REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć wiedzę, by ulepszyć swoją pracę

Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Musimy wiedzieć co, dlaczego i w jaki sposób należy zrobić. Brak odpowiednich informacji może spowodować błędy lub doprowadzić do nieprzewidzianych zdarzeń. Pełna wiedza pozwala lepiej pracować i organizować czas.

Zagadki i rebusy to przyjemna rozrywka, lecz raczej nie w pracy. Niestety, asystentka nierzadko otrzymuje od przełożonego wiele enigmatycznych poleceń typu: „słuchaj, napisz im, że się nie zgadzają albo coś wymyśl”. Na dobrą sprawę nie wiadomo kto się nie zgadza, i dlaczego. Jedną z cech dobrej asystentki jest odpowiednie precyzowanie myśli i treści, jakie przełożony chce przekazać, lecz nie może stać się to regułą. A co się stanie jeśli się pomyli i źle odgadnie, co szef chciał powiedzieć?

Blokowanie informacji

REKLAMA

Musimy mieć dostęp do informacji. Chcemy wiedzieć kto wygrał program, dlaczego konkurencyjna firma zwolniła 30 pracowników i gdzie koleżanka wyjeżdża na urlop. Podobnie w relacjach z przełożonym - trzeba wiedzieć jak najwięcej, aby móc poprawnie i szybko wypełniać swoje obowiązki.

Warto egzekwować prawo do posiadania wiadomości, a praca z pewnością będzie łatwiejsza. Zdarza się jednak, że przyczyną braku informacji jest blokowanie jej przepływu przez szefa i współpracowników. Dlaczego tak się dzieje?

• Zazdrość i eliminowanie ewentualnego zagrożenia to zachowania związane z niskim poczuciem wartości i kompleksami. Niektórzy uważają, że zatajanie informacji lub utrudnienia w jej zdobyciu pomagają im w karierze i budowaniu wysokiej pozycji.

• Roztargnienie - blokowanie informacji w wyniku zapominalstwa i złej organizacji nie jest działaniem umyślnym, jednak ma ten sam skutek - nie pozwala nam na dobre wypełnianie obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Niewiedza - słyszymy: „później ci powiem, o co chodzi” lub „chciałbym ci pomóc, ale niestety jestem zielony”.

• Brak umiejętności budowania jasnego przekazu - współpracownik chce, ale nie umie powiedzieć, o co chodzi.

Jakie są więc skutki niedoinformowania i braku odpowiednich wiadomości:

• błędy w dokumencie docelowym,

• błędy w kolejnych dokumentach, których podstawą były wcześniejsze pisma,

• problemy w działach, do których spłynęły „zainfekowane” dokumenty,

• oskarżenia o brak umiejętności i wiedzy,

• niezadowolenie szefa,

• zmniejszenie zaufania wobec danej osoby,

• strata czasu i kosztów na powtarzanie tych samych operacji,

• w przypadku powtórzenia się błędów - nawet zwolnienie z pracy.

Jak zdobywać informacje

Zarządzający

Czasem wystarczy zwykła rozmowa i telefon, aby uzyskać potrzebne wiadomości. O jakie informacje można prosić przełożonego, aby poprawić jakość swojej pracy:

• Prośba o dokumenty wykorzystywane przy określonych sprawach (poznajesz sytuację od początku i możesz napisać klarowne pismo) lub o pełny dostęp do dokumentacji firmy.

• Dostęp do kalendarza szefa (jeśli nie prowadzisz go sama) - jeśli znasz terminy jego spotkań i urlopów, możesz umieszczać nowe pozycje, które nie będą kolidowały z zaplanowanymi.

• Rozmowy - najprostsza, ale skuteczna forma zdobywania informacji. W firmach odbywają się zebrania, na których możesz przekazać i otrzymać odpowiednie wiadomości.

• E-mail - jeśli przełożony lubi zmieniać zdanie lub wycofywać się z tego, co wcześniej zostało wypowiedziane, poproś o informację e­mailową. Prośbę uzasadnij tym, że chcesz mieć pewność czy odpowiednio rozumiesz przekaz. Pamiętaj, że nic nie zastąpi „dowodu” na piśmie.

• Telefony - zawsze możesz wybrać numer wewnętrzny i zapytać współpracownika lub szefa o konkretną sprawę. Nie nadużywaj jednak tej metody, bo szef przestanie odbierać telefon.

REKLAMA

• Oficjalne pisma - w przypadku codziennych spraw oficjalne pisma są ostatecznością, można ich użyć w skomplikowanych lub istotnych kwestiach. Tego typu pismo jest „podkładką”, że otrzymałaś taką, a nie inną informację - przydaje się, jeśli w wyniku wykonania zadania nastąpiły problemy. Możesz również proponować zarządzającym wystosowanie oficjalnych pism (tworzysz je sama i dajesz jedynie do podpisu).

• Zabiegi psychologiczne - wspominanie podczas rozmowy z przełożonym, że: „Dzięki pana informacji mogłam tak szybko wykonać zadanie”. Podkreślanie jak ważna jest współpraca: „Cieszę się, że tak dobrze się dogadujemy i przekazuje mi pan wszystkie możliwe informacje”. Sugerowanie, że: „Nie ma to jak dobra informacja - to oszczędność czasu i kosztów”.

Na własną rękę

Oprócz informacji zdobywanych od szefa, zawsze warto liczyć na siebie - przełożony nie zawsze ma czas i chęć na zagłębianie się w szczegóły.

• Internet - najszersze źródło, z którego możesz czerpać wiadomości.

• Kontakt ze specjalistą - w przypadku trudnych zagadnień, w których spowodowanie błędu może mieć przykre skutki, warto pytać specjalistę - prawnika lub księgową.

• Telefon - tradycyjna forma zdobywania wiadomości: z biura numerów dowiesz się o danych teleadresowych firm, informacjach o hotelach, są infolinie banków, firm ubezpieczeniowych.

• Prasa - jeśli pracujesz w branży specjalistycznej, a musisz konstruować różne pisma skierowane do fachowców, warto kupić lub zaprenumerować prasę branżową. Jest to również sposób na pogłębianie własnej wiedzy, która może niejednokrotnie się przydać. Podobnie z inną prasą specjalistyczną (prawo, księgowość, administracja, zarządzanie, sprawy personalne). Przydatna jest również prasa codzienna, z której możesz dowiedzieć się o sytuacji na rynku finansowym lub problemach innych firm.

• Książki - w biurze powinnaś mieć kodeks pracy, ustawę o rachunkowości, poradnik kadrowca, a także słownik ortograficzny. W razie wątpliwości możesz od razu zajrzeć do literatury fachowej.

• Pytania - czasem wystarczy po prostu zapytać. Współpracownicy i przełożeni to doskonałe źródło szybkiego pozyskiwania wiadomości. Nie powinnaś odczuwać wstydu, jeśli czegoś nie wiesz - kto pyta nie błądzi.

Nadmiar informacji

Nadmiar informacji może wywołać skutki odwrotne od oczekiwanych:

• Chaos informacyjny - nie wiesz, która wiadomość jest ważna, a którą można pominąć.

• Strata czasu - zamiast skupiać się na zadaniu, analizujesz mnóstwo dodatkowych faktów i skupiasz się na rzeczach niepotrzebnych.

• Zaniedbywanie pozostałych obowiązków.

• Większa możliwość błędu - nadmiar wiadomości powoduje, że tracisz umiejętność trzeźwego myślenia, a bałagan informacyjny obniża koncentrację.

Sylwia Szykuła

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA