REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hałas w biurze

Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca biurowa - ze względu na swą monotonię i warunki wykonywania - do najlżejszych nie należy. Jednym z czynników szkodliwych, oddziałujących na organizm pracownika biurowego, jest hałas.

Wydawać by się mogło, że gdzie jak gdzie, ale w biurze hałas występować nie powinien. Tymczasem - jak dobrze poszukamy - znajdziemy go całkiem sporo.

I nie zawsze będzie to hałas „głośny”, dobrze słyszalny. Wiele urządzeń biurowych, w tym przede wszystkim komputery, emitują ledwie słyszalny, a jednocześnie bardzo męczący szum. To też hałas.

Jeżeli obowiązki wymagają od nas odbywania wielu rozmów telefonicznych w ciągu dnia i nasi koledzy robią to samo, to z pewnością będziemy zmęczeni.

Jeżeli do tego w biurze stale włączone jest radio, a przez otwarte okno wlewa się do środka szum z ulicy, to z pewnością pracujemy w hałasie.

Bez odpowiednich urządzeń pomiarowych nie jesteśmy w stanie prawidłowo określić natężenia hałasu. Jednak, jeśli czujemy, że hałas lub szum urządzeń biurowych wyraźnie nas męczy, to z pewnością nie mieści się on w granicach normy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co mówią normy?

Według polskich norm, w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy biurowej dopuszczalne natężenie hałasu powinno wynosić maksymalnie 55-65 dB.

Obowiązująca w Polsce norma przeciwdźwiękowa budynków ustala średnią dopuszczalną intensywność hałasu w zależności od rodzaju pomieszczenia.

Wynosi ona:

• dla gabinetów pracy umysłowej - 15 dB

• dla biur o małym ruchu - 35 dB

• dla biur zwykłych - 40 dB

• dla sal interesantów w urzędach, bankach - 50 dB.

Na podstawie doświadczeń ustalono dopuszczalne maksimum hałasu w poszczególnych pomieszczeniach.

Dla lokali biurowych, w których odbywa się praca koncepcyjna, jest to więc 40 dB, natomiast dla innego rodzaju biur - 55-65 dB (dla mieszkań norma ta wynosi 15-30 dB). Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają również, że przebywanie przez dłuższy czas w hałasie o poziomie ustalonym w granicach 60-70 dB może powodować trwałe uszkodzenie słuchu.

Komfort akustyczny - co to takiego?

Z pewnością pracownicy wielu polskich biur nie wiedzą co to komfort akustyczny, przeważnie pracujemy bowiem w hałasie. Częściej doświadczamy więc akustycznego dyskomfortu niż komfortu.

REKLAMA

Tymczasem klimat akustyczny w naszym środowisku biurowym uzależniony jest przede wszystkim od technologii pracy biura. Technologię taką narzuca często struktura samej firmy, jej kultura korporacyjna czy przyjęta przez firmę strategia obsługi klientów.

We współczesnych biurach o komforcie akustycznym decyduje wyposażenie pracowników w urządzenia komunikacji i automatyzacji pracy biurowej. Powszechnie stosowane telefony stacjonarne czy komórkowe, wykorzystujące sygnał akustyczny w celu powiadomienia posiadacza o nadchodzącej rozmowie, z pewnością ten komfort burzą. Przy dużej liczbie osób pracujących w jednym pomieszczeniu i posiadających telefony może dojść do sytuacji, gdy dzwonki z kolejnych telefonów będą odzywać się niemal co chwilę. W takich warunkach trudno o komfort pracy i możliwość wykonywania czynności wymagających skupienia uwagi. Trudno również o rzeczową rozmowę z klientem, jeśli akurat pojawił się w biurze. Dlatego istnienie w firmie odpowiedniego pomieszczenia do spotkań i negocjacji, gdzie w dobrych akustycznie warunkach rozmawia się z klientem, z pewnością przekłada się ostatecznie na zysk firmy - pracownik może dobrze opisać ofertę firmy i rzeczowo odpowiedzieć na zadawane mu pytania, klient natomiast czuje, że poświęcono mu odpowiednio dużo uwagi.

Małe jest lepsze

Istnieje swego rodzaju „wskaźnik” określający hałas w przestrzeni biurowej. Jest to potocznie zwany „poziom zaludnienia/zajętości” powierzchni, czyli ilość powierzchni biurowej przypadającej na pracownika.

REKLAMA

Każdy pracownik mówi, porusza się i wykonuje czynności, które są zawsze mniej lub bardziej hałaśliwe. Jeżeli więc przyjmiemy, że każdy pracownik ma komputer, który też hałasuje, to z pewnością głośniej jest w pomieszczeniu, w którym pracuje więcej osób.

W takim biurze na jednego pracownika przypada mniej powierzchni, odległości między stanowiskami też są mniejsze. Całościowo powoduje to większy wzajemny wpływ hałasu z jednego stanowiska pracy na komfort akustyczny na sąsiednim stanowisku. Na klimat akustyczny duży wpływ ma również rodzaj, wielkość pomieszczenia oraz jego przeznaczenie, dlatego w małych pomieszczeniach biurowych, przeznaczonych dla 2-4 osób, gdzie istnieje możliwość dobrego izolowania stanowisk pracy, poziom dźwięku waha się przeważnie na poziomie 35-42 dB.

W pomieszczeniach o liczbie pracowników od 4 do 12, gdzie również istnieje możliwość w miarę dobrego izolowania stanowisk pracy, pomimo większej ilości hałasującego wyposażenia technicznego, poziom dźwięku wynosi około 45-53 dB.

Jak się bronić przed hałasem?

Przed hałasem w miejscu pracy powinniśmy, a wręcz musimy się bronić. Możemy to czynić poprzez:

• izolowanie pomieszczeń od hałasu ulicznego przez odpowiedniej konstrukcji okna, klimatyzację, wyłożenie ścian i sufitów materiałami dźwiękochłonnymi,

• odpowiednie ustawienie stanowisk pracy, aby dźwięki przenoszone z jednego stanowiska nie obniżały w sposób wyraźny komfortu pracy na stanowiskach sąsiednich,

• przemyślane rozplanowanie ustawienia stanowisk pracy, aby dźwięki emitowane przez szum komputerów oraz dzwonki i rozmowy telefoniczne były odpowiednio tłumione,

• unikanie ustawienia stanowisk pracy naprzeciwko siebie (twarz w twarz) bez ścianki działowej, gdyż jest to układ bardzo niekorzystny ze względu na fakt, że źródła dźwięku znajdują się naprzeciwko siebie,

• okresowe badanie natężenia hałasu w biurze i stosowanie skutecznych sposobów jego zmniejszania.

W pomieszczeniach większych, gdzie możliwości izolowania stanowisk pracy są słabsze, poziom dźwięku utrzymuje się przeważnie na poziomie 50-58 dB. Natomiast w tak zwanych wnętrzach wielkoprzestrzennych, gdzie istnieje konieczność stawiania indywidualnych ekranów pomiędzy stanowiskami pracy, poziom dźwięku przekracza często dopuszczalne normy i wynosi średnio 52-68 dB.

Małgorzata Szafarz

portal Nowebiuro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA