REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy szef wymaga zbyt wiele

Gabriela Elert

REKLAMA

REKLAMA

Sekretarka, oprócz rutynowych czynności, często wykonuje zadania nie związane z jej pracą zawodową. Należą do nich różnorodne polecenia szefa, także te dotyczące jego życia osobistego.  

REKLAMA

Osoba pracująca w sekretariacie - uczelni, urzędu czy dużej firmy, tak naprawdę w biurze robi „wszystko” i uchodzi za najlepiej zorientowaną osobę w instytucji. Bywa to uciążliwe, a zwłaszcza wtedy, gdy prośby przełożonego nie są adekwatne do jej stanowiska. Oprócz tego, że ma zajmować się biurem, angażowana jest przez niego do wykonywania dość nietypowych zadań, które wcale nie powinny mieścić się w jej grafiku, takich jak zanoszenie garnituru do pralni, kupno kanapek na lunch, leków dla dzieci, przypilnowania dziecka szefa, gdy nie przyszła opiekunka, korektę pracy podyplomowej, kupno prezentów dla rodziny, robienie zakupów.

Jak reagować? Co robić? Zgadzać się na te prośby, czy odmawiać? Sprawa nie jest prosta. W zależności od osobowości przełożonego, tego jak absurdalne są jego polecenia, a także od tego, czy darzymy go sympatią, jego prywatne sprawy załatwiamy albo nie. Jeśli szef w zamian za spełnianie poleceń nie związanych z naszymi obowiązkami czuje się zobowiązany, a my nie mamy problemów z załatwieniem swoich osobistych spraw nawet podczas godzin gracy, sytuacja nie jest zła. Problem pojawia się, gdy przełożony jedynie wymaga, niczego nie dając w zamian. Nasza frustracja narasta, praca przestaje nas cieszyć, spada motywacja, czujemy się wykorzystywane. W taki sposób powstaje konflikt rozumiany jako sprzeczność poglądów i interesów. Chociaż umiarkowany poziom konfliktu pobudza kreatywność, zbyt duże napięcie związane z natężeniem pracy, nieadekwatnymi do zadań i zarobków poleceniami sprawia, że zaczynamy odczuwać wrogość w stosunku do szefa, a nasza chęć współpracy spada.

W takim przypadku musimy postarać się, aby nie przekroczyć cienkiej granicy, w umiejętny sposób wyrazić własne oczekiwania, a zakres konfliktu utrzymać na optymalnym poziomie. Od tego, w jaki sposób rozstrzygniemy konflikt, zależy nasza sytuacja w firmie, dalszy rozwój, a także możliwość awansu.

Oto pięć głównych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych:

REKLAMA

• Współzawodnictwo - to realizacja własnych potrzeb kosztem niezaspokojenia interesów drugiej osoby. We współpracy z szefem ten sposób zachowania nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli damy się wykorzystywać, skutkiem może być uczucie niechęci i poniżenia, a w przypadku naszej „wygranej” - nawet zwolnienie z pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Współpraca - dążenie do znalezienia najlepszego rozwiązania dla obu stron. To najlepszy styl rozwiązywania konfliktów dla nas i dla przełożonego. Niestety, szef może wcale nie chcieć podjąć współpracy, woli pokazać, kto tu rządzi i kto stawia warunki. Warto jednak poszukać „złotego środka”, przedstawiając przełożonemu własne opinie oraz spostrzeżenia dotyczące konfliktu i swoje stanowisko w danej sprawie. Nie warto od razu unosić się dumą czy obrażać. Ten sposób jest skuteczny jedynie wtedy, kiedy w rozwiązanie konfliktu są zaangażowane dwie strony.

• Dostosowanie się - rezygnacja z zaspokojenia własnych potrzeb na rzecz interesu drugiej strony po to, aby utrzymać z nią dobre stosunki. Celem jest porozumienie w sprzyjającej atmosferze. Tak naprawdę nie jest to wcale rozwiązanie problemu, a jedynie zatuszowanie sprawy, byle nie pogorszyć swojej sytuacji. Tego typu rozwiązanie nie jest korzystne na dłuższą metę. Nie należy godzić się na wypełnianie obowiązków służbowych i wykonywanie poleceń prywatnych, bo tego nie obejmuje umowa o pracę. Takie sytuacje mogą zdarzać się sporadycznie. To nie jest w porządku ze strony szefa, że wykorzystuje sytuację podległości służbowej i trzeba mu to uświadomić, nawet jeśli to nie będzie przyjemne. Jeśli dostosujemy się do sytuacji i nadal bez słowa skargi resztkami sił będziemy wykonywać wszystkie polecenia, szef będzie mnożyć swoje prośby i nie przyjdzie mu do głowy, aby samemu zająć się sprawami prywatnymi.

• Unikanie - to wycofanie się z podjęcia decyzji i działania. Jeśli będziemy czekać biernie na wygaśnięcie konfliktu, w obawie że poniesione koszty będą większe niż korzyści, rezygnujemy z własnych interesów, a problem nabrzmiewa. Takie stanowisko może posłużyć szefowi jako możliwość wykorzystania naszej teoretycznie słabszej pozycji. Jeśli zobaczy, że boimy się zareagować, że nie walczymy, aby coś zmienić, to znaczy, że wielka krzywda nam się nie dzieje. Szef będzie nas wykorzystywał tak długo, jak się da.

• Kompromis - uznany za najbardziej sprawiedliwy sposób rozwiązania konfliktu, ponieważ obie strony coś zyskują i coś tracą w realizacji swoich interesów. Ta forma rozwiązania pozwala na zachowanie poczucia własnej wartości dzięki temu, że możemy negocjować warunki. Można się z szefem umówić, że w przypadku nadmiernego obciążenia obowiązkami, przełożony podniesie nam wynagrodzenie albo zatrudni kogoś do pomocy.

Asertywność w każdej sytuacji

W sytuacjach konfliktowych przydaje się umiejętność asertywnego zachowania. Pomaga to w ułożeniu pozytywnych relacji z przełożonym, redukuje lęk i poczucie winy. Jedynym możliwym sposobem rozwiązania problemu jest zachowanie asertywne („myślę, że...”, „jak to możemy załatwić?”). Zachowaniem agresywnym („lepiej żeby pan...”, „powinien pan...”), ani biernym („czy zechciałby pan”, „bardzo przepraszam, ale ...”) nie doprowadzimy do zakończenia sporu, ani mu nie zapobiegniemy. Wypowiedzenie słowa „nie” może prowadzić do zakłopotania czy lęku przed narażeniem się przełożonemu, ale trzeba się tego nauczyć.

Prawa asertywności - dozwolone jest:

• wyrażanie własnych myśli i opinii także wtedy, kiedy są one odmienne od poglądów innych

• wyrażanie własnych uczuć i odpowiedzialność za nie

• mówienie ludziom „TAK”

• zmienianie zdania, bez konieczności usprawiedliwiania się

• popełnianie błędów i odpowiedzialność za nie

• mówienie „NIE WIEM”

• mówienie „NIE”

• proszenie o to, co się chce

• szanowanie innych i bycie szanowanym

• odnoszenie sukcesów

Umiejętność asertywnej odmowy jest niezbędna każdej asystentce, której zdarza się robić coś, czego robić by nie musiała, gdyby potrafiła odmówić.

Asertywna odmowa zawiera:

• słowo „nie”,

• sformułowanie, czego nie zamierzasz wykonać,

• zwięzłe, ale prawdziwe uzasadnienie odmowy

Zależy mi na naszych dobrych relacjach, ale nie mogę wykonać twego polecenia, ponieważ nie zdążę potem wykonać wszystkich zaplanowanych na dzisiaj zadań.

Należy ćwiczyć przed lustrem takie wypowiedzi i na pewno nie pozwolić dawać się przełożonemu wykorzystywać.

Gabriela Elert

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgoda buduje. Wprowadzenie do zmian w ustawie o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych

1 stycznia br. miała wejść w życie nowa ustawa dotycząca układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Tymczasem nadal projekt ustawy jest na etapie legislacyjnym. Warto jednak już przyjrzeć się znaczącym zmianom, jakie mają być wprowadzone. Celem ustawy jest zwiększenie efektywności procesu negocjacji między związkami zawodowymi a pracodawcami, co ma poprawić relacje społeczne w miejscach pracy oraz wzmocnienie praw pracowniczych.

Członek komisji wyborczej 2025 [WYNAGRODZENIE]

W tym roku, dokładnie 18 maja 2025 r., odbywają się w Polsce wybory na Prezydenta RP. Na stronie internetowej pkw.gov.pl można uzyskać niezbędne informacje dotyczące tego, jak zostać członkiem komisji wyborczej w 2025 roku. Jakie wynagrodzenie otrzymuje członek komisji wyborczej?

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Renta wdowia. Jakie warunki trzeba spełniać i na co uważać przy wypełnianiu wniosku

Wdowy i wdowcy mogą ubiegać się o połączoną wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem emerytalno-rentowym. Jest to tzw. renta wdowia. Żeby ją uzyskać koniecznie trzeba spełniać określone prawem warunki i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek ERWD.

REKLAMA

Trzynastka dla kolejnej grupy zawodowej! Kiedy będą pierwsze wypłaty w kulturze? Na pewno szybciej niż podwyżki, na które nie ma co liczyć

Trzynastki trafiają na konta pracowników sfery budżetowej, co jednak nie oznacza, że na dodatkowy przelew może liczyć każdy z nich. Wszystko jednak wskazuje na to, że już niedługo nowa grupa zawodowa będzie mogła cieszyć się dodatkowym wynagrodzeniem roczny. Niestety na podwyżki nie ma co liczyć.

Zmiany na egzaminie maturalnym

Abiturientów czekają zmiany. W Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra edukacji w sprawie organizacji egzaminu maturalnego. Co ulegnie zmianie?

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

REKLAMA

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

Wynagrodzenie nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 i 2025/2026. Związki zawodowe nie będą zadowolone [PROJEKT]

Wiemy jaka jest propozycja kwot minimalnego zasadniczego wynagrodzenia dla nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Związki zawodowe nie będą zadowolone.

REKLAMA