REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sobie radzić z plotką

Gabriela Elert

REKLAMA

Plotka nieodłącznie towarzyszy nam w życiu towarzyskim i w pracy – podczas rozmowy z koleżanką z innego działu, ze znajomymi, słyszymy ją w telewizji, czytamy na portalach internetowych. Jaką rolę pełni?

Mimo że plotkowanie jest zachowaniem postrzeganym jako negatywne, jest najbardziej rozpowszechnionym i popularnym zajęciem; to element aż 70 proc. prywatnych konwersacji!

REKLAMA

Plotka należy do nieformalnych form komunikacji werbalnej. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju komunikacji jest szybkość przekazywania informacji, wadą natomiast – podatność na zniekształcenia, zwłaszcza gdy w tym procesie bierze udział większa grupa ludzi, w której każdy z członków w dowolny sposób może przekształcić daną wiadomość. Tak jak podczas zabawy w „głuchy telefon”, gdzie pierwsza informacja po przejściu przez kolejne osoby ulega znacznej deformacji. Identyczna sytuacja występuje w przypadku plotki.

Plotka to niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska powodująca utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Plotka różni się od pogłoski treścią; ta pierwsza dotyczy zawsze ludzi, druga obejmuje również zdarzenia. Jeśli chodzi o wiarygodność, pogłoska bywa prawdziwa, plotka zwykle jest efektem swobodnej interpretacji szczątkowych informacji, a jej treść zależy od indywidualnych zainteresowań.

Plotka spełnia jedną z następujących funkcji:

1. Towarzyską/rozrywkową – wiele osób nie wyobraża sobie pracy bez plotek, jest to element rozładowujący napięcie, ułatwiający polepszenie samopoczucia. Plotkowanie po prostu sprawia ludziom przyjemność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ujście napięć – w zależności od tego, co jest treścią plotek, pozwalają one dać upust emocjom związanym z pracą. Pojawia się to najczęściej w sytuacji braku rzetelnych informacji, na przykład wprowadzania zmian w organizacji. Plotka w tej sytuacji ma funkcję „relaksacyjną”, pocieszającą, związaną z obniżeniem napięcia i stresu wynikającego z posiadania niepełnych informacji.

3. Usprawiedliwienie naszej postawy – plotka umożliwia postawienie się w lepszym świetle niż osoba, o której plotkujemy. Dzięki temu czujemy się bardziej wartościowi.

4. Podtrzymywanie więzi – plotka wyznacza normy i reguły bycia w grupie. Nie z każdą osobą plotkujemy, nie każdą darzymy zaufaniem – plotka więc podtrzymuje więzi z tymi, których uznajemy za przynależnych do naszej „grupy”

5. Strategia rywalizacji – służy niszczeniu reputacji konkurentów. Może także być przejawem agresji pośredniej – mającej na celu, choć nie wprost, pogorszenie samopoczucia i relacji interpersonalnych przeciwnika.

6. Katalizator rozwoju – plotka może wywołać nowe zdarzenia, wartości i cele – działać w formie konfliktu i prowokować otoczenie do działań.

Niewątpliwie plotka kojarzy nam się pejoratywnie, zwłaszcza kiedy dotyka naszego funkcjonowania w organizacji, w której następują zmiany, o których pracownicy nie wiedzą, bądź się ich domyślają, lub też wiedzą, ale niewiele. Jest to problem natury komunikacyjnej, gdzie plotka odgrywa „pierwsze skrzypce”. System komunikacji wewnętrznej w organizacji jest niezmiernie ważny w procesie zarządzania, a szczególnie w procesie zmian. Wszelkie zmiany prowadzą do wytworzenia się negatywnych nastrojów, będących wynikiem:

• obniżenia poczucia bezpieczeństwa – gdy nie wiemy, czy nie będzie redukcji w pracy,

• utraty kompetencji – w wyniku porażki,

• zmiany układu relacji – zmiany osób zarządzających,

• braku poczucia kierunku – poczucie stagnacji i brak widocznych celów,

• zmiany statusu i możliwości kariery,

• strachu przed nieznanym – dezinformacja.

W procesie zmian szczególną rolę odgrywa planowe i celowe zarządzanie emocjami pracowników, którzy zazwyczaj negują wszelkie zmiany, reagując narzekaniem, złością, apatią, uporem. Na poziomie firmy odzwierciedla się to poprzez wzrost absencji w pracy i obniżenie produktywności. Plotki i rozmowy korytarzowe o negatywnym wydźwięku, wzajemne obwinianie się, podburzanie, konflikty i walki o stanowiska obniżają efekty i skuteczność działań organizacyjnych. Brak informacji w organizacji powoduje dezintegrację lub nadinterpretację faktów. Nie chce się nam pracować, ponieważ nie widzimy celu, oczekujemy informacji zwrotnej od swoich przełożonych, chcemy wiedzieć, że mamy wpływ na zadania w organizacji.

Warto wiedzieć, że plotka szerzy się wówczas, gdy:

• jest doniosła zarówno dla mówiącego, jak i słuchacza,

• prawdziwe fakty są spowite mgłą niepewności,

• nikt dokładnie nie wie tego, co każdy powinien wiedzieć,

• osoby i informacje, o których się plotkuje, są dla otoczenia ważne,

• wynika z nienawiści i zazdrości (plotki oskarżające) lub z pragnień,

• zaspokaja potrzebę rozumienia wydarzeń, wyjaśnienia faktów.

REKLAMA

Jedyna radą na to, aby nie dać się plotkom, jest uwierzyć w siebie. Plotka może być zarzewiem konfliktu, a wszelkie spory międzyludzkie dotyczą dwóch kwestii: szacunku oraz kontroli. Niezależnie od tego, czy w sporze chodzi o kłamstwa, oszustwa czy o wartości, jego podłożem jest zawsze brak szacunku lub utrata kontroli nad sytuacją. Te dwa aspekty są tak ważne, gdyż:

1. Musimy kochać siebie, żeby mieć o sobie dobre mniemanie, czyli musimy mieć wysokie poczucie własnej wartości. Wtedy łatwiej nam będzie żyć wśród plotek, niejasności i niedomówień. Wiemy na co nas stać, a więc nie martwimy się na zapas.

2. Szacunek do samego siebie jest kluczem do poczucia własnej wartości. Kiedy szanujemy siebie, inni też nas automatycznie szanują. Szacunek do siebie decyduje o poziomie szacunku, jakiego oczekujemy od innych oraz naszej potrzebie kontrolowania i dominacji.

3. Kiedy nie mamy kontroli nad sobą, tracimy szacunek do siebie – gdy złościmy się, tracimy kontrolę nad sytuacją. Kiedy mamy dużo spraw do załatwienia, a szef zleca nam nowe zadania, sprawy wymykają się spod kontroli i sfrustrowani tracimy energię do działania.

4. Im bardziej sobie ulegamy, tym gorsze mamy mniemanie o sobie i bardziej negatywnie reagujemy na nieprzyjemne zdarzenia. Zawsze starajmy się wyjaśnić sytuację braku informacji, tak aby móc nadal kontrolować nasze sprawy.

Gabriela Elert

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA