REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dać się zauważyć w pracy

Maria Mycielska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie własnego wizerunku w pracy jest równie ważne, jak wiedza i umiejętności zawodowe. To, jak jest się postrzeganym, może mieć większy wpływ na możliwości zawodowe niż kwalifikacje.

 Nawet bardzo dobry produkt może pozostać niezauważony bez odpowiedniego marketingu. Podobnie jest z dobrym pracownikiem. Konieczne jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku w świadomości osób, które mają wpływ na naszą zawodową przyszłość.

Specjaliści PR wiedzą, że wszystko komunikuje. Wysyłamy komunikaty poprzez sposób, w jaki jesteśmy ubrani, zachowanie, dobór słów czy to, jak się prezentujemy podczas oficjalnych wystąpień i w nieformalnych sytuacjach. Bez wątpienia duży wpływ na budowanie wizerunku profesjonalisty mają wygląd zewnętrzny i sposób wypowiadania się.

Jak cię widzą

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny oraz sposób, w jaki się wypowiadamy, tworzą pierwsze wrażenie. To wrażenie jednak często pozostaje na dłużej. Wiele badań potwierdza fakt, że ludzie przywiązują większe znaczenie do tego, co widzą, niż do samej treści wypowiedzi.

Co w takim razie powinni zobaczyć? Zacznijmy od ubrania. Pierwsza zasada mówi, że twoje ubranie powinno być dostosowane do stanowiska, do którego aspirujesz, a nie do tego, które obecnie zajmujesz. Wyróżnij się w pozytywny sposób wyglądem zewnętrznym od innych, w podobnej sytuacji zawodowej. Kiedy nadejdzie odpowiedni moment, to właśnie ty możesz być brany pod uwagę przy awansach, ciekawych projektach i nowych możliwościach.

Osoba na wyższym stanowisku buduje też wizerunek firmy, którą reprezentuje. Długie, czerwone paznokcie lub zbyt krótka spódnica u pani dyrektor nie zbudują profesjonalnej wiarygodności osoby ani firmy. Podobnie pomięta koszula i źle dobrana marynarka u menedżera w poważnej organizacji. Nie szkodzi, że coraz więcej firm wprowadza dni mniej formalne. Nawet nieformalny strój może cię wyróżnić. W każdym momencie budujesz swój wizerunek. Jeżeli masz wątpliwości, wybierz strój bardziej formalny i klasyczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedni wygląd zewnętrzny to dopiero początek. Teraz ważne jest, aby dać się zauważyć jako ktoś, kto ma coś do powiedzenia. Już dawno legendarny prezes Forda i Chryslera Lee Iacocca stwierdził bardzo ważną prawdę, że można mieć wspaniałe pomysły, jednak bez umiejętności przekazania ich innym pomysły te są nic niewarte.

Sposób wypowiadania się

REKLAMA

Istnieją dwie ważne sytuacje z punktu widzenia budowania swojego wizerunku zawodowego. Pierwsza to formalna prezentacja, druga dotyczy wypowiadania się bez wcześniejszego przygotowania, np. zgłaszania swoich opinii, pomysłów podczas spotkań i zebrań.

Formalna prezentacja zawodowa to świetna okazja do zaprezentowania siebie. Wypowiadanie się publiczne jest według wielu badań najwyżej w rankingu sytuacji, których się obawiamy. Wyżej nawet od śmierci. Bez względu na to, jak bardzo się obawiamy prezentacji, mają one wielki wpływ na to, jak będziemy postrzegani.

Panuj nad emocjami

Pierwsza zasada mówi: nie pozwól, aby twoje zdenerwowanie było widoczne. Nieważne, jak bardzo odczuwasz stres, ważne, aby nie obniżył on profesjonalizmu twojego wystąpienia. Większość z nas odczuwa pewien poziom stresu, jednak najlepsi tworzą wizerunek spokojnych, opanowanych, pewnych siebie i tego, co mówią.

Przygotuj prezentację

Najpierw się przygotuj. Przećwicz swoją prezentację kilka razy. Opracuj odpowiedzi na ewentualne pytania, wyprzedź możliwe wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące treści prezentacji. Opracuj sobie dodatkowe informacje. Sprawdź sprzęt i sposób obsługiwania go. Upewnij się, kto będzie uczestniczył w prezentacji i na czym mu zależy. Dobre przygotowanie daje ci więcej wewnętrznego spokoju i obniża poziom stresu.

Utrzymuj kontakt wzrokowy

Podczas prezentacji utrzymuj kontakt wzrokowy z poszczególnymi słuchaczami. Zatrzymaj wzrok dłużej na kolejnych osobach. Przekaż całą myśl jednej osobie, a potem innej. Nie obiegaj wzrokiem twarzy, tylko mów do konkretnych osób, tak jak to robisz w nieformalnej rozmowie z kimś, kto ma dla ciebie znaczenie. Nie patrz w sufit lub w podłogę. Patrząc w oczy, pokazujesz pewność siebie, przekonanie i wiarygodność. Dzięki kontaktowi wzrokowemu kontrolujesz sytuację, będziesz więc postrzegany jako osoba, która potrafi wpływać i kontrolować rzeczywistość, czyli zarządzać.

Nie stój w jednym miejscu. Pokaż, że mówisz do swoich słuchaczy i się ich nie obawiasz. Pokaż, że masz coś do powiedzenia, a nie tylko, że potrafisz przeczytać slajd. Umieść niewiele tekstu na slajdzie, powiedz więcej, podchodząc bliżej do słuchaczy. Pamiętaj, że to ty jesteś osobą, która ma coś do powiedzenia, a słuchacze przyszli zobaczyć i posłuchać ciebie, a nie oglądać slajdy.

Wyraźnie artykułuj wypowiedzi

Mów głośno. Nie wystarczy mówić tak, aby wszyscy słyszeli. Ważne jest też, abyś budował przekonanie w świadomości słuchaczy, że jesteś pewny siebie. Kiedy mówisz cicho, robisz wrażenie osoby nieśmiałej, nawet jeżeli wszyscy słyszą, co mówisz.

Zwiększ tempo mówienia. Wolne mówienie nie tylko usypia słuchaczy, ale przede wszystkim tworzy odczucie, że prezenter sam jest znudzony tematem i mało zaangażowany. Mów nieco szybciej, a będziesz odebrany jako osoba entuzjastyczna i zaangażowana. Nie zapomnij o modulacji głosu i podkreślaniu tego, co mówisz pewnymi gestami. Pokażesz, że wiesz, o czym mówisz.

Nie obawiaj się włączyć w swoje wystąpienie słuchaczy. Zadaj im pytania. Ten, kto zadaje pytania, kontroluje sytuację. Wzmocnisz w ten sposób wizerunek osoby pewnej tego, co mówi.

Zaznaczaj swoją obecność

Nie zawsze mamy okazję pokazać się podczas formalnych prezentacji. Są jednak też i inne sytuacje, które można świetnie wykorzystać w budowaniu odpowiedniego postrzegania własnej osoby.

Wszyscy uczestniczymy w mniej lub bardziej formalnych spotkaniach w pracy. Niektóre osoby zawsze zaznaczą swoją obecność, inne niemal trudno zauważyć i nikt nie pamięta, czy w ogóle uczestniczyły w spotkaniu. Jeżeli masz coś do powiedzenia, chcesz przedstawić swój punkt widzenia na sprawę, odmienną opinię lub pomysł do rozważenia, zrób to w taki sposób, aby twój wkład został zauważony.

Nie zaczynaj rozwijać swojej myśli, dopóki wszyscy zebrani nie zaczną cię słuchać. Zacznij od „mam w tej sprawie odmienną opinię”, „chciałbym coś dodać...” lub „czy mogę prosić o jeszcze chwilę uwagi?”. W ten sposób skupisz uwagę innych na swojej osobie. Dopiero wtedy powiedz, jaki jest twój punkt widzenia. Najpierw, co konkretnie uważasz, potem, dlaczego tak uważasz. Na koniec powtórz jeszcze raz swój punkt widzenia, aby podkreślić i zakończyć na tym, co jest głównym twoim komunikatem.

Maria Mycielska

Autorka jest trenerem w AchieveGlobal.

Kontakt:

maria.mycielska@achieveglobal.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA