Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego w 2014 roku
REKLAMA
REKLAMA
Wspomniane założenia dotyczą również zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych. Twórcy proponowanych zmian, wskazują jako przyczynę konieczności ich wprowadzenia, potrzebę uproszczenia procedur wynikających z obu ustaw oraz ujednolicenia ich treści, ze względu na zbieżny charakter regulowanej przez nie materii oraz w wielu przypadkach tożsamość beneficjentów świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych.
REKLAMA
Polecamy serwis: Egzekucja alimentów
Likwidacja egzekucji administracyjnej świadczeń alimentacyjnych
Jedną ze zmian proponowanych w projekcie z dnia 28 sierpnia 2013 roku jest likwidacja egzekucji administracyjnej świadczeń alimentacyjnych i pozostawienie wyłącznie egzekucji sadowej. Według pomysłodawców bowiem, stosowana dotychczas dwutorowa egzekucja zobowiązań dłużnika alimentacyjnego, zarówno administracyjna jak i sądowa, nie skutkuje wzrostem jej skuteczności, a tylko generuje koszty po stronie organu właściwego wierzyciela. Z danych posiadanych przez Ministerstwo Pracy Polityki Społecznej wynika, iż egzekucja sadowa jest znacznie bardziej efektywna od egzekucji administracyjnej, na co wskazuje fakt, iż odzyskiwane kwoty zadłużenia alimentacyjnego przez komornika sądowego kilkukrotnie przewyższają kwoty odzyskane w drodze egzekucji administracyjnej. Dodatkowo, w 2012 roku, koszty poniesione przez organ właściwy wierzyciela w celu wyegzekwowania należności alimentacyjnych w drodze administracyjnego postępowania egzekucyjnego, przewyższyły kwotę wyegzekwowanych przez administracyjny organ egzekucyjny należności. Znane są również przypadki, w których gminy nie wyegzekwowały żadnych kwot w drodze egzekucji administracyjnej. Rezygnacja z nieskutecznej, a pociągającej za sobą wysokie koszty dwutorowej egzekucji świadczeń alimentacyjnych odciąży również urzędy skarbowe, które zwolnione zostaną z konieczności realizacji tytułów wykonawczych.
Zmiany w zakresie przekazywania środków pochodzących z egzekucji
Stosowana dotychczas procedura przekazywania środków pochodzących z egzekucji przez organ właściwy wierzyciela do organu właściwego dłużnika, stwarza w praktyce wiele problemów. Aby ich uniknąć, projektodawcy zakładają uproszczenie tej procedury i wprowadzenie rozwiązania, na podstawie którego zwrot należności dłużników alimentacyjnych z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego będzie następował w pełnej wysokości do jednej z gmin, tj. 40% wyegzekwowanych należności będzie stanowić dochód własny organu właściwego wierzyciela. Odzyskiwane zaś kwoty należności będą przeznaczane w całości wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Zobacz również: Nienależnie pobrane alimenty
Racjonalizacja działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych
W założeniach projektu zmian ustawy proponuje się racjonalizację i uproszczenie całego procesu podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych. Tak więc w sytuacji, gdy organ właściwy dłużnika, po otrzymaniu kolejnego wniosku od organu właściwego wierzyciela, a więc i po podjęciu wstępnych czynności ustali, że sytuacja dłużnika nie uległa zmianie lub w sytuacji, gdy dłużnik po raz kolejny uniemożliwił przeprowadzenie wywiadu lub odmówił złożenia oświadczenia majątkowego, zasadne jest, aby organ właściwy nie był już zobowiązany do podejmowania kolejnych działań wobec dłużnika alimentacyjnego, takich jak ponowne poinformowanie starosty o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika i w razie potrzeby wszczęcia postępowania w sprawie uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.
Zmiany w zakresie definicji i dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych
REKLAMA
W założeniach projektu proponuje się rozszerzenie katalogu świadczeń nienależnie pobranych o sytuację, w której wypłata świadczenia nastąpiła na rzecz osoby innej niż wskazanej w decyzji organu. Projektodawcy proponują również uregulowanie sytuacji, w której świadczenia z funduszu alimentacyjnego wpływają na konto osoby uprawnionej po jej śmierci. Nowe przepisy miałyby narzucić na banki obowiązek zwrotu organowi właściwemu kwoty świadczeń przekazanych na ich rachunek za miesiące następujące po miesiącu, w którym nastąpiła śmierć osoby uprawnionej. Zmianie miałaby ulec również kwota odsetek należnych w przypadku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. W miejsce dotychczasowego naliczania odsetek, proponuje się zobowiązać dłużnika alimentacyjnego do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, powiększonej o 5 proc.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych został skierowany do konsultacji społecznych. Planowany okres wejścia w życie przedstawionych zmian do pierwsza połowa 2014 roku.
Zobacz także: Komu przysługuje świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat