REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bankowy tytuł egzekucyjny tylko od czynności bankowej w nim wskazanej

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 19 marca 2010 r. stwierdził, że bankowemu tytułowi egzekucyjnemu może zostać nadana klauzula wykonalności, jeżeli czynność bankowa, z której wynikają dochodzone roszczenia, wskazana jest w bankowym tytule egzekucyjnym w sposób umożliwiający jej zindywidualizowanie i zakwalifikowanie jako czynności bankowej.

Czym zajmuje się Prezes Sądu Dyscyplinarnego?

Sąd dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych powołane są w pierwszej instancji - sądy dyscyplinarne izb notarialnych, w drugiej instancji - Wyższy Sąd Dyscyplinarny. Członków sądów dyscyplinarnych wybierają na trzyletnią kadencję poszczególne walne zgromadzenia notariuszy izb notarialnych. Przewodniczących sądów dyscyplinarnych i ich zastępców wybierają spośród siebie członkowie tych sądów.

Orzeczenia Sądu Dyscyplinarnego

Rozstrzygnięcie o winie obwinionego, bądź o jej braku, jak i o ewentualnej karze, może być rozstrzygnięte jedynie w orzeczeniu sądu dyscyplinarnego.

Czy walka z przemocą w rodzinie będzie bardziej skuteczna?

Na odpowiedź na to pytanie przyjdzie nam poczekać, gdyż zmiany w przepisach ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustawach, mające doprowadzić do skuteczniejszej walki z tym zjawiskiem, weszły w życie dnia 1 sierpnia 2010 r.

REKLAMA

Jak wygląda opieka nad dzieckiem w punkcie przedszkolnym

Poza przedszkolem maluchy mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez punkty i zespoły przedszkolne. Podobnie jak w przedszkolach wychowanie prowadzą w nich nauczyciele o odpowiednich kwalifikacjach, którzy realizują podstawę programową.

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Doradca podatkowy będzie mógł reklamować swoją działalność

Szereg ważnych zmian, zarówno dla doradców wykonujących już swój zawód, jak i kandydatów na doradców podatkowych wprowadziła nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw, która dnia 7 sierpnia 2010 r. weszła w życie.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

REKLAMA

Kasy fiskalne obowiązkowe również dla prawników i lekarzy

Kancelarie prawne oraz prywatne gabinety lekarskie będą miały obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej najpóźniej w dniu 1 maja 2011 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2011 r.

Jak napisać reklamację na nieudany urlop?

Linie lotnicze zagubiły Twój bagaż na lotnisku w Barcelonie? Lot został opóźniony lub odwołany ze względu na strajki załogi? Pokój w tunezyjskim hotelu nie spełniał standardów z oferty biura podróży? Napisz reklamację. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak wycenić niedogodności i przygotować pismo reklamacyjne.

Samorząd gminny

Zgodnie z treścią Konstytucji gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce.Terytorium naszego kraju jest podzielone na 2479 gmin. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Gmina posiada osobowość prawną

Zadania samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Zgodnie z treścią Konstytucji RP zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

Nadzór nad samorządem terytorialnym

Nadzór polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawowany jest przez jednostki zewnętrzne.

Definicja handlu ludźmi w kodeksie karnym

Od 8 września kodeks karny zawiera definicję handlu ludźmi. Za uprawianie tego procederu grozi kara do 15 lat pozbawienia wolności.

Organy wykonawcze gminy

Władzę wykonawczą w gminach wiejskich stanowią wójtowie, burmistrzowie w gminach miejsko - wiejskich i miejskich lub prezydenci w dużych gminach miejskich. Wójtem,burmistrzem, prezydentem miasta nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.

Dochody Gminy

Zgodnie z treścią Konstytucji, dochody gminy obejmują wszelkie dochody jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem subwencji ogólnych i dotacji celowych.

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycięcie drzewa

Jeżeli chcesz wyciąć drzewo rosnące na twojej działce upewnij się, czy nie musisz zdobyć na to zezwolenia oraz uiścić opłaty.

Odpowiedzialność za spowodowanie katastrofy w ruchu

Często słyszy się w mediach, że sprawcy wypadku, w którym ucierpiało wiele osób prokuratura postawiła zarzut spowodowania katastrofy. Pomimo pewnych podobieństw do wypadku drogowego – katastrofa drogowa jest zupełnie innym przestępstwem.

Komu przysługuje wynagrodzenie za sprawowanie opieki

Pracownicy domów opieki społecznej oraz domów dziecka mogą ubiegać się o wynagrodzenie za sprawowanie opieki nad dzieckiem lub osobą ubezwłasnowolnioną. Decyzję o wypłacie wynagrodzenia wydaje sąd.

W jaki sposób uniknąć dziedziczenia długów?

Aby uniknąć dziedziczenia długów należy złożyć stosowne oświadczenie. Może być to oświadczenie w przedmiocie odrzucenia spadku lub przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Jak tego dokonać?

Czy osoba chora może sporządzić ważny testament

Co do zasady, osoba u której stwierdzono chorobę psychiczną, nie może sporządzić ważnego testamentu, ale kiedy taka osoba znajduje się w okresie, kiedy choroba cofnęła się, to wówczas testament przez nią sporządzony będzie ważny.

Kiedy małżonek nie dziedziczy?

Małżonek nie dziedziczy w kilku różnych sytuacjach. Najprostsza to wówczas, gdy został pominięty w testamencie. Nie dziedziczy również wtedy, gdy zawarł umowę ze spadkodawcą, za jego życia, o zrzeczeniu się dziedziczenia.

Co to są akta stanu cywilnego?

Akta stanu cywilnego to pojedyncze wpisy w księdze stanu cywilnego. Rejestrują one stan cywilny osoby. Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego to międzyrządową organizacja wspierająca i koordynująca międzynarodową współpracę w dziedzinie stanu cywilnego. Działa na rzecz poprawy tej współpracy oraz ułatwienia wymiany informacji między urzędnikami stanu cywilnego.

Czym zajmuje się rada gminy

Rada gminy jest organem uchwałodawczym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy.

Wybory do rady gminy

Wybory do rad gmin są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Łatwiejszy dostęp do żłobków

Wracający do pracy rodzice będą mogli powierzyć swoje pociechy nie tylko opiece żłobków, ale również dziennych opiekunów oraz klubów dziecięcych. Takie zmiany przewiduje projekt ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech.

Akt stanu cywilnego na podstawie dokumentu zagranicznego

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

Budżet gminy

Budżet jest podstawowym instrumentem zarządzania finansami gminy. Pozwala gminie zaplanować jak rozdysponować dostępne środki finansowe. Budżet jako plan finansowy obejmuje dochody, wydatki oraz przychody i rozchody.

Kiedy nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę

Co do zasady powstanie wszystkich budowli musi być poprzedzone uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ustawodawca przewidział jednak kilka wyjątków od tej zasady w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Organizacja kancelarii notarialnej

Czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. Notariusz może prowadzić tylko jedną kancelarię. Kilku notariuszy może prowadzić jedną kancelarię na zasadach spółki cywilnej lub partnerskiej. W takim jednak wypadku każdy z notariuszy dokonuje czynności notarialnych we własnym imieniu i ponosi odpowiedzialność za czynności przez siebie dokonane.

Księga wieczysta

Księga wieczysta to dokument, z którego można uzyskać podstawowe informacje na temat danej nieruchomości. Księgę wieczystą prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. Księga wieczysta prowadzona jest przez sądy rejonowy właściwy dla lokalizacji nieruchomości. Księgi wieczyste są jawne.

Dokonałeś zakupu na zagranicznych aukcjach internetowych? Zapłacisz podatek!

Tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (dalej „organ podatkowy”) dnia 24 maja 2010 r. odpowiedział na interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej „PCC”) transakcji dokonywanych za pośrednictwem Internetu.

Kim jest referendarz sądowy

Instytucja referendarza sądowego została wprowadzona do sądów powszechnych na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997r o zmianie ustaw - Prawo o ustroju sądów powszechnych, Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy o prokuraturze. Referendarz sądowy jest zatrudniony do wykonywania określonych w ustawach czynności. W zakresie powierzonych mu czynności referendarz ma kompetencje sądu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Dla których czynności zastrzeżona jest forma aktu notarialnego

Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron. Przypadki obowiązkowego sporządzenia czynności w formie aktu notarialnego wymieniają poszczególne ustawy. Niedochowanie formy aktu notarialnego w sytuacji, gdy wymaga tego prawo, powoduje bezskuteczność czynności prawnej i jej nieważność.

Mandaty również na drogach osiedlowych i parkingach

Dnia 4 września 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która powinna zainteresować każdego kierowcę. Jedną z najważniejszych zmian, jaka została wprowadzona, jest rozszerzenie zastosowania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym na drogi wewnętrzne, wchodzące w skład tzw. strefy ruchu, oraz inne drogi wewnętrzne w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób, a także w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.

TK: wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony a ochrona związków zawodowych

Trybunał Konstytucyjny (dalej „TK”) w dniu 12 lipca 2010 r. wydał wyrok, w którym orzekł, iż pracownik, którego zwolniono z naruszeniem przepisów o ochronie związków zawodowych, może żądać przywrócenia do pracy niezależnie od tego, czy był zatrudniony na czas określony czy nieokreślony (sygn. P 4/10).

Jak reklamować leki w Polsce?

Niniejsze memorandum poświęcone jest wybranym i najważniejszym uregulowaniom prawnym dotyczącym reklamy produktów leczniczych w Polsce. Wymagania, które muszą spełniać reklamy produktów leczniczych, znacznie różnią się od wymagań reklam innych produktów, z uwagi na przedmiot, którego dotyczą. Jednak znaleźć wśród wielu przepisów prawnych dotyczących reklamy produktu leczniczego, te właściwe i pamiętać o wszystkich warunkach takiej reklamy jest bardzo trudno.

Przepadek samochodu na rzecz powiatu

Sądy będą mogły orzekać o przepadku na rzecz powiatu, usuniętych z drogi samochodów, po które we właściwym czasie nie zgłosili się właściciele.

Wyjawienie majątku przez dłużnika

Wierzyciel może zażądać wezwania dłużnika do wyjawienia majątku przed sądem. Za niewykonanie tego obowiązku może grozić nawet areszt.

Organizacja i zadania komisji BHP

Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, jako swój organ doradczy i opiniodawczy.

Obowiązek przeprowadzania konsultacji w zakresie BHP

Art. 23711a Kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek przeprowadzania konsultacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jakie są obowiązki pracodawcy z zakresu szkoleń BHP

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jakie są obowiązki pracodawcy przy zagrożeniach w pracy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy z zakresu BHP jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

Jaki jest cel szkolenia okresowego pracowników

Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

E-profil ułatwi składanie dokumentów w ZUS

Od 2011 r. każdy będzie mógł założyć e-profil w ZUS. Pozwoli on na składanie dokumentów drogą elektroniczną bez konieczności opatrywania ich płatnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Co to jest akt urodzenia?

Narodziny każdego dziecka należy zgłosić w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego po dokonaniu zgłoszenia wydaje akt urodzenia dziecka. Dokument ten stanowi potwierdzenie oraz dowód narodzin.

Co powinien zawierać akt notarialny?

Akt notarialny to szczególna forma dokumentu urzędowego, która ma na celu potwierdzić dokonanie czynności prawnej, jeśli wymagają tego przepisy prawa lub taka jest wola stron. Zapewnia pewność i bezpieczeństwo obrotu prawnego. Sporządza go notariusz oraz - pod warunkiem uzyskania od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych- polski konsul.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

REKLAMA