REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie będzie ustalane według nowych zasad. Zagrożone systemy wynagradzania

płaca minimalna minimalne wynagrodzenie
Minimalne wynagrodzenie będzie ustalane według nowych zasad. Zagrożone systemy wynagradzania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad projektem nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zdaniem przedsiębiorców projekt powiela dotychczasowe ułomne mechanizmy, budzi kontrowersje i obawy środowisk gospodarczych. Nowe przepisy negatywnie wpłyną na rynek pracy i zatrudnienie, zwłaszcza w małych firmach.

Płaca minimalna powinna uwzględniać realia rynku pracy

REKLAMA

W 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4666 zł, natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych osiągnie poziom 30,50 zł. Pracodawcy gorzko przełknęli decyzję o minimalnej płacy w przyszłym roku, przyjętą 15 września 2024 r. przez rząd jeszcze na starych zasadach. Jednak trwają prace nad nową ustawą o minimalnym wynagrodzeniu, która wdroży do polskiego porządku prawnego regulacje dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 33). Nowe warunki ustalania płacy minimalnej powinny zostać wdrożone już w końcówce roku, a więc na kolejne lata, jako konsekwencja unijnych regulacji. Propozycja nowej regulacji minimalnego wynagrodzenia jest potrzebna, ale jej konstrukcja musi uwzględniać realia rynku pracy.

REKLAMA

– Tymczasem przedstawiony projekt nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadza niewielkie zmiany w matematycznej formule ustalania płacy minimalnej w stosunku do obowiązujących przepisów. Z perspektywy pracodawców zakres i kierunki regulacji budzą szereg wątpliwości. Nowe przepisy w jeszcze większym stopniu komplikują sposób ustalania płacy minimalnej, wprowadzając niejasną procedurę jej aktualizacji. Nie jest jasne, kiedy ma się ona odbywać, na jakich zasadach i na podstawie jakich przesłanek? – ostrzega prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, badacz rynku pracy i wynagrodzeń.

Problemy z ustalaniem wynagrodzenia minimalnego

REKLAMA

I tak w słowniczku do ustawy, w szczególności w art. 2 pkt. 2, 4 i 5 projektu znalazły się definicje produktywności, wynagrodzenia minimalnego oraz informacja o ogólnym poziomie i rozkładzie wynagrodzeń. Projektodawca dokonuje próby implementacji dyrektywy wprowadzając wskaźniki wymagane tą dyrektywą, następnie definiując je niestety w sposób niezgodny z zasadami ekonomii. Produktywność ma wiele definicji w ekonomii, najprostsza oznacza wartość dodaną w gospodarce podzieloną przez liczbę pracujących. Niezależnie od przyjętej definicji nie można się zgodzić z definicją produktywności w oparciu o zmiany PKB w cenach bieżących. Analogiczna sytuacja występuje, gdy mówimy o rozkładzie wynagrodzeń, który definiuje projektodawca jako po prostu poziom wynagrodzenia, bez odniesienia się o jakich płacach mówimy.

– Projekt powiela wiele błędów z obecnie obowiązującej ustawy, np. odwołania do poziomu prognozowanej inflacji. Odwołuje się do danych przekazywanych przez rząd, żeby zaraz odnosić się do poziomu prognozowanej inflacji przyjętej w projekcie ustawy budżetowej. Jak pokazuje obecny rok w procedurze ustalania wynagrodzenia minimalnego mogą to być dwie, różniące się od siebie wartości – podkreśla prof. Jacek Męcina.

Minimalne wynagrodzenie zaneguje systemy wynagradzania

Odstępstwa od treści dyrektywy dotyczą jeszcze kilku innych regulacji. I tak art. 9 projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadza orientacyjną wartość referencyjną minimalnego wynagrodzenia, proponując orientacyjną jego wartość jako 55 proc. przeciętej płacy, co nie odpowiada treści dyrektywy i stanowi jednostronne odejście do utrwalonego i opartego na konsensusie rządu i partnerów społecznych wskaźnika 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Nie jest też jasne, w którym momencie ustalania wysokości wynagrodzenia minimalnego jest wykorzystywana ta wartość i co niesienie za sobą niespełnienie tej relacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy krytycznie oceniają też zaproponowaną treść art. 15 projektu ustawy, odnoszącą wysokość płacy minimalnej do wynagrodzenia zasadniczego. Jego wysokość w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy ma nie być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przez zasadnicze wynagrodzenie według projektu, należy rozumieć podstawowy i obligatoryjny składnik wynagrodzenia pracownika bez dodatkowych składników oraz innych świadczeń związanych z pracą, bez względu na system wynagradzania (art 2 pkt. 25 projektowanej ustawy). To oznacza, że poziom minimalnego wynagrodzenia ma osiągać płaca zasadnicza, bez wliczania np. nagród i premii. Obecnie przy ustalaniu minimalnej płacy uwzględniamy również inne składniki.

– Ta propozycja neguje, tworzone z dużym wysiłkiem, systemy wynagradzania. Przedsiębiorcy odnoszą wrażenie, że punktem wyjścia analizy były proste systemy wynagradzania w sferze budżetowej, które nie mają nic wspólnego z zasadami wynagradzania w firmach. Celem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest zapewnienie minimalnej ochrony pracownikom, a nie modyfikacja zasad wynagradzania. Kształtując regulację płacy minimalnej musimy mieć na uwadze przepisy Kodeksu pracy i praktykę rynkową. Tymczasem zaproponowana koncepcja jest niespójna z przepisami powszechnie obowiązującymi – podkreśla prof. Jacek Męcina i apeluje o radykalną zmianę treści projektu.

Szara strefa w wynagrodzeniach

W świetle nowego badania GUS dotyczącego struktury wynagrodzeń, należałoby uwzględnić w ustawie odwołanie do mediany wynagrodzeń jako miary bardziej adekwatnej w analizie znaczenia wynagrodzenia minimalnego. Jednocześnie należy wskazać na zjawisko występowania szarej strefy. Mediana wynagrodzenia w przedsiębiorstwach do 9 pracowników (mikro firmy) jest równa płacy minimalnej. Oznacza to, że część wynagrodzeń jest wypłacana „pod stołem” w celu zwiększenia wynagrodzenia na „rękę” i redukcji kosztów pracy. Te z kolei to główny koszt działalności przedsiębiorcy. Ponadnormatywne zwiększanie wynagrodzenia minimalnego nie powiązanego z produktywnością oznacza powiększanie się odsetka osób w szarej strefie.

Dodatkowo poziom zróżnicowania regionalnego płac pokazuje jak ostrożnie należy podchodzić do zmiany stawki minimalnej. Z danych GUS o strukturze wynagrodzeń wynika jasno, że jedynie kilka powiatów, głównie dużych miast, istotnie „ciągnie” wynagrodzenia podczas, gdy reszta kraju bazuje na dużo niższych stawkach. Na 390 powiatów, wynagrodzenie minimalne z pierwszej połowy 2024 r. było niższe od 60 proc. mediany wynagrodzeń w gospodarce w jedynie 29 powiatach.

Konieczne ograniczenie wzrostu wynagrodzenia minimalnego

Przedsiębiorcy postulują wprowadzenie ograniczenia od góry możliwości wzrostu płacy minimalnej. Byłby to mechanizm, który zapewniałby z jednej strony odpowiedni wzrost płacy minimalnej opartej na dotychczasowym algorytmie, a z drugiej strony wprowadzałby zabezpieczenie wzrostu kosztów pracy po stronie pracodawców. Proponują, aby takim wskaźnikiem była zmiana roczna produktywności zdefiniowana jako wartość dodana PKB przez liczbę pracujących. 

- Obie dane są dostępne w oficjalnej statystyce GUS. Analiza historyczna wykazuje, że taki wskaźnik skutecznie ograniczałby wzrosty wynagrodzenia minimalnego jak w latach 2021-2024, gdyż jego wartość nie przekraczałaby uzasadnionego ekonomicznie wzrostu minimalnego wynagrodzenia. Taki mechanizm uwzględniając realną ochronę wysokości minimalnego wynagrodzenia i gwarantujący wartość 50 proc. przeciętnej płacy, zabezpieczałby rynek pracy przed skokowymi podwyżkami minimalnego wynagrodzenia – wskazuje prof. Jacek Męcina.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie będzie ustalane według nowych zasad. Zagrożone systemy wynagradzania

Trwają prace nad projektem nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zdaniem przedsiębiorców projekt powiela dotychczasowe ułomne mechanizmy, budzi kontrowersje i obawy środowisk gospodarczych. Nowe przepisy negatywnie wpłyną na rynek pracy i zatrudnienie, zwłaszcza w małych firmach.

Niespodziewane problemy programu Podróże z klasą. Co będzie z zaplanowanymi przez szkoły wycieczkami? MEN wskazuje, co robić

Niespodziewane problemy programu Podróże z klasą. Co będzie z zaplanowanymi przez szkoły wycieczkami? MEN wskazuje, co robić, by nie stracić dofinansowania. Wystarczy dopełnienie niewielkich formalności.

O północy rusza nabór wniosków z programu Aktywny Rodzic. Gdzie złożyć wniosek?

O północy rusza nabór wniosków z programu Aktywny Rodzic. Gdzie złożyć wniosek? Sprawdź, o które z trzech świadczeń najlepiej zawnioskować w sytuacji, gdy dziecko chodzi do żłobka, o które w przypadku, gdy dziecko jest pod opieką babci lub niani, a o które w przypadku samodzielnego zajmowania się dzieckiem w domu. 

2000 złotych jednorazowego dodatku do wynagrodzenia. Posłowie podjęli decyzję w sobotę. Pieniądze trafią do pracowników socjalnych

2000 złotych jednorazowego dodatku do wynagrodzenia. Pieniądze trafią do pracowników socjalnych, którzy od 16 września 2024 r. pracują z osobami poszkodowanymi powodzią. Posłowie podjęli decyzję w sobotę.

REKLAMA

Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce

Taka propozycja regulacji przepisów zaskoczyła wielu. Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce. Regulacja będzie w mocy w okresie obowiązywania stanu klęski żywiołowej. Czekamy na ostateczną wersję ustawy i podpis Prezydenta, póki co analizujemy projekt.

3 zasiłki przysługujące z tytułu powodzi. W sumie 11 tys. zł i dodatkowy 1 tys. zł w planach

3 zasiłki przysługujące poszkodowanym z tytułu powodzi: zasiłek powodziowy, zasiłek celowy, zasiłek losowy. W sumie dają 11 tys. zł. Dodatkowo planuje się wprowadzenie 1 tys. zł w celu pokrycia kosztów zużycia energii elektrycznej lub paliwa niezbędnych do osuszania pomieszczeń. Gdzie składa się wnioski i ile czeka się na wypłatę zasiłków?

Pilne! Rodzice, którzy od 1 października 2024 r., nie złożą tego wniosku – nadal będą otrzymywać 400 zł, a nie 1500 zł dofinansowania

1 października 2024 r. startuje program „Aktywny rodzic”, w ramach którego rodzice mogą dokonać wyboru jednego z trzech świadczeń. Jednym z nich, jest świadczenie „aktywnie w żłobku”. Już od 1 października br. – można składać wnioski o jego przyznanie. Rodzice, którzy tego nie zrobią – nadal będą otrzymywać 400, a nie 1500 zł dofinansowania.

Dodatek do emerytury „Mama 4 plus” – Blisko 1800 zł dla matek wielodzietnych

Świadczenie w ramach programu „Mama 4 plus” wynosi aktualnie 1780,96 zł. Jest to wynik corocznej waloryzacji emerytur, która obejmuje również rodzicielskie świadczenie uzupełniające. Program ten ma na celu wsparcie matek (a w pewnych przypadkach także ojców), które poświęciły się wychowaniu czwórki lub więcej dzieci i nie nabyły prawa do minimalnej emerytury.

REKLAMA

Jak otrzymać świadczenie wspierające? Instrukcja krok po kroku

Świadczenie wspierające to forma pomocy finansowej skierowana do osób z niepełnosprawnościami, które ukończyły 18. rok życia. Wysokość tego świadczenia uzależniona jest od poziomu potrzeby wsparcia i wynosi od 40% do 220% renty socjalnej. Poniżej znajdziesz szczegółową instrukcję, jak prawidłowo złożyć wniosek o świadczenie wspierające.

500-2400 zł dla pracodawcy za zatrudnienie tego pracownika. Tyle można otrzymać za zatrudnienie niepełnosprawnych w 2024/2025

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością wiąże się z możliwością uzyskania dofinansowania dla pracodawców ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Aktualne kwoty wsparcia wahają się od 500 zł do nawet 2400 zł miesięcznie, jednak rząd pracuje nad nowelizacją przepisów, która ma przynieść wyższe wsparcie dla pracodawców. Poniżej omówimy, na jakich zasadach przyznawane są środki.

REKLAMA