Co pracodawca powinien wiedzieć o PPK - 11 pytań i odpowiedzi
REKLAMA
REKLAMA
1. Po co wprowadzono PPK?
Dzięki PPK pracownicy zyskają dodatkowe oszczędności emerytalne do wykorzystania po ukończeniu 60. roku życia. Dla pracodawcy szczególne znaczenie może mieć także fakt, że inwestycje w fundusze będą stymulować rynek kapitałowy i ogólny rozwój gospodarczy – co pozytywnie wpłynie także na sytuację przedsiębiorców.
2. Czy PPK wpływają na wysokość składek emerytalnych?
Nie, nie wpływają. Ustawa o PPK nie dotyczy dotychczasowych elementów systemu emerytalnego i nie wprowadza w nich zmian, a jedynie poszerza dostępne możliwości oszczędzania. PPK stanowią bowiem kolejny dobrowolny i prywatny sposób oszczędzania. Pracownik może – ale nie musi – z nich skorzystać i od jego woli zależy to, czy pracodawca będzie odprowadzał środki na prowadzony dla niego rachunek PPK.
3. Czy pracodawca może zaprzestać dokonywania wpłat do PPK?
Zasadniczo nie. O ile pracownik sam nie zrezygnuje z dokonywania wpłat do PPK, pracodawca nie będzie mógł zrezygnować z dokonywania wpłat podstawowych na PPK pracownika, będzie to jego obowiązek ustawowy.
Polecamy: 6 kluczowych zmian 2019 - KADRY - wynagrodzenia, dokumentacja pracownicza, PPK
4. Co się stanie, jeśli pracodawca nie wybierze instytucji finansowej?
W sytuacji gdy pracodawca nie dopełni obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w przewidzianym terminie, PFR pisemnie wezwie takiego pracodawcę do zawarcia w terminie 30 dni od otrzymania wezwania, umowy o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (albo do przekazania do PFR informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową). W wezwaniu PFR poinformuje o karze grzywny za niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie.
5. Gdzie znajdę listę instytucji, w których pracodawca będzie mógł otworzyć PPK?
Lista instytucji, które zostały wpisane do ewidencji PPK i oferują zarządzanie środkami gromadzonymi w PPK wraz z ich ofertą będzie publikowana na Portalu PPK (www.mojeppk.pl).
6. Czy mam naliczać wpłaty do PPK za osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub urlopie wychowawczym?
Nie. Wynagrodzenie, od którego powinna zostać naliczona wpłata do PPK, nie obejmuje podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
7. Od jakiej wysokości wynagrodzenia naliczane są wpłaty do PPK?
Od wynagrodzenia brutto pracownika. Zgodnie z definicją ustawy o PPK - wynagrodzenie stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe uczestnika PPK, o której mowa w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
8. Czy od wypłacanych pracownikowi diet trzeba naliczać wpłaty do PPK?
Zasadniczo nie. Z zasady diety z tytułu podróży służbowych nie powinny być uwzględniane przy naliczaniu wpłat do PPK. Diety przysługujące na podstawie i do w wysokości określonej w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013 r., poz. 167) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Jeżeli jednak pracodawca zdecyduje się na wprowadzenie diet wyższych niż przewidują to regulacje w tym zakresie, będzie zobowiązany od kwoty nadwyżki odprowadzić składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a tym samym uwzględnić kwotę nadwyżki w wynagrodzeniu, stanowiącym podstawę naliczenia wpłat do PPK.
9. Czy od wpłat pracodawcy do PPK naliczane są składki na ubezpieczenia społeczne?
Nie. Wpłaty finansowane przez podmiot zatrudniający nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a tym samym nie stanowią również podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne oraz składek na fundusze pozaubezpieczeniowe (Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych).
10. Kogo nie dotyczy obowiązek tworzenia PPK?
Przepisów ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych nie mają obowiązku stosować:
- Pracodawcy, którzy w dniu, w którym znajdą do nich zastosowanie przepisy ustawy o PPK, prowadzą Pracowniczy Program Emerytalny i odprowadzają składki podstawowe do tego programu w wysokości co najmniej 3,5% w rozumieniu art 2 pkt 15 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r o pracowniczych programach emerytalnych, jeżeli w tym programie uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych. Pracodawca, który utworzył PPK, a dopiero potem uruchomił program PPE ze składką podstawową wynoszącą co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może w porozumieniu z zakładową organizacją związkową nie finansować wpłat do PPK dla osób, które przystąpiły do PPE;
- mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
- osoby fizyczne, które zatrudniają, w zakresie niezwiązanym ze swoją działalnością, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby
11. Czy osoby prowadzące jednoosobową działalność będą objęte PPK?
Samozatrudnieni, czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, są wyłączeni spod obowiązywania ustawy Jeśli natomiast będą zatrudniać Pracowników, a bardziej precyzyjnie – będą podmiotami zatrudniającymi w rozumieniu art 2 ust 1 pkt 21 ustawy o PPK, będą musieli utworzyć PPK dla Pracowników Warto pamiętać, że z dniem 1 stycznia 2021 r podwyższeniu ulegnie limit wpłat na IKZE dla osób prowadzących jednoosobową działalność Podwyższenie tego limitu ma ułatwić oszczędzanie na emeryturę osobom, które nie będą uprawnione do oszczędzania w PPK.
Źródło: www.mojeppk.pl
REKLAMA