REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy dostaną e-konta podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opracowało Program e-Podatki. Będzie to rewolucyjna zmiana w kontaktach z fiskusem. Do czego posłuży nam program e-Podatki?

 


  -Ministerstwo Finansów opracowało założenia do Programu e-Podatki. Jakie są jego cele?

- Program e-Podatki został zaakceptowany przez Radę Programu e-Podatki pod przewodnictwem ministra Andrzeja Parafianowicza. Dokument ten określa kilka obszarów zmian.

  -Możemy je wymienić?

- Tak. Są to: scentralizowana rejestracja; elektroniczna wymiana danych z otoczeniem administracji podatkowej; uproszczone rozliczenie PIT; udostępnienie usług drogą elektroniczną (m.in. elektroniczne deklaracje); rozliczenia z podatnikami, budżetem centralnym i budżetami samorządowymi; zarządzanie sprawami; wymiar i zarządzanie ryzykiem; zarządzanie zaległościami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Centralny rejestr

  -Zacznijmy od scentralizowanej rejestracji. Czym ona ma być?

- W ramach tego obszaru zostanie zbudowany centralny rejestr podatników dostępny z każdego urzędu skarbowego. Jego budowa będzie przedsięwzięciem skomplikowanym, bo m.in. będzie musiała uwzględniać planowaną konsolidację rejestrów państwowych. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, by istniały dwie bazy podatników: odrębnie dla służby celnej i administracji podatkowej. To są ci sami podatnicy, nie ma potrzeby ich dzielenia. Budowane rozwiązanie musi także zapewnić segmentację podatników, co pozwoli na dostosowanie rodzaju obsługi do profilu danego podatnika.

  -Czyli będzie jedna baza w jednym miejscu?

- Tak. Scentralizowana rejestracja będzie polegać na stworzeniu jednej bazy danych. Dziś mamy 401 lokalnych baz (bo tyle jest urzędów skarbowych). Po zmianach będzie jedna, dostępna dla każdego urzędu skarbowego.

  -Jakie będą tego efekty?

- Będzie ona bazą dla centralizacji kolejnych aplikacji podatkowych, usprawni obsługę podatników przez udostępnienie wielu usług.

  -Czy nowa baza zastąpi Poltax?

- W ramach programu zostaną zbudowane nowe aplikacje, które w wielu obszarach zastąpią obecnie eksploatowany system Poltax.

- Ile te zmiany będą kosztować?

- Mamy w sumie ok. 281 mln zł na ich realizację.

  - Ta kwota pochodzi ze środków unijnych?

- Tak.

Zaświadczenia

  - Kolejny cel Programu e-Podatki to elektroniczna wymiana danych z otoczeniem administracji podatkowej. Co to oznacza?

- Realizację tego celu można pokazać na przykładzie ośrodków pomocy społecznej. Beneficjenci świadczeń z pomocy społecznej muszą uzyskać zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego. Chcemy, aby nie musieli osobiście występować o takie zaświadczenia. Dzięki odpowiednim systemom informatycznym urząd skarbowy i ośrodek pomocy społecznej wymieniałyby między sobą informacje na temat dochodów osoby, która o taką pomoc występuje. Realizacja tej usługi odbywałaby się przez platformę e-PUAP.

  - Kiedy to rozwiązanie zacznie funkcjonować?

- Planujemy jej uruchomienie w przyszłym roku.

  - Czy będzie potrzebna zmiana przepisów w tym zakresie?

- Tak. Muszą być zmienione przepisy ustawy o pomocy społecznej. W obecnym jej brzmieniu naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie o dochodach, które beneficjent przedstawia w ośrodku pomocy społecznej. Po zmianach beneficjent pomocy załatwi wszystkie formalności w jednym miejscu. Niezbędne informacje zostaną przekazane za pośrednictwem systemów informatycznych.

Mniej biurokracji

  - Jakich uproszczeń mogą spodziewać się podatnicy?

- Znaczących uproszczeń i ułatwień w składaniu zeznań rocznych. Możliwości załatwienia większości spraw bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, w tym możliwości poznania stanu rozliczeń czy dotarcia do informacji, na jakim etapie załatwiania znajduje się sprawa podatnika.

  - Czy zostanie zmniejszona biurokracja?

- Owszem. Będziemy dążyć do tego, aby wszędzie tam, gdzie działania może prowadzić administracja, uwalniać obywatela od konieczności przedkładania informacji, oraz do optymalizacji procesów administracyjnych. Planujemy uprościć np. sposób informowania organizacji pożytku publicznego o przekazanym 1 proc. podatku. Dziś każdy urząd skarbowy przesyła oddzielną informację na temat każdego podatnika. Czasem koszt przesyłki pocztowej przewyższa wartość 1 proc., o którym urząd musi poinformować. Tymczasem zbiorczą informację może przesłać Ministerstwo Finansów.

  - Ile MF na tym zaoszczędzi?

- Szacujemy, że będą to oszczędności ok. 3 mln zł.

e-Deklaracje

  - Czy możliwość przesyłania deklaracji drogą elektroniczną będzie upraszczana?

- Tak. Dzisiaj główną barierą w masowym przesyłaniu deklaracji drogą elektroniczną jest kwalifikowany podpis elektroniczny, którego koszt waha się między 300 a 400 zł. Chcemy zlikwidować obowiązek podpisywania deklaracji bezpiecznym podpisem dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Te zmiany wprowadzamy już w tym roku dla PIT-37. Projekt zmian do Ordynacji podatkowej jest już przedmiotem pracy Sejmu i liczymy na to, że na przełomie marca i kwietnia 2009 r. ta usługa zostanie podatnikom udostępniona. Po zmianie przepisów pełnomocnictwa do składania deklaracji drogą elektroniczną nie będą podlegać opłacie skarbowej.

  - Jak podatnicy będą składać PIT-37 drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego?

- PIT-37 będzie można złożyć, pobierając interaktywny formularz ze strony internetowej MF.

  - A jak PIT-37 bez bezpiecznego podpisu będzie weryfikowany?

- Sprawdzimy imię, nazwisko, NIP, PESEL, datę urodzenia podatnika. Dodatkowo podatnik będzie musiał podać przychód z deklaracji za rok poprzedni. To będzie swoisty PIN podatnika. Gdy wszystkie dane będą się zgadzać, deklaracja zostanie przyjęta. Reszta procedur, jak np. wydawanie potwierdzenia, że zeznanie zostało złożone, nie zostanie zmieniona.

  - Czy podobne uproszczenia będą wprowadzane dla innych deklaracji?

- Myślę, że tak. Bez podpisu kwalifikowanego mogłyby być składane np. PIT-38, PIT-36. Planujemy też wprowadzenie obowiązku przesyłania wszystkich PIT-11 drogą elektroniczną. Taka procedura funkcjonuje już z ZUS i świetnie się sprawdza.

Konta podatników

  - Jeden z punktów Programu e-Podatki zakłada zapewnienie podatnikom dostępu do ich rozliczeń. Co to oznacza?

- To stworzenie dostępu do kont podatkowych, które funkcjonowałyby podobnie do internetowych kont bankowych. Na takich samych danych pracowaliby wszyscy urzędnicy. Dostęp do konta byłby możliwy za pośrednictwem internetu, na telefon - po dokonaniu identyfikacji pytającego, i osobiście w urzędzie skarbowym.

  - Ile czasu potrzebuje MF na stworzenie takich usług?

- Zakładamy, że do 2013 roku zostaną one wprowadzone. Do tego czasu musimy wykorzystać przyznane na ten cel środki unijne.

Komunikacja z podatnikami

  - Czy będą jakieś zmiany w Krajowej Informacji Podatkowej?

- Chcemy usprawnić naszą linię call center. Francuzi, na których wzorowaliśmy się, tworząc Krajową Informację Podatkową, w celu zwiększenia liczby obsługiwanych podatników zatrudniają np. studentów. My też dążymy do wypracowania swojego modelu. Chcemy np. w okresie składania zeznań rocznych do obsługi telefonów od podatników włączyć urzędy skarbowe. Aby te cele zrealizować, musimy zmodernizować zaplecze techniczne biur Krajowej Informacji Podatkowej. Ze względu na oszczędności realizacja wspominanych zamierzeń musi zostać odłożona w czasie.

  - Ma być usprawniony system zarządzania sprawami.

- Chodzi o to, aby urzędy nie przesyłały pism między sobą, a korzystały z dostępnej bazy. Wymiana danych może odbywać się drogą elektroniczną. Każda zmiana na koncie podatnika będzie widoczna.

  - Trwają prace nad zlikwidowaniem NIP. Czy zastąpi go PESEL?

- Trwają prace nad zintegrowaniem rejestrów państwowych. Ich efektem ma być również uproszczenie zasad identyfikacji. Chcemy, żeby obywatel nie musiał posługiwać się wieloma identyfikatorami oraz podawać danych znanych już administracji.

Konkurs dla firm

  - Kto będzie realizował Program e-Podatki?

- Firma, która wygra przetarg. W drodze konkursu, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamierzamy wybrać firmę, która przedstawi najlepszą koncepcję realizacji zmian. Następnie w drodze kolejnego postępowania przetargowego zostanie wyłoniony wykonawca zaakceptowanego rozwiązania.

  - Czy MF nie będzie oszczędzało na tym projekcie?

- Naszym celem będzie zbudowanie rozwiązań, które poprawią efektywność funkcjonowania administracji podatkowej. Niski koszt zakupu i funkcjonowania będzie dla nas równie ważny jak ich jakość.

Fot. Wojciech Górski

Jarosław Wyszyński, zastępca dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów

Rozmawiała Ewa Matyszewska

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA