REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hałas w biurze

Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca biurowa - ze względu na swą monotonię i warunki wykonywania - do najlżejszych nie należy. Jednym z czynników szkodliwych, oddziałujących na organizm pracownika biurowego, jest hałas.

Wydawać by się mogło, że gdzie jak gdzie, ale w biurze hałas występować nie powinien. Tymczasem - jak dobrze poszukamy - znajdziemy go całkiem sporo.

I nie zawsze będzie to hałas „głośny”, dobrze słyszalny. Wiele urządzeń biurowych, w tym przede wszystkim komputery, emitują ledwie słyszalny, a jednocześnie bardzo męczący szum. To też hałas.

Jeżeli obowiązki wymagają od nas odbywania wielu rozmów telefonicznych w ciągu dnia i nasi koledzy robią to samo, to z pewnością będziemy zmęczeni.

Jeżeli do tego w biurze stale włączone jest radio, a przez otwarte okno wlewa się do środka szum z ulicy, to z pewnością pracujemy w hałasie.

Bez odpowiednich urządzeń pomiarowych nie jesteśmy w stanie prawidłowo określić natężenia hałasu. Jednak, jeśli czujemy, że hałas lub szum urządzeń biurowych wyraźnie nas męczy, to z pewnością nie mieści się on w granicach normy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co mówią normy?

Według polskich norm, w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy biurowej dopuszczalne natężenie hałasu powinno wynosić maksymalnie 55-65 dB.

Obowiązująca w Polsce norma przeciwdźwiękowa budynków ustala średnią dopuszczalną intensywność hałasu w zależności od rodzaju pomieszczenia.

Wynosi ona:

• dla gabinetów pracy umysłowej - 15 dB

• dla biur o małym ruchu - 35 dB

• dla biur zwykłych - 40 dB

• dla sal interesantów w urzędach, bankach - 50 dB.

Na podstawie doświadczeń ustalono dopuszczalne maksimum hałasu w poszczególnych pomieszczeniach.

Dla lokali biurowych, w których odbywa się praca koncepcyjna, jest to więc 40 dB, natomiast dla innego rodzaju biur - 55-65 dB (dla mieszkań norma ta wynosi 15-30 dB). Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają również, że przebywanie przez dłuższy czas w hałasie o poziomie ustalonym w granicach 60-70 dB może powodować trwałe uszkodzenie słuchu.

Komfort akustyczny - co to takiego?

Z pewnością pracownicy wielu polskich biur nie wiedzą co to komfort akustyczny, przeważnie pracujemy bowiem w hałasie. Częściej doświadczamy więc akustycznego dyskomfortu niż komfortu.

REKLAMA

Tymczasem klimat akustyczny w naszym środowisku biurowym uzależniony jest przede wszystkim od technologii pracy biura. Technologię taką narzuca często struktura samej firmy, jej kultura korporacyjna czy przyjęta przez firmę strategia obsługi klientów.

We współczesnych biurach o komforcie akustycznym decyduje wyposażenie pracowników w urządzenia komunikacji i automatyzacji pracy biurowej. Powszechnie stosowane telefony stacjonarne czy komórkowe, wykorzystujące sygnał akustyczny w celu powiadomienia posiadacza o nadchodzącej rozmowie, z pewnością ten komfort burzą. Przy dużej liczbie osób pracujących w jednym pomieszczeniu i posiadających telefony może dojść do sytuacji, gdy dzwonki z kolejnych telefonów będą odzywać się niemal co chwilę. W takich warunkach trudno o komfort pracy i możliwość wykonywania czynności wymagających skupienia uwagi. Trudno również o rzeczową rozmowę z klientem, jeśli akurat pojawił się w biurze. Dlatego istnienie w firmie odpowiedniego pomieszczenia do spotkań i negocjacji, gdzie w dobrych akustycznie warunkach rozmawia się z klientem, z pewnością przekłada się ostatecznie na zysk firmy - pracownik może dobrze opisać ofertę firmy i rzeczowo odpowiedzieć na zadawane mu pytania, klient natomiast czuje, że poświęcono mu odpowiednio dużo uwagi.

Małe jest lepsze

Istnieje swego rodzaju „wskaźnik” określający hałas w przestrzeni biurowej. Jest to potocznie zwany „poziom zaludnienia/zajętości” powierzchni, czyli ilość powierzchni biurowej przypadającej na pracownika.

REKLAMA

Każdy pracownik mówi, porusza się i wykonuje czynności, które są zawsze mniej lub bardziej hałaśliwe. Jeżeli więc przyjmiemy, że każdy pracownik ma komputer, który też hałasuje, to z pewnością głośniej jest w pomieszczeniu, w którym pracuje więcej osób.

W takim biurze na jednego pracownika przypada mniej powierzchni, odległości między stanowiskami też są mniejsze. Całościowo powoduje to większy wzajemny wpływ hałasu z jednego stanowiska pracy na komfort akustyczny na sąsiednim stanowisku. Na klimat akustyczny duży wpływ ma również rodzaj, wielkość pomieszczenia oraz jego przeznaczenie, dlatego w małych pomieszczeniach biurowych, przeznaczonych dla 2-4 osób, gdzie istnieje możliwość dobrego izolowania stanowisk pracy, poziom dźwięku waha się przeważnie na poziomie 35-42 dB.

W pomieszczeniach o liczbie pracowników od 4 do 12, gdzie również istnieje możliwość w miarę dobrego izolowania stanowisk pracy, pomimo większej ilości hałasującego wyposażenia technicznego, poziom dźwięku wynosi około 45-53 dB.

Jak się bronić przed hałasem?

Przed hałasem w miejscu pracy powinniśmy, a wręcz musimy się bronić. Możemy to czynić poprzez:

• izolowanie pomieszczeń od hałasu ulicznego przez odpowiedniej konstrukcji okna, klimatyzację, wyłożenie ścian i sufitów materiałami dźwiękochłonnymi,

• odpowiednie ustawienie stanowisk pracy, aby dźwięki przenoszone z jednego stanowiska nie obniżały w sposób wyraźny komfortu pracy na stanowiskach sąsiednich,

• przemyślane rozplanowanie ustawienia stanowisk pracy, aby dźwięki emitowane przez szum komputerów oraz dzwonki i rozmowy telefoniczne były odpowiednio tłumione,

• unikanie ustawienia stanowisk pracy naprzeciwko siebie (twarz w twarz) bez ścianki działowej, gdyż jest to układ bardzo niekorzystny ze względu na fakt, że źródła dźwięku znajdują się naprzeciwko siebie,

• okresowe badanie natężenia hałasu w biurze i stosowanie skutecznych sposobów jego zmniejszania.

W pomieszczeniach większych, gdzie możliwości izolowania stanowisk pracy są słabsze, poziom dźwięku utrzymuje się przeważnie na poziomie 50-58 dB. Natomiast w tak zwanych wnętrzach wielkoprzestrzennych, gdzie istnieje konieczność stawiania indywidualnych ekranów pomiędzy stanowiskami pracy, poziom dźwięku przekracza często dopuszczalne normy i wynosi średnio 52-68 dB.

Małgorzata Szafarz

portal Nowebiuro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA