze strony partnerów społecznych o wydłużenie tego terminu oraz podjęcie rzeczowej debaty na forum Rady Dialogu Społecznego i dedykowanych temu zagadnieniu gremiach, ministerstwo pozostało nieugięte. Swoją decyzję uzasadniało potrzebą pilnego procedowania przedmiotowej regulacji, która miałaby wejść w życie od 2019 r. Taka postawa resortu i brak otwartości na dialog zostały krytycznie ocenione przez partnerów społecznych, którzy w ramach Rady Dialogu Społecznego już od kilku lat pracowali wspólnie nad założeniami nowej polityki rynku pracy.

Ostatecznie jednak we wrześniu br., w związku z licznie zgłoszony do projektu uwagami, ministerstwo zawiesiło nad nim prace. Projekt zniknął ze stron resortu oraz Rządowego Centrum Legislacji, co jest sytuacją raczej niespotykaną. Na ten moment trudno ocenić jakie będą dalsze losy przedmiotowego projektu. Prawdopodobnie nie zostanie on już przyjęty w tej kadencji.

Wpływ na pracodawców i rynek pracy:

REKLAMA

Projektowana ustawa, jak żadna inna, wpłynie na polski rynek pracy. Jej celem jest reforma polityki rynku pracy, w tym sposobu działania urzędów pracy i oferowanych przez nie form pomocy. Niemniej jednak na gruncie przedmiotowego projektu nie rozwiązano jednego z głównych problemów jakim jest tzw. fikcyjne bezrobocie, czyli rejestrowanie się w urzędzie pracy jedynie w celu uzyskania ubezpieczenia. Zabrakło również instrumentów, które w skuteczny sposób doprowadziłyby do wzrostu poziomu aktywności zawodowej, co przy prognozowanych problemach demograficznych jest niezwykle ważne. Na bezrobotnych będą miały wpływ zmiany związane z planowanym ograniczeniem w zakresie zlecania usług aktywizacyjnych na rzecz agencji zatrudnienia.

Natomiast z punktu widzenia pracodawców istotne znaczenie mają zaproponowane zmiany dotyczące Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Część z nich stanowi realizację zgłaszanych wcześniej postulatów, niemniej jednak przygotowana regulacja ma kilka mankamentów i wymaga pewnych modyfikacji. Autorzy projektu nie zdecydowali się natomiast na wprowadzenie zmian w zakresie funkcjonowania Funduszu Pracy, na czym bardzo zależało pracodawcom, którzy od lat wnioskują o wprowadzenie narzędzia uniemożliwiającego wykorzystywanie środków  Funduszu niezgodnie z jego przeznaczeniem.

Kolejną bardzo istotną dla pracodawców zmianę stanowi podjęta przez projektodawcę próba wyeliminowania dotychczasowych problemów związanych z zatrudnieniem cudzoziemców. Idą one w dobrym kierunku, ale wciąż są niewystarczające, biorąc pod uwagę obecne i prognozowane zapotrzebowanie na pracę świadczoną przez cudzoziemców.

Autorzy Raportu:

Eksperci Sieci monitoringu prawa Pracodawców RP:

Łukasz Czucharski

Piotr Wołejko

Wioletta Żukowska-Czaplicka

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA