REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłaty z funduszu alimentacyjnego-zmiana prawa

Natalia Kurdziel

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 listopada 2010 roku Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok dotyczący wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego osobom pełnoletnim, uczącym się i posiadającym własne dziecko.

Pozbawienie osób pełnoletnich, uczących się w szkole lub szkole wyższej prawa do otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego ze względu na posiadanie własnego dziecka zostało uznane przez Trybunał Konstytucyjny za naruszenie zasady równości, sprawiedliwości społecznej oraz uregulowań art. 71 Konstytucji, dotyczących pomocy gwarantowanej obywatelom przez państwo.

REKLAMA

REKLAMA

W polskim ustawodawstwie fundusz alimentacyjny funkcjonuje na podstawie ustawy z 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Jego istotą jest pomoc państwa osobom uprawnionym do alimentów w sytuacji, gdy próby wyegzekwowania należnych im do rodziców środków okazują się bezskuteczne. 

Pomoc jest realizowania poprzez wypłatę świadczeń z budżetu państwa na rzecz osób uprawnionych do ich otrzymywania.
Ustawa jako beneficjentów funduszu wymienia dzieci do 18 roku życia, osoby pełnoletnie, jeżeli kontynuują naukę w szkole lub szkole wyższej, nie dłużej jednak niż do 25 roku życia oraz bezterminowo osoby o znacznym stopniu upośledzenia.

Zobacz: Kodeks rodzinny i opiekuńczy

REKLAMA

Nie wszystkie jednak osoby pełnoletnie poniżej 25 roku życia, pobierające naukę zaliczane są do kręgu beneficjentów. Ustawodawca dokonuje podziału różnicującego grupę wyodrębnioną na podstawie wspólnych cech jakimi są wiek oraz pobieranie nauki. Do pierwszej z nich zaliczane są osoby pełnoletnie kontynuujące naukę w wieku do 25 lat, do drugiej zaś wyróżniające się tymi samymi cechami lecz posiadające dodatkowo własne dziecko. Na podstawie art. 10 ust.2 pkt.2 ustawy alimentacyjnej spod zakresu jej obowiązywania wyłączone zostały osoby posiadające własne dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powód, dla którego ustawodawca dokonał powyższego wyłączenia nie jest znany. Co więcej trudno sobie wyobrazić racjonalne wyjaśnienie takiego zabiegu. Z podstawowym celem funduszu jakim jest zapewnienie osobom uprawnionym do alimentów pomocy w zdobywaniu wykształcenia nie koliduje posiadanie przez nie własnego dziecka. Posiadanie dziecka nie powinno decydować o tym czy dana osoba będzie kształciła się i rozwijała zawodowo czy też nie i tym samym czy otrzyma pomoc finansową na ten cel. Położenie w takiej sytuacji powinno tym bardziej przemawiać za wypłatą świadczenia, a nie umniejszać uprawnienia znajdujących się w niej podmiotów.

Zobacz: Alimenty na rozwiedzionego małżonka

Osoba pełnoletnia posiadająca dziecko i samotnie je wychowująca, chcąca podjąć naukę znajduje się w obiektywnie o wiele mniej komfortowej sytuacji materialnej i społecznej niż pozostali rówieśnicy. Dlatego też brak jest racjonalnych podstaw uzasadniających odmienne traktowanie osób posiadających dzieci, bezskutecznie dochodzących pomocy od rodziców.

Pozbawienie osób posiadających dzieci praw do otrzymania środków z funduszu alimentacyjnego jest niezgodne z zasadą równości, według której podmioty posiadające wspólną cechę mają być traktowane obiektywnie, bez faworyzacji bądź dyskryminacji. Co jak wyraźnie wiać nie ma zastosowania w omawianej sytuacji. Przepis ustawy nie czyni jednocześnie za dość zasadzie sprawiedliwości społecznej. Nie są realizowane także założenia art. 71 Konstytucji RP, zgodnie z którymi państwo ma obowiązek w swej polityce społecznej i gospodarczej uwzględniać dobro rodziny. W szczególności prawo do pomocy ze strony władz publicznych przysługuje rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza rodziny wielodzietne i niepełne. Osoby pełnoletnie samotnie wychowujące dziecko i bezskutecznie oczekujące na pomoc ze strony rodziców jak najbardziej odpowiadają wymogom z art. 71 Konstytucji. Pozbawienie tej grupy osób możliwości otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest sprzeczne z założeniami polityki pomocy państwa, zagwarantowanej przepisami konstytucji.

Zobacz: Łatwiej uzyskasz alimenty zza granicy

Przepis art. 10 ust.2 pkt.2 ustawy z chwilą wejścia wyroku w życie utraci moc obowiązującą.

Tym samym osoby pełnoletnie uczące się w szkole lub szkole wyższej, posiadające własne dziecko, które nie osiągnęły 25 roku życia będą miał prawo do otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

REKLAMA

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

Sejm na żywo 19 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień pierwszy. Posłowie mają m.in. przeprowadzić drugie czytanie rządowego projektu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

Procedury KYC: czy firmy mogą żądać od konsumenta kopii dokumentu tożsamości?

Procedury KYC czyli "Poznaj swojego klienta" muszą równoważyć bezpieczeństwo i prawa konsumenta. Na czym mogą polegać procedury KYC? Czemu mają przeciwdziałać? Jakie dane osobowe zbierają przedsiębiorcy? Czy mogą żądać kopii dokumentu tożsamości?

REKLAMA