Nawet bardzo dobry produkt może pozostać niezauważony bez odpowiedniego marketingu. Podobnie jest z dobrym pracownikiem. Konieczne jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku w świadomości osób, które mają wpływ na naszą zawodową przyszłość.
Specjaliści PR wiedzą, że wszystko komunikuje. Wysyłamy komunikaty poprzez sposób, w jaki jesteśmy ubrani, zachowanie, dobór słów czy to, jak się prezentujemy podczas oficjalnych wystąpień i w nieformalnych sytuacjach. Bez wątpienia duży wpływ na budowanie wizerunku profesjonalisty mają wygląd zewnętrzny i sposób wypowiadania się.
Jak cię widzą
Wygląd zewnętrzny oraz sposób, w jaki się wypowiadamy, tworzą pierwsze wrażenie. To wrażenie jednak często pozostaje na dłużej. Wiele badań potwierdza fakt, że ludzie przywiązują większe znaczenie do tego, co widzą, niż do samej treści wypowiedzi.
Co w takim razie powinni zobaczyć? Zacznijmy od ubrania. Pierwsza zasada mówi, że twoje ubranie powinno być dostosowane do stanowiska, do którego aspirujesz, a nie do tego, które obecnie zajmujesz. Wyróżnij się w pozytywny sposób wyglądem zewnętrznym od innych, w podobnej sytuacji zawodowej. Kiedy nadejdzie odpowiedni moment, to właśnie ty możesz być brany pod uwagę przy awansach, ciekawych projektach i nowych możliwościach.
Osoba na wyższym stanowisku buduje też wizerunek firmy, którą reprezentuje. Długie, czerwone paznokcie lub zbyt krótka spódnica u pani dyrektor nie zbudują profesjonalnej wiarygodności osoby ani firmy. Podobnie pomięta koszula i źle dobrana marynarka u menedżera w poważnej organizacji. Nie szkodzi, że coraz więcej firm wprowadza dni mniej formalne. Nawet nieformalny strój może cię wyróżnić. W każdym momencie budujesz swój wizerunek. Jeżeli masz wątpliwości, wybierz strój bardziej formalny i klasyczny.
Odpowiedni wygląd zewnętrzny to dopiero początek. Teraz ważne jest, aby dać się zauważyć jako ktoś, kto ma coś do powiedzenia. Już dawno legendarny prezes Forda i Chryslera Lee Iacocca stwierdził bardzo ważną prawdę, że można mieć wspaniałe pomysły, jednak bez umiejętności przekazania ich innym pomysły te są nic niewarte.
Sposób wypowiadania się
Istnieją dwie ważne sytuacje z punktu widzenia budowania swojego wizerunku zawodowego. Pierwsza to formalna prezentacja, druga dotyczy wypowiadania się bez wcześniejszego przygotowania, np. zgłaszania swoich opinii, pomysłów podczas spotkań i zebrań.
Formalna prezentacja zawodowa to świetna okazja do zaprezentowania siebie. Wypowiadanie się publiczne jest według wielu badań najwyżej w rankingu sytuacji, których się obawiamy. Wyżej nawet od śmierci. Bez względu na to, jak bardzo się obawiamy prezentacji, mają one wielki wpływ na to, jak będziemy postrzegani.
Panuj nad emocjami
Pierwsza zasada mówi: nie pozwól, aby twoje zdenerwowanie było widoczne. Nieważne, jak bardzo odczuwasz stres, ważne, aby nie obniżył on profesjonalizmu twojego wystąpienia. Większość z nas odczuwa pewien poziom stresu, jednak najlepsi tworzą wizerunek spokojnych, opanowanych, pewnych siebie i tego, co mówią.
Przygotuj prezentację
Najpierw się przygotuj. Przećwicz swoją prezentację kilka razy. Opracuj odpowiedzi na ewentualne pytania, wyprzedź możliwe wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące treści prezentacji. Opracuj sobie dodatkowe informacje. Sprawdź sprzęt i sposób obsługiwania go. Upewnij się, kto będzie uczestniczył w prezentacji i na czym mu zależy. Dobre przygotowanie daje ci więcej wewnętrznego spokoju i obniża poziom stresu.
Utrzymuj kontakt wzrokowy
Podczas prezentacji utrzymuj kontakt wzrokowy z poszczególnymi słuchaczami. Zatrzymaj wzrok dłużej na kolejnych osobach. Przekaż całą myśl jednej osobie, a potem innej. Nie obiegaj wzrokiem twarzy, tylko mów do konkretnych osób, tak jak to robisz w nieformalnej rozmowie z kimś, kto ma dla ciebie znaczenie. Nie patrz w sufit lub w podłogę. Patrząc w oczy, pokazujesz pewność siebie, przekonanie i wiarygodność. Dzięki kontaktowi wzrokowemu kontrolujesz sytuację, będziesz więc postrzegany jako osoba, która potrafi wpływać i kontrolować rzeczywistość, czyli zarządzać.
Nie stój w jednym miejscu. Pokaż, że mówisz do swoich słuchaczy i się ich nie obawiasz. Pokaż, że masz coś do powiedzenia, a nie tylko, że potrafisz przeczytać slajd. Umieść niewiele tekstu na slajdzie, powiedz więcej, podchodząc bliżej do słuchaczy. Pamiętaj, że to ty jesteś osobą, która ma coś do powiedzenia, a słuchacze przyszli zobaczyć i posłuchać ciebie, a nie oglądać slajdy.
Wyraźnie artykułuj wypowiedzi
Mów głośno. Nie wystarczy mówić tak, aby wszyscy słyszeli. Ważne jest też, abyś budował przekonanie w świadomości słuchaczy, że jesteś pewny siebie. Kiedy mówisz cicho, robisz wrażenie osoby nieśmiałej, nawet jeżeli wszyscy słyszą, co mówisz.
Zwiększ tempo mówienia. Wolne mówienie nie tylko usypia słuchaczy, ale przede wszystkim tworzy odczucie, że prezenter sam jest znudzony tematem i mało zaangażowany. Mów nieco szybciej, a będziesz odebrany jako osoba entuzjastyczna i zaangażowana. Nie zapomnij o modulacji głosu i podkreślaniu tego, co mówisz pewnymi gestami. Pokażesz, że wiesz, o czym mówisz.
Nie obawiaj się włączyć w swoje wystąpienie słuchaczy. Zadaj im pytania. Ten, kto zadaje pytania, kontroluje sytuację. Wzmocnisz w ten sposób wizerunek osoby pewnej tego, co mówi.
Zaznaczaj swoją obecność
Nie zawsze mamy okazję pokazać się podczas formalnych prezentacji. Są jednak też i inne sytuacje, które można świetnie wykorzystać w budowaniu odpowiedniego postrzegania własnej osoby.
Wszyscy uczestniczymy w mniej lub bardziej formalnych spotkaniach w pracy. Niektóre osoby zawsze zaznaczą swoją obecność, inne niemal trudno zauważyć i nikt nie pamięta, czy w ogóle uczestniczyły w spotkaniu. Jeżeli masz coś do powiedzenia, chcesz przedstawić swój punkt widzenia na sprawę, odmienną opinię lub pomysł do rozważenia, zrób to w taki sposób, aby twój wkład został zauważony.
Nie zaczynaj rozwijać swojej myśli, dopóki wszyscy zebrani nie zaczną cię słuchać. Zacznij od „mam w tej sprawie odmienną opinię”, „chciałbym coś dodać...” lub „czy mogę prosić o jeszcze chwilę uwagi?”. W ten sposób skupisz uwagę innych na swojej osobie. Dopiero wtedy powiedz, jaki jest twój punkt widzenia. Najpierw, co konkretnie uważasz, potem, dlaczego tak uważasz. Na koniec powtórz jeszcze raz swój punkt widzenia, aby podkreślić i zakończyć na tym, co jest głównym twoim komunikatem.
Maria Mycielska
Autorka jest trenerem w AchieveGlobal.
Kontakt:
maria.mycielska@achieveglobal.pl