REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, jak przygotować się na PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli prowadzisz firmę zatrudniającą co najmniej 50 osób, najwyższy czas byś zainteresował się Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK). Od nowego roku będziesz musiał wprowadzić je w swojej firmie. Jeśli twój biznes jest mniejszy, masz więcej czasu, ale i tak warto już teraz pomyśleć o nowych wyzwaniach i obowiązkach.

Pracownicze Plany Kapitałowe to program długoterminowego oszczędzania dla pracowników. Dla nich – dobrowolny, dla ich pracodawców – już nie. Od stycznia każda firma zatrudniająca ponad 50 osób będzie musiała podpisać umowę o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową, a tym samym umożliwić swoim pracownikom oszczędzanie w ramach tego programu.

Decydujący wybór

REKLAMA

Wybór odpowiedniej, cieszącej się renomą i doświadczeniem, instytucji zarządzającej to kluczowa decyzja. Dla pracodawców może oznaczać wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK, dla pracowników – efektywne pomnażanie ich oszczędności.

Spośród największych, zatrudniających ponad 250 osób pracodawców, których obowiązek wprowadzenia PPK objął pół roku wcześniej, ponad 1000 wybrało Grupę PZU. Wśród nich tak wielkie koncerny, jak Orlen, Coca-Cola czy Grupa Energa. – Pracodawcy doceniają, że zapewniamy im wszechstronną pomoc przy wdrażaniu i obsłudze PPK. Na to chcemy postawić także w przyszłości – mówi prezes PZU Życie Roman Pałac.

Zadbaj o budżet

Przygotowując się na wprowadzenie PPK, już teraz musisz zadbać o to, by zapewnić w firmowym budżecie odpowiednie fundusze na wpłaty na rzecz pracowników. Ile? To zależy od liczby zatrudnionych w wieku od 18 do 55 lat (ich PPK obejmą „z automatu”) i wysokości wpłat, na które się zdecydujesz. Obowiązkowe to 1,5 proc., ale pracodawca może je – już dobrowolnie – zwiększyć do 4 proc.

Wyższe wpłaty odprowadzane na rzecz pracowników do PPK mogą dotyczyć części z nich, np. tych z dłuższym stażem, albo wszystkich. Decyzja leży w rękach pracodawcy, dla którego dodatkowe wpłaty mogą być metodą, by utrzymać najbardziej wartościowych pracowników i przyciągać innych. To ważne w sytuacji, gdy według badań nawet połowa pracodawców w Polsce ma problem ze znalezieniem pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj system kadrowo-płacowy

REKLAMA

Kolejny ważny krok to techniczne przygotowania. System kadrowo-płacowy w twojej firmie czekają nowe zadania, więc może wymagać dostosowania. Zainteresuj się, jak to zrobić najmniejszym kosztem. Niektórzy dostawcy oprogramowania dostosowują swoje produkty do potrzeb PPK bezpłatnie, inni oczekują opłaty.

PZU uruchomił dla pracodawców bezpłatny internetowy serwis e-PPK, który umożliwia zawieranie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK. Wszystko można załatwić, nie ruszając się zza biurka. Serwis e-PPK pozwala także na codzienną obsługę Planów, np. zgłaszanie do PPK nowych pracowników, przekazywanie listy wpłat na ich rachunki oraz przesyłanie i rejestrację ich dyspozycji. Ma przy tym wielki atut: sam wychwytuje pomyłki, np. w wyliczeniach czy w numerze PESEL.

Serwis e-PPK jest intuicyjny i łatwy w użytkowaniu. „Zaczytanie” w serwie pliku, np. z listą wpłat, polega na przeciągnięciu go myszką na ekranie. Można go również na stałe zintegrować z najpopularniejszymi systemami kadrowo-płacowymi.

Poinformuj pracowników

Jeszcze jeden ważny obowiązek, przed którym staniesz od stycznia, to przekazanie pracownikom pełnych i rzetelnych informacji o zasadach PPK. Muszą wiedzieć, na czym polegają Plany i z czym się wiąże uczestnictwo w programie.

Jeśli się na nie zdecydują się, będziesz z ich pensji potrącać wpłaty i odprowadzać je do PPK. Ile? To zależy od decyzji pracownika: 2 proc. pensji brutto to ustawowe minimum, ale wysokość wpłaty każdy pracownik może dobrowolnie zwiększyć nawet do 4 proc. Za samo przystąpienie do programu pracownicy dostaną z budżetu państwa 250 zł tzw. dopłaty powitalnej, a potem po 240 zł co roku, jeśli wytrwają przy oszczędzaniu.

Te i jeszcze wiele innych ważnych szczegółów dotyczących zasad działania PPK można znaleźć w przygotowanych z myślą o pracownikach materiałach informacyjnych, które oferuje PZU. Firma udostępnia również pracodawcom szkolenie e-learningowe dla pracowników, kończące się testem wiedzy o PPK i wydaniem certyfikatu. – Zależy nam, by w jak największym zakresie pomagać pracodawcom w wypełnieniu ich obowiązków, do których należy edukowanie pracowników o PPK – mówi wiceprezes TFI PZU Marcin Żółtek.

Marcin Żółtek

Wiceprezes TFI PZU

Uwaga na kary!

Pracownicze Plany Kapitałowe to dla pracodawców nie tylko obowiązki, ale i koszty związane z odprowadzaniem wpłat na rzecz pracowników. Dlatego mogą rodzić pokusę, by zniechęcać pracowników do udziału w programie. Nie rób tego, to się nie opłaca! Za takie działania grożą bardzo surowe kary – sięgające nawet 1,5 proc. całego funduszu wynagrodzeń. To tyle, ile odprowadziłbyś do PPK, gdyby zgłosili się do niego wszyscy zatrudnieni.

Kary grożą także tym pracodawcom, które nie dotrzymają terminów zawierania umów o prowadzenie PPK, nie odprowadzą wpłat za pracowników, zaniedbają dokumentację dotyczącą uczestnictwa i obliczania wpłat lub zgłoszą fałszywe dane.

Współpracuj z fachowcami

Przeraża Cię biurokracja i masa nowych obowiązków związanych z PPK? Współpracuj z fachowcami. Grupa PZU w ciągu kilku miesięcy stała się jednym z liderów na rynku PPK, ma też ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzani funduszami. – Naszą wizytówką są m.in. rekordowe wyniki funduszy dłużnych i oszczędnościowych, a TFI PZU zajęło drugie miejsce w rankingu „Rzeczpospolitej” na najlepsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Z podobnymi imponującymi efektami chcemy zarządzać Pracowniczymi Planami Kapitałowymi – deklaruje wiceprezes Marcin Żółtek.

Grupa PZU z powodzeniem „przećwiczyła” już wprowadzanie PPK z ponad 1000 największych pracodawców, którzy jej zaufali. Wiceprezes Żółtek mówi, że z mniejszymi firmami współpraca przebiegnie równie sprawnie. – Świetnie znamy specyfikę działania małych i średnich firm. To kluczowy dla całej Grupy PZU segment, w którym stale zwiększamy liczbę biznesowych partnerów. Nikt nie zostanie sam. Mamy ponad 400 oddziałów całym kraju. Do dyspozycji pracodawców i pracowników oddajemy prawie 3000 doradców. Dysponujemy więc wystarczającym potencjałem, by zapewnić pracodawcom kompleksową pomoc i wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK – zapewnia Marcin Żółtek.

Więcej informacji:

infolinia 22 640 06 22, mail ppk@pzu.pl, emerytura.pzu.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA