REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Software w firmach

Robert Drzazgowski

REKLAMA

Złożoność procesów produkcyjnych, biznesowych, handlowych, logistycznych itp. powoduje, że przed zastosowaniem systemów informatycznych firmy nie uciekną.

Najczęściej wykorzystywanym typem aplikacji w polskich przedsiębiorstwach, obok programów biurowych, są aplikacje finansowo-księgowo-płacowe. Zdecydowanie rzadziej implementuje się bardziej zaawansowane systemy, takie jak CRM czy ERP. Wynika to z ich złożoności (nie każdemu przedsiębiorstwu są potrzebne), a także stosunkowo wysokiego kosztu wdrożenia. Kolejnym czynnikiem wpływającym na ich małą popularność jest brak świadomości wśród kadry zarządzającej na temat możliwości i potencjalnych korzyści, jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć, decydując się na zakup zaawansowanych technologicznie rozwiązań informatycznych. Oddzielną grupą są pozostałe aplikacje wykorzystywane najczęściej w małych firmach. To aplikacje pisane często na zamówienie i wspomagające konkretne zadania.

Można wyróżnić wiele typów oprogramowania:

1. Proste aplikacje biurowe

Najprostszymi, a zarazem najbardziej powszechnymi aplikacjami w przedsiębiorstwach są aplikacje biurowe. Pod tym pojęciem rozumiemy wszelkie programy (komercyjne i niekomercyjne) zawierające takie moduły, jak:

● edytor tekstu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● arkusz kalkulacyjny;

● program do prezentacji multimedialnych;

● program baz danych;

Bez względu na charakter działalności takie aplikacje są niezbędne w firmie. Najpopularniejszym programem tego typu jest pakiet firmy Microsoft. W zależności od wersji jest to Office 97/2000/XP/2003/2007. Dużą popularnością cieszą się też darmowe aplikacje typu OpenOffice i StarOffice.

2. Programy księgowo-kadrowo-płacowe

To typ aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa w zakresie rozliczeń z pracownikami (pensje, premie, urlopy, zwolnienia itp.), jak również w zakresie finansowym (faktury, należności, zobowiązania itp.). W tym segmencie na polskim rynku dominują rozwiązania takich firm, jak Insert, Wa-Pro, Sage Symfonia, Ramzes. Aplikacje te przeznaczone są dla przedsiębiorstw, które z pewnych względów nie mają potrzeby wdrażania dużych systemów klasy ERP.

3. Oprogramowanie do zarządzanie relacjami z klientami CRM (Customer Relationship Management).

CRM to zestaw narzędzi i procedur służących do zarządzania relacjami z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi CRM możliwe jest połączenie wielu baz danych oraz innych źródeł, zawierających informację o kliencie. CRM automatyzuje wszelkiego rodzaju dane, takie jak historia transakcji, terminowość płatności, czy choćby data urodzin. Nie ma najmniejszego problemu, żeby zautomatyzować proces wysyłania e-kartek do klientów w dniu urodzin czy określić grupy kluczowych klientów. W system CRM przedsiębiorca wprowadza też cały wachlarz swoich produktów, a także wszelkiego rodzaju rozmowy odbyte z klientem(e-mail, telefon, faks). W przedsiębiorstwie, gdzie nie ma CRM, najczęściej każdy z handlowców ma „swoich” klientów. W czasie przerw w pracy handlowca (choroba, urlop) nikt się z „jego” klientami nie kontaktuje, nie prowadzi żadnych spotkań. Jeszcze gorsza sytuacja jest wówczas, kiedy handlowiec odchodzi do konkurencji, zabierając ze sobą część klientów. Zastosowanie CRM eliminuje taką sytuację. Podczas nieobecności handlowca każdy inny pracownik dzięki bazie informacji o kliencie może skutecznie kontynuować rozmowy, negocjować, przedstawiać ofertę firmy. Odchodzący pracownik nie ma możliwości, żeby wynieść takie informacje poza firmę, zostają bowiem w systemie.

CRM można podzielić na trzy podstawowe segmenty:

● Operacyjny

To automatyzacja najważniejszych procesów biznesowych (sprzedaż, marketing, serwis).

● Analityczny

To określenie modelu zachowań klientów na podstawie posiadanej wiedzy.

● Komunikacyjny

Ta część systemu odpowiada za komunikację z klientami.

Pod względem informatycznym CRM dzielimy na serwer aplikacji, serwer bazy danych oraz interfejs dostępny użytkownikowi systemu.

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorstwo ma już w systemie CRM całą bazę informacji o swoich klientach, powinna być to jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic. Łatwo sobie wyobrazić, co by się stało w przypadku wykradzenia takich danych i wykorzystania ich przez firmę konkurencyjną.

Wiele projektów CRM wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach zakończyło się porażką bądź niepełnym sukcesem. Przyczyny jednak nie tkwią w samym systemie, ale w organizacji przedsiębiorstwa, wiedzy i mentalności ludzi. System nie jest też swoistym panaceum na wszystkie problemy związane z relacjami z klientem. Okazuje się, że obok wyboru dostawcy i konkretnego rozwiązania najważniejszy jest sposób wdrożenia takiego systemu. Istniało na rynku mnóstwo nie najlepszych systemów, ale świetnie wdrożonych, które działają do dzisiaj, a także zdarzały się świetne systemy, ale złe wdrożenie powodowało wycofanie się przedsiębiorstwa z danego projektu.

4. Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa ERP (Enterprise Resource Planning)

ERP to system informatyczny złożony z wielu modułów wykorzystywanych w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Mogą one ze sobą współpracować. Zwykle jest tak, że wszystkie moduły korzystają z jednej wspólnej bazy i obejmują następujące obszary przedsiębiorstwa:

● księgowość;

● finanse;

● zaopatrzenie;

● produkcję,

● magazynowanie;

● zarządzanie zapasami;

● kontrolę realizowanych dostaw;

● zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry);

● controlling;

● zarządzanie transportem;

● zarządzanie projektami.

REKLAMA

Dopasowany do danej firmy ERP może zawierać tylko niektóre z przedstawionych modułów, tj. możliwość pracy każdej części niezależnie, a także rozbudowywania systemu o kolejne moduły i aplikacje, i to jest dużą ich zaletą. Spośród wszystkich możliwych systemów informatycznych ERP jest zdecydowanie najbardziej złożonym i zaawansowanym programem. Także pod względem kosztów oraz czasu wdrożenia. Pomyślnie wdrożony system ERP pozwala na dobrą kontrolę wszelkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

ERP przeznaczone jest zarówno dla firm usługowych, produkcyjnych, jak i handlowych. Dobry system ERP umożliwia symulację pewnych działań, co pozwala określić ich skutki, zanim firma podejmie decyzję, czy je stosować czy nie. O powodzeniu wdrożenia ERP, analogicznie jak w przypadku CRM, decydują także czynniki niezwiązane bezpośrednio z samym systemem. Menedżerowie nie mogą oczekiwać od programu informatycznego, że rozwiąże za nich wszelkie problemy, jakie pojawiają się na każdym etapie działalności firmy. Wdrażając ERP, warto równolegle zastanowić się nad zmianą i poprawą niektórych procesów zachodzących w firmie. Jeśli wdrożenie ERP będzie tylko przeniesieniem ich na platformę informatyczną, to korzyści będą niewielkie.

Inną bardzo ważną kwestią jest odpowiednie przeszkolenie personelu. Szkolenie najczęściej prowadzone jest przez pracowników firmy, która wdrażała program. Na rynku istnieje bardzo duży wybór systemów klasy ERP, dlatego decydując się na któryś z nich, należy dokonać dogłębnej analizy potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstwa.

5. Pozostałe programy

Pod tym pojęciem rozumiemy szereg aplikacji wykorzystywanych zarówno przez duże, średnie, jak i małe przedsiębiorstwa. Są to wszelkiego rodzaju aplikacje kosztorysowe, wspomagające proces projektowania, czy np. aplikacje wykorzystywane w warsztatach samochodowych, a zawierające spis podzespołów wraz z cenami dla poszczególnych modeli samochodów.

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Urlop dla poratowania zdrowia rok przed emeryturą. Nagroda jubileuszowa w kwocie 400% wynagrodzenia miesięcznego. Tak po nowelizacji Karty Nauczyciela

Karta Nauczyciela przywróci prawo do urlopu dla poratowania zdrowia przed emeryturą nauczycielom, którym do nabycia prawa do emerytury brakuje mniej niż rok, skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową. Na skutek nie do końca przemyślanych zmian nabycie uprawnień do wcześniejszej emerytury uniemożliwia nauczycielom skorzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia, mimo że nie zamierzają oni korzystać z uprawnień do emerytury przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.

Rząd: Ograniczenia w budowie domów wejdą w życie pół roku później. Limity 1,5 km, 3 km i 20 ha bez zmian? [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

REKLAMA

Jakie są ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych?

Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna, chociaż podlega pewnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie można jej wykonywać w nieograniczonym zakresie. Ponadto nie wszyscy pracownicy mogą świadczyć pracę w nadgodzinach.

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

Ewidencja czasu pracy: obowiązki pracodawcy, przechowywanie, dokumentacja

Ewidencja czasu pracy pracownika. Jakie są obowiązki pracodawcy? Co powinna zawierać dokumentacja pracownicza dotycząca ewidencji czasu pracy? Ile należy przechowywać dokumentację pracowniczą, w tym dokumentację zawierającą ewidencję czasu pracy?

Kiedy pracownik powinien otrzymać bezpłatny posiłek profilaktyczny?

Ze względu na warunki atmosferyczne występujące zimą, pracodawca ma szczególne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Niektórym pracownikom musi zapewnić ciepłe posiłki. Nie ma możliwości, żeby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.

REKLAMA

Lekcja historii w Miejscu Pamięci. Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne dla polskich uczniów

Możliwość uczestnictwa w niezwykłej lekcji historii. Centrum edukacyjne należące do Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne w Miejscu Pamięci Auschwitz dla uczniów 8. klas podstawówek i szkół ponadpodstawowych. Muzeum zaprasza szkoły do zapisów.

LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji są najskuteczniejsze? [ANALIZA]

Przeanalizowano 4 miliony materiałów aplikacyjnych dla 14 branż wysyłanych na różnych kanałach rekrutacyjnych. LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji okazały się najskuteczniejsze? To wartościowe dane dla rekruterów.

REKLAMA