REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sobie radzić z plotką

Gabriela Elert

REKLAMA

Plotka nieodłącznie towarzyszy nam w życiu towarzyskim i w pracy – podczas rozmowy z koleżanką z innego działu, ze znajomymi, słyszymy ją w telewizji, czytamy na portalach internetowych. Jaką rolę pełni?

Mimo że plotkowanie jest zachowaniem postrzeganym jako negatywne, jest najbardziej rozpowszechnionym i popularnym zajęciem; to element aż 70 proc. prywatnych konwersacji!

REKLAMA

Plotka należy do nieformalnych form komunikacji werbalnej. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju komunikacji jest szybkość przekazywania informacji, wadą natomiast – podatność na zniekształcenia, zwłaszcza gdy w tym procesie bierze udział większa grupa ludzi, w której każdy z członków w dowolny sposób może przekształcić daną wiadomość. Tak jak podczas zabawy w „głuchy telefon”, gdzie pierwsza informacja po przejściu przez kolejne osoby ulega znacznej deformacji. Identyczna sytuacja występuje w przypadku plotki.

Plotka to niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska powodująca utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Plotka różni się od pogłoski treścią; ta pierwsza dotyczy zawsze ludzi, druga obejmuje również zdarzenia. Jeśli chodzi o wiarygodność, pogłoska bywa prawdziwa, plotka zwykle jest efektem swobodnej interpretacji szczątkowych informacji, a jej treść zależy od indywidualnych zainteresowań.

Plotka spełnia jedną z następujących funkcji:

1. Towarzyską/rozrywkową – wiele osób nie wyobraża sobie pracy bez plotek, jest to element rozładowujący napięcie, ułatwiający polepszenie samopoczucia. Plotkowanie po prostu sprawia ludziom przyjemność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ujście napięć – w zależności od tego, co jest treścią plotek, pozwalają one dać upust emocjom związanym z pracą. Pojawia się to najczęściej w sytuacji braku rzetelnych informacji, na przykład wprowadzania zmian w organizacji. Plotka w tej sytuacji ma funkcję „relaksacyjną”, pocieszającą, związaną z obniżeniem napięcia i stresu wynikającego z posiadania niepełnych informacji.

3. Usprawiedliwienie naszej postawy – plotka umożliwia postawienie się w lepszym świetle niż osoba, o której plotkujemy. Dzięki temu czujemy się bardziej wartościowi.

4. Podtrzymywanie więzi – plotka wyznacza normy i reguły bycia w grupie. Nie z każdą osobą plotkujemy, nie każdą darzymy zaufaniem – plotka więc podtrzymuje więzi z tymi, których uznajemy za przynależnych do naszej „grupy”

5. Strategia rywalizacji – służy niszczeniu reputacji konkurentów. Może także być przejawem agresji pośredniej – mającej na celu, choć nie wprost, pogorszenie samopoczucia i relacji interpersonalnych przeciwnika.

6. Katalizator rozwoju – plotka może wywołać nowe zdarzenia, wartości i cele – działać w formie konfliktu i prowokować otoczenie do działań.

Niewątpliwie plotka kojarzy nam się pejoratywnie, zwłaszcza kiedy dotyka naszego funkcjonowania w organizacji, w której następują zmiany, o których pracownicy nie wiedzą, bądź się ich domyślają, lub też wiedzą, ale niewiele. Jest to problem natury komunikacyjnej, gdzie plotka odgrywa „pierwsze skrzypce”. System komunikacji wewnętrznej w organizacji jest niezmiernie ważny w procesie zarządzania, a szczególnie w procesie zmian. Wszelkie zmiany prowadzą do wytworzenia się negatywnych nastrojów, będących wynikiem:

• obniżenia poczucia bezpieczeństwa – gdy nie wiemy, czy nie będzie redukcji w pracy,

• utraty kompetencji – w wyniku porażki,

• zmiany układu relacji – zmiany osób zarządzających,

• braku poczucia kierunku – poczucie stagnacji i brak widocznych celów,

• zmiany statusu i możliwości kariery,

• strachu przed nieznanym – dezinformacja.

W procesie zmian szczególną rolę odgrywa planowe i celowe zarządzanie emocjami pracowników, którzy zazwyczaj negują wszelkie zmiany, reagując narzekaniem, złością, apatią, uporem. Na poziomie firmy odzwierciedla się to poprzez wzrost absencji w pracy i obniżenie produktywności. Plotki i rozmowy korytarzowe o negatywnym wydźwięku, wzajemne obwinianie się, podburzanie, konflikty i walki o stanowiska obniżają efekty i skuteczność działań organizacyjnych. Brak informacji w organizacji powoduje dezintegrację lub nadinterpretację faktów. Nie chce się nam pracować, ponieważ nie widzimy celu, oczekujemy informacji zwrotnej od swoich przełożonych, chcemy wiedzieć, że mamy wpływ na zadania w organizacji.

Warto wiedzieć, że plotka szerzy się wówczas, gdy:

• jest doniosła zarówno dla mówiącego, jak i słuchacza,

• prawdziwe fakty są spowite mgłą niepewności,

• nikt dokładnie nie wie tego, co każdy powinien wiedzieć,

• osoby i informacje, o których się plotkuje, są dla otoczenia ważne,

• wynika z nienawiści i zazdrości (plotki oskarżające) lub z pragnień,

• zaspokaja potrzebę rozumienia wydarzeń, wyjaśnienia faktów.

REKLAMA

Jedyna radą na to, aby nie dać się plotkom, jest uwierzyć w siebie. Plotka może być zarzewiem konfliktu, a wszelkie spory międzyludzkie dotyczą dwóch kwestii: szacunku oraz kontroli. Niezależnie od tego, czy w sporze chodzi o kłamstwa, oszustwa czy o wartości, jego podłożem jest zawsze brak szacunku lub utrata kontroli nad sytuacją. Te dwa aspekty są tak ważne, gdyż:

1. Musimy kochać siebie, żeby mieć o sobie dobre mniemanie, czyli musimy mieć wysokie poczucie własnej wartości. Wtedy łatwiej nam będzie żyć wśród plotek, niejasności i niedomówień. Wiemy na co nas stać, a więc nie martwimy się na zapas.

2. Szacunek do samego siebie jest kluczem do poczucia własnej wartości. Kiedy szanujemy siebie, inni też nas automatycznie szanują. Szacunek do siebie decyduje o poziomie szacunku, jakiego oczekujemy od innych oraz naszej potrzebie kontrolowania i dominacji.

3. Kiedy nie mamy kontroli nad sobą, tracimy szacunek do siebie – gdy złościmy się, tracimy kontrolę nad sytuacją. Kiedy mamy dużo spraw do załatwienia, a szef zleca nam nowe zadania, sprawy wymykają się spod kontroli i sfrustrowani tracimy energię do działania.

4. Im bardziej sobie ulegamy, tym gorsze mamy mniemanie o sobie i bardziej negatywnie reagujemy na nieprzyjemne zdarzenia. Zawsze starajmy się wyjaśnić sytuację braku informacji, tak aby móc nadal kontrolować nasze sprawy.

Gabriela Elert

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwa świadczenia z urzędu pracy dla obywateli Ukrainy i innych cudzoziemców w 2025 r.

Urzędy pracy przyznają dwa świadczenia obywatelom Ukrainy i innym cudzoziemcom: zasiłek dla bezrobotnych i dodatek aktywizacyjny. Komu i kiedy zgodnie z polskimi przepisami aktualnymi na 2025 rok świadczenia te przysługują?

Zasada: świadek ustanawia pełnomocnika bez konieczności zgody sądu lub prokuratora - projekt nowelizacji kpk (petycja NRA)

Naczelna Rada Adwokacka proponuje, aby wprowadzić jako zasadę prawo świadków do ustanowienia pełnomocnika, bez wyjątków i konieczności zgody sądu lub prokuratora. Adwokatura skierowała petycje w tej sprawie do prezydenta, rządu i parlamentu, która zawiera projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego.

Komunikat ZUS: Ograniczenia w komunikacji elektronicznej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w komunikacji elektronicznej z ZUS.

7 mniej znanych praw osób z niepełnoprawnościami w Polsce

Osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z szeregu uprawnień. Wiele z nich zależy od stopnia niepełnosprawności czy dodatkowych kryteriów. Tym razem wymieniamy 7 przykładów, o których nie każdy być może pamięta.

REKLAMA

Pasja czy pragmatyzm - czym kierować się wybierając profil w szkole średniej?

Wybór ścieżki edukacyjnej w szkole średniej to jedna z pierwszych poważnych decyzji, przed którą stają młodzi ludzie i ich rodzice. Czy postawić na rozwój pasji dającej radość i motywację, czy może skupić się na praktycznym przygotowaniu do przyszłej kariery? W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącej presji na sukces akademicki i zawodowy dylemat ten staje się coraz trudniejszy. Złoty środek mogą stanowić rozwiązania łączące elastyczność z międzynarodowymi możliwościami edukacyjnymi.

Budownictwo mieszkaniowe 2025: początek roku nie zapowiada wysypu nowych mieszkań, a wysokie kursy akcji spółek deweloperskich kłócą się z danymi GUS

Budownictwo mieszkaniowe 2025. Po optymistycznym styczniu pod względem budów rozpoczętych, w lutym nastąpiła stabilizacja danych statystycznych na dość przeciętnych poziomach wartości. W dalszym ciągu więc w budownictwie czekamy także na nadejście wiosny.

Będzie nowa ustawa propodażowa: czy przyspieszy budowę mieszkań w Polsce i obniży cenę metra kwadratowego

Budownictwo mieszkaniowe czeka na nową ustawę – tak zwaną ustawę podażową, obiecaną przez rząd. W ocenie deweloperów, gdyby nowa ustawa propodażowa została przyjęta w obecnej formie, nastąpiłby ciąg korzystnych zmian ułatwiających inwestycje i skracających proces budowy mieszkań.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 4 marca 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

REKLAMA

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw 2025 [LUTY]

GUS podał dane na luty 2025 r. Ile wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw? Jakie było zatrudnienie w lutym? O ile wzrosło od ubiegłego roku?

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA