Samorządowe pomysły na promocję regionów

Małgorzata Rajan
rozwiń więcej
Rosnąca konkurencja samorządów o pozyskanie turystów i inwestorów sprawia, że władze lokalne i regionalne muszą szukać ciekawych i oryginalnych sposobów promocji. Nowatorskie są hasła, miejsca albo nośniki promocji.

Z początkiem 2009 r. ruszyły samorządowe kampanie promocyjne mające przyciągnąć turystów i inwestorów. Niektóre z nich, zwłaszcza te, które wykorzystują niestandardowe formy przekazu, mogą być przykładem dla władz gmin, powiatów i województw oraz osób zajmujących się w samorządowych urzędach promocją, jak przygotować i przeprowadzić oryginalną i ciekawą kampanię promocyjną.

Śląskie promuje Beskidy

W marcu 2009 r. rozpoczęła się ogólnopolska kampania promocyjna województwa śląskiego „Pozytywnie nakręceni polecają”. Ma ona budować pozytywną samoocenę mieszkańców regionu oraz wzmocnić tożsamość z miejscem zamieszkania. Celem kampanii jest także utrwalenie w świadomości mieszkańców regionu i całej Polski, że określenie Śląsk nie jest równoznaczne z województwem śląskim.

Województwo jest promowane poprzez pokazanie m.in. atrakcyjnych turystycznie Beskidów i Jury Krakowsko-Częstochowskiej – rejonów, które administracyjnie do województwa przynależą dopiero od 1999 r.

Kampania jest częścią strategii marketingowej województwa śląskiego opracowanej w 2007 r. Wizerunek marki wspierać będą działania PR oraz marketing bezpośredni. Reklamy będą emitowane zarówno w telewizji, radiu, jak i w prasie, w Internecie oraz na billboardach. Kampania potrwa do końca maja 2009 r.

Zdaniem Pawła Brągiela, członka powiatu cieszyńskiego odpowiedzialnego za promocję i turystykę, dobrze że Beskidy zostały mocno wyeksponowane w kampanii.

Wielu mieszkańców kraju nie utożsamia bowiem Beskidów z województwem śląskim – mówi Paweł Brągiel.

Efektem kampanii „Pozytywnie nakręceni polecają” ma być m.in. większa liczba przyjazdów w Beskidy.

Jest to bardzo cenne, zwłaszcza w momencie osłabienia gospodarczego. Polacy będą więcej podróżować po kraju, będą to częstsze, ale krótsze wyjazdy poza miejsce zamieszkania – twierdzi Paweł Brągiel.

Rzeszów w programie telewizyjnym

Pomysłowością na zaistnienie na telewizyjnym ekranie wykazał się samorząd Rzeszowa. Mariusz Sidor, Dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta zaprosił młodzież ze szkół muzycznych do studia Telewizji Polskiej w Warszawie, do programu „Hit Generator”. Brał w nim udział zespół Pectus z Rzeszowa, który walczył o głosy publiczności. Kibicującą młodzież ubrano w koszulki z logo Rzeszowa. W ten sposób wszyscy telewidzowie mieli szansę zobaczyć logo Miasta.

Efekt promocyjny został osiągnięty tanim kosztem. Władze Rzeszowa wspólnie z zespołem zapłaciły jedynie za wynajęcie autokaru, który przewiózł młodzież do i z Warszawy.

Pectus brał udział w 4 odcinkach programu „Hit Generator”. Na każdy z nich jechały z Rzeszowa autokary z publicznością. Prawie 60 osób dotarło do studia, gdy zespół walczył o główną nagrodę. W tym dniu Miasto wykupiło również emisję 10-sekundowych reklam telewizyjnych.

Koszt wszystkich wyjazdów młodzieży do Warszawy wyniósł w sumie kilka tysięcy zł, a za reklamy telewizyjne zapłacono prawie 50 tys.

Władze Rzeszowa już myślą o organizacji kolejnych wyjazdów do Warszawy, m.in. do programu „Jaka to melodia – Turniej miast”. O nagrodę rzeszowianie będą walczyć z mieszkańcami Szczecina i Białegostoku. Na widowni zasiądzie 15 osób ubranych w mundury pilotów i stewardes, którzy będą mieć transparent „Rzeszów – stolica innowacji”.

Kraków w Nowym Jorku

Kraków, jako pierwsze europejskie miasto, wykupił reklamę na jednym z najsłynniejszych placów na świecie – nowojorskim Times Square.

Koszty reklamy w tym chyba najbardziej ekskluzywnym miejscu reklamowym na świecie są bardzo duże – informuje Filip Berkowicz, Pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. kultury.

Za 3 miesiące umieszczenia reklamy, która jest elementem kampanii promocyjnej festiwalu Misteria Paschalia w Stanach Zjednoczonych, Miasto zapłaci ok. 10 mln zł.

Miasto po zakończeniu festiwalu Misteria Paschalia na słynnym nowojorskim skrzyżowaniu zamierza reklamować kolejne imprezy związane z cyklem 6 Zmysłów, które odbędą się w czerwcu 2009 r.:

● Festiwal Muzyki Filmowej,

● Festiwal SELECTOR i

● projekt Art BOOM.

W lutym 2009 r. rozpoczęła się również międzynarodowa kampania reklamowa Krakowa na antenie CNN International.

Decyzja o emisji spotu na początku lutego nie była przypadkowa.

Wybraliśmy początek roku, bo to jest okres, w którym zaczyna się planować wakacje – mówi Grażyna Leja, Pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. Turystyki. – Dowodem tego są choćby liczne imprezy targowe i prezentacje miast, organizowane w pierwszym kwartale roku w całej Europie i na innych kontynentach.

Materiał promocyjny został przygotowany przez ekipę CNN przy współpracy Urzędu Miasta Krakowa. Pokazuje Kraków nie tylko jako miasto zabytków, ale i miejsce wydarzeń kulturalnych o randze międzynarodowej, takich jak: Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Miesiąc Fotografii w Krakowie.

Chodzi o to, aby pokazać Kraków jako miejsce atrakcyjne dla turysty młodego, indywidualnego, grupowego i biznesowego – wyjaśnia Grażyna Leja.

Bydgoscy urzędnicy w filmie

Władze Bydgoszczy znalazły własny sposób na promocję miasta. Wiceprezydent i kilku szefów wydziałów Urzędu Miasta wzięło udział w siedmiominutowym filmie reklamującym produkty firmy Microsoft, w który wplecione są promocyjne informacje o Bydgoszczy. Można go obejrzeć w serwisie YouTube i na stronach internetowych urzędu.

Jednak fakt realizacji filmu promocyjnego we współpracy z komercyjną firmą budzi wątpliwości, czy udział w komercyjnej reklamie urzędników jest w porządku.

Beata Kokoszczyńska-Gorlicka, Rzecznik Prasowy Urzędu Miejskiego w odpowiedzi na te i inne zarzuty zamieściła informację na stronie internetowej, w której wyjaśnia, że celem działania urzędników bydgoskiego ratusza była promocja Bydgoszczy oraz wdrożonych w tym mieście najnowocześniejszych rozwiązań ICT (information communication technology), a podobne filmy dotyczące wdrożeń różnych produktów Microsoft zrealizował między innymi z samorządami Londynu, Zurichu, Porto, Istambułu i innych.

Dla bydgoskiego ratusza to wspólne działanie promocyjne jest przykładem na transparentną realizację własnych celów w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne – przekonuje Beata Kokoszczyńska-Gorlicka. – Firma Microsoft chciała zrobić reklamę swoich produktów i zwróciła się do władz Miasta z propozycją nagrania filmu. Miasto nie zapłaciło za spot ani złotówki, a film został nagrany w czasie, kiedy urzędnicy nie wykonywali swoich obowiązków służbowych.

Dla władz Miasta istotne jest, że film zobaczą inwestorzy, szefowie dużych korporacji zainteresowani produktami Microsoftu, którzy mogą zainteresować się nowoczesnym miastem, korzystającym z takich samych rozwiązań.

Infor.pl
Standardy z USA w polskich DPS-ach. Samorządy już wdrażają nową jakość opieki nad seniorami
18 wrz 2024

Zwiększenie kompetencji farmaceutów i dołączenie ich do zespołów terapeutycznych, dokładniejsza kontrola jakości oraz ilości przyjmowanych leków, prowadzące między innymi do zmniejszenia liczby hospitalizacji, a zatem kosztów dla systemu powszechnej opieki zdrowotnej. Takie zmiany w systemie opieki senioralnej, wzorowane na rozwiązaniach ze Stanów Zjednoczonych, wdrażają już teraz wybrane samorządy w Polsce. 

Bezrobotni mogą otrzymać dodatkowe pieniądze. I nie chodzi o zasiłek dla bezrobotnych [LISTA]
17 wrz 2024

Osoby bezrobotne, czy to z własnej woli, czy w wyniku zwolnienia, mogą liczyć na wsparcie państwa. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy uprawnia do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także innych świadczeń. Jakich?  Oto szczegóły. 

Emerytura Plus. Emeryci będą mogli zyskać nawet 30 tys. zł i to bez straty 13. emerytury
18 wrz 2024

Minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zaproponowała wprowadzenie nowej zasady obliczania emerytur. Zgodnie z nią, nawet jeśli wysokość składek emerytalnych nie jest wysoka, to dłuższy okres pracy zawodowej powinien gwarantować emeryturę wyższą niż minimalna. Oto szczegóły. 

Czy konsument może pozwać firmę przed sąd swojego miejsca zamieszkania? Wyrok TSUE
18 wrz 2024

Konsument może pozwać przedsiębiorcę przed sąd swojego miejsca zamieszkania, jeśli tylko w sprawie występuje tzw. „element zagraniczny” - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE). Zasadniczo swojego kontrahenta pozywa się przed sąd, w którym to on ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Zawody męskie i kobiecie. Jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w nietypowych pracach?
18 wrz 2024

Zawody męskie i kobiece. Pomimo, że w zawodach zmaskulinizowanych jest coraz więcej mężczyzn, a w sfeminizowanych coraz częściej można znaleźć mężczyzn to wciąż obie płcie uważają, że łączy się to ze specyficznymi zadaniami, związanymi z treścią pracy jak i charakterem społecznym. Badania na ten temat przeprowadziła socjolożka z Uniwersytetu SWPS dr Olga Czeranowska. 

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.
18 wrz 2024

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025.
18 wrz 2024

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025. Co z terminem na złożenie wniosków? Turnusy wyjazdowe, zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne mają zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Składki ZUS można opłacić w późniejszym terminie. ZUS nie naliczy odsetek za zwłokę
18 wrz 2024

Składki ZUS za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. będzie można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Ulga dotyczy przedsiębiorców z terenów objętych powodzią.

Rejestracja w przychodni nie odbiera telefonów albo odmawia przyjęcia chorego do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
18 wrz 2024

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Renta wdowia: dlaczego wdowa lub wdowiec dostanie maksymalnie tylko 5705,13 zł. Kiedy i gdzie złożyć wniosek
18 wrz 2024

Wdowia renta to świadczenie wyczekiwane. Uchwalanie przepisów trwało i choć są już one opublikowane w Dzienniku Ustaw, to świadczenie wdowom i wdowcom ZUS zacznie wypłacać dopiero w połowie 2025 roku. A ponieważ spełnić trzeba określone w przepisach warunki - niektóre nie do końca sprawiedliwe - by nie spotkał zawód po złożeniu wniosku, warto czas wykorzystać na zaznajomienie się z przepisami.

pokaż więcej
Proszę czekać...