REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować i wyrejestrować auto

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby samochód został dopuszczony do ruchu, powinien zostać zarejestrowany, mieć dowód rejestracyjny oraz zostać zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną.

Każdy samochód dopuszczony do ruchu musi być zarejestrowany. Zarejestrowane muszą być nowe pojazdy zakupione w kraju, nabyte na rynku wtórnym, czyli już kiedyś rejestrowane przez poprzedniego właściciela, sprowadzone z zagranicy, a nawet pojazdy zabytkowe. Dopuszczone do ruchu są pojazdy zarejestrowane za granicą, ale tylko wtedy, gdy odpowiadają wymaganym warunkom technicznym i zostały zaopatrzone w tablice rejestracyjne z numerem, który składa się z liter alfabetu łacińskiego i cyfr arabskich, a kierujący pojazdem ma przy sobie dokument, który potwierdza dokonanie rejestracji.

Samochód sprowadzony z państwa spoza UE, po dokonaniu ostatecznej odprawy celnej przywozowej, jest dopuszczony do ruchu na 30 dni. Natomiast właściciel auta sprowadzonego z państwa Unii musi zarejestrować go w kraju w ciągu 30 dni.

Wniosek o rejestrację

Rejestracji samochodu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy miejscowo ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania właściciela. Gdy właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot składający się z wydzielonych jednostek organizacyjnych, to wówczas rejestracji dokonuje starosta właściwy ze względu na siedzibę zakładu lub jednostki. Natomiast wniosek o rejestrację składa wówczas upoważniony przez właściciela kierownik zakładu lub jednostki.

PRZYKŁAD: PRZENIESIENIE WŁASNOŚCI NA INNĄ OSOBĘ

Dotychczasowy właściciel ma prawo przenieść na inną osobę własność pojazdu. Musi jej wówczas przekazać dowód rejestracyjny i kartę pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu 30 dni właściciel zawiadamia starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu i zmianie stanu faktycznego, który wymaga zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym.

Oprócz wniosku o rejestrację potrzebne są też dokumenty. Wykaz ich zależy od tego, jaki samochód jest rejestrowany: nowy zakupiony w Polsce, zabytkowy, marki SAM, sprowadzony indywidualnie z zagranicy czy też przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, lub pojazd, który już był kiedyś rejestrowany w Polsce. Dokumenty do wniosku muszą być złożone w formie oryginału. Natomiast zaświadczenie o nadaniu numeru REGON i aktualny odpis z KRS mogą być kopiami poświadczonymi notarialnie. Gdyby zaistniała potrzeba dołączenia dokumentów sporządzonych w języku obcym, to wówczas należy przedłożyć również ich tłumaczenie na język polski zrobione przez tłumacza przysięgłego.

Potrzebne dokumenty

Przygotowując się do rejestracji, należy zgromadzić następujące dokumenty:

• dowód własności pojazdu, czyli umowę: sprzedaży, zamiany, darowizny, dożywocia, fakturę VAT, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności. Zamiast dowodu własności można mieć dokument potwierdzający powierzenie pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu,

• kartę pojazdu, jeśli była wydana,

• wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej samochód z homologacji (jeżeli są wymagane),

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeśli jest wymagane),

• dowód rejestracyjny (jeśli pojazd był już rejestrowany),

• dowód odprawy celnej przywozowej (jeśli był sprowadzony spoza UE) i jest rejestrowany po raz pierwszy,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy w kraju, jeśli auto sprowadzono z państwa członkowskiego i jest rejestrowane po raz pierwszy,

• zaświadczenie potwierdzające zapłatę VAT od pojazdów sprowadzanych z Unii lub brak tego obowiązku,

• dowód wpłaty 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego do kraju albo oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, albo fakturę zawierającą takie oświadczenie, gdy samochód jest rejestrowany po raz pierwszy,

• dowód uiszczenia opłaty skarbowej, gdy został złożony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

PRZYKŁAD: WŁAŚCICIEL ZGUBIŁ DOWÓD REJESTRACYJNY

Właściciel zgubił dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu. Przed ponownym zarejestrowaniem samochodu powinien dołączyć do wniosku o rejestrację zamiast tych dokumentów - zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji. Zaświadczenie potwierdza dane zawarte w ostatnim dokumencie, niezbędne do rejestracji.

Zawsze przy rejestrowaniu samochodu potrzebny jest dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem właściciela.

Ważne!

Na wniosek właściciela samochód rejestruje właściwy miejscowo starosta i wydaje dowód rejestracyjny, zalegalizowane tablice rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną

Rejestracja czasowa

Właściciel może zarejestrować samochód tylko czasowo. Formalności dopełnia przed starostą właściwym miejscowo dla swojej siedziby lub miejsca zamieszkania. Starosta wydaje wówczas pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice rejestracyjne.

PRZYKŁAD: CZASOWE WYCOFANIE Z RUCHU

Właściciel wystąpił z wnioskiem o czasowe wycofanie z ruchu samochodu. Decyzję wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji.

REKLAMA

Pojazd można czasowo wycofać z ruchu na okres od dwóch do sześciu miesięcy. Jednorazowo można ten okres przedłużyć, ale nie powinien być dłuższy niż dziewięć miesięcy w roku (licząc od dnia wycofania z ruchu). Pojazd musi mieć zapewniony postój poza drogą publiczną i strefą zamieszkania. Właściciel może sprzedać wycofany pojazd, przekazuje wówczas nowemu właścicielowi decyzję o czasowym wycofaniu i kartę pojazdu.

Czasowa rejestracja dokonywana jest na wniosek właściciela lub z urzędu. Właściciel może wystąpić o nią wówczas, gdy chce wywieźć auto za granicę lub w celu przejazdu samochodu z miejsca zakupu lub odbioru na terenie kraju, lub przejazdu związanego z koniecznością badania technicznego lub naprawy.

Oprócz tego czasowej rejestracji dokonuje się też na wniosek jednostki upoważnionej do przeprowadzenia badań homologacyjnych lub jednostki badawczej producenta pojazdu, jego wyposażenia lub części, w celu umożliwienia odpowiednich badań. Czasowej rejestracji dokonuje się na 30 dni z możliwością przedłużenia o dalsze 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu. Natomiast związana z przeprowadzeniem badań czasowa rejestracja może zostać dokonana na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy. Po upływie terminu, na jaki został samochód zarejestrowany czasowo, należy zwrócić pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne. Obowiązku tego nie ma właściciel, który wywiózł pojazd za granicę.

Pojazd zabytkowy oraz marki SAM

REKLAMA

Dodatkowe wymogi muszą zostać spełnione, gdy właściciel rejestruje pojazd zabytkowy. Musi wówczas złożyć uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków albo dokument, który potwierdzałby, że samochód został ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Oprócz tego potrzebne jest zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu zabytkowego. Natomiast oprócz tych dodatkowych dokumentów składa też pozostałą dokumentację wymaganą przy rejestracji samochodów, które nie są zabytkami.

Dodatkowe dokumenty składa też właściciel pojazdu marki SAM, dokonując jego rejestracji. Wymagane jest od niego pisemne oświadczenie (złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań), że jest właścicielem pozostałych zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.

Musi też złożyć zaświadczenie z przeprowadzonego badania, co do zgodności z warunkami technicznymi, które zostały przeprowadzone na jego koszt. Potrzebny jest też dokument identyfikacji pojazdu marki SAM wystawiony przez okręgową stację diagnostyczną, upoważnioną do badań technicznych pojazdu marki SAM. Oprócz tego składa też zaświadczenie potwierdzające nadanie i umieszczenie cech identyfikacyjnych lub wykonanie tablicy znamionowej zastępczej ze Stacji Kontroli Pojazdów, wówczas, gdy został do rejestracji zgłoszony pojazd, który nie ma nadanych umieszczonych fabrycznie przez producenta (lub w trybie określonym przepisami odrębnymi) cech identyfikacyjnych lub nie posiada tabliczki znamionowej.

Wyrejestrowanie samochodu

Na wniosek właściciela samochód zostanie wyrejestrowany przez organ właściwy miejscowo ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu. Może zostać wyrejestrowany w następujących przypadkach:

• w razie kradzieży auta (właściciel musi wówczas złożyć oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania),

• wywozu auta z kraju, gdy zostało zarejestrowane za granicą lub zbyte za granicą,

• zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą,

• udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności,

• przekazanie samochodu przedsiębiorcy, który prowadzi stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów.

Nie każdy wyrejestrowany pojazd może zostać ponownie zarejestrowany. Tylko odzyskany po kradzieży, zabytkowy, mający co najmniej 25 lat i uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji mogą być powtórnie zarejestrowane.

Przystępując do wyrejestrowania pojazdu, należy zebrać następujące dokumenty, które dołącza się do wniosku:

• aktualny odpis z KRS, zaświadczenie o nadaniu nr REGON - pozostałe podmioty. Sprawy rejestracji mogą załatwiać wyłącznie osoby upoważnione do reprezentowania firmy

• dowód rejestracyjny,

• karta pojazdu - jeżeli była wydana, w zależności od przyczyny wyrejestrowania:

- utylizacja pojazdu - zaświadczenie o przekazaniu pojazdu lub zespołu pojazdu posiadającego numer VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę oraz tablice rejestracyjne

- kradzież pojazdu - stosowne oświadczenie właściciela złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, stosowne zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu,

- wywóz pojazdu z kraju - dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą,

- zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą - dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą oraz tablice rejestracyjne,

- udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności - dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadanego pojazdu, dokument potwierdzający wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz miasta na realizację zadań związanych z utrzymaniem porządku i czystości w mieście.

Wnioskodawca musi też okazać do wglądu dokument tożsamości i dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość osoby fizycznej.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006 r. nr 225, poz. 1635).

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 186, poz. 1322).

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 października 2004 r. w sprawie badań zgodności pojazdów zabytkowych i pojazdów marki SAM z warunkami technicznymi (Dz.U. nr 238, poz. 2395).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA