REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęściej tankujemy blisko własnego domu

Daniel Mieczkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieduża odległość od miejsca zamieszkania ma największe znaczenie dla 44 proc. klientów. Cena paliwa jest najważniejsza dla 17 proc. Co ma decydujące znaczenie przy wyborze konkretnej stacji paliwowej?

Z raportu Moto Scan 2008, przygotowanego przez gdańską firmę badawczą Qualifact, wynika, że w wyborze stacji w dużej mierze pomaga nam jej marka. Aż 13 proc. badanych stawia ją na pierwszym miejscu. Co ciekawe, preferencje klientów poszczególnych sieci znacznie się różnią.

Cena kontra marka

Dla klientów sieci automatycznych stacji Neste, działających pod logo A24, kluczowym czynnikiem wyboru okazuje się być niska cena. Jest to najważniejszy powód dla blisko 40 proc. kierowców tankujących na Neste. Nie odstrasza ich nawet to, że będą musieli na stację podjechać.

REKLAMA

Tylko 14 proc. klientów A24 uznało bliskość miejsca zamieszkania za czynnik decydujący o wyborze danego obiektu. Za to kierowcy korzystający ze stacji z logo Bliska są najmniej skłonni nadkładać drogi przy tankowaniu. 37 proc. z nich deklaruje bliskość miejsca zamieszkania za główny argument na rzecz Bliskiej. Być może na ich podświadomość wpłynęła nazwa sieci.

Najmniej wrażliwi na cenę paliwa są natomiast użytkownicy sieci Statoil. Z badań wynika, że tylko 6,6 proc. z nich uważa koszt tankowania za kluczowe kryterium. Jednak marka stacji nie jest dla nich tak ważna jak dla klientów sieci Shell, z których aż 22 proc. stawia logo firmy na pierwszym miejscu. Jednocześnie tylko 9 proc. z nich za najważniejszą uznaje cenę paliwa. Marka istotna jest również dla 16 proc. klientów sieci BP.

Do naszych rodzimych koncernów, czyli Orlenu i Lotosu, przyjeżdżamy głównie ze względu na atrakcyjne lokalizacje. Klienci tych stacji z reguły nie muszą jechać daleko, by zatankować. Czynnik bliskości miejsca zamieszkania jest najistotniejszy dla blisko 30 proc. korzystających z obiektów Orlenu i 31 proc. tankujących na Lotosie. Drugim decydującym kryterium dla klientów Lotosu, a także należącej do Orlenu sieci Bliska, jest niski koszt paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy są lojalni

REKLAMA

Z badań Qualifact wynika, że aż 61 proc. kierowców w Polsce ma swoje stałe miejsca tankowania i nie zmieniło ich w ciągu ostatniego roku. Swoją ulubioną stację porzucił zaledwie 1 proc. kierowców. Klienci rezygnowali głównie z powodu niższej ceny paliwa na innych stacjach oraz lepszej lokalizacji. Jednym z powodów bywa także ciekawszy program lojalnościowy konkurencyjnej sieci. W różnych tego typu programach uczestniczy 46 proc. badanych kierowców.

W raporcie Moto Scan 2008 czytamy także, że 48 proc. klientów stacji najbardziej denerwują długie kolejki. Często irytują się także z powodu źle zrogarnizowanego ruchu pojazdów na obiekcie (12 proc. badanych), lekceważenia klienta (9,7 proc.), niekompetentnego personelu (9,2 proc.) oraz braku miejsca do zaparkowania samochodu (9,1 proc.).

Handel na stacjach to nie tylko paliwa. Operatorzy stacji walczą także o klienta sklepowego. Jak wynika z danych AC Nielsen, w ciągu 12 miesięcy od września 2007 do września 2008 r. ten kanał sprzedaży wygenerował przychód na poziomie 3,7 mld zł. Największe wpływy w przystacyjnym sklepie zapewniają alkohole, papierosy, napoje, a także doładowania komórkowe oraz oleje silnikowe. Na uwagę zasługuje fakt, że zaledwie 10 kategorii produktowych stanowi 86 proc. wartości sprzedaży na stacjach, a 20 kategorii pokrywa 96 proc. wartości sprzedaży.

Spożywcze i motoryzacyjne

Z badań Qualifact wynika, że na artykuły codziennej potrzeby (produkty spożywcze, napoje, gazety itp.) kierowcy jednorazowo wydają na stacji 21,97 zł. Co ciekawe, największe zakupy w przystacyjnym sklepie na ogół robią klienci BP, płacąc jednorazowo 30,16 zł. Najmniej pieniędzy za artykuły codziennej potrzeby zostawiają w sklepie kierowcy tankujący na stacjach sieci Jet (10 zł), Shell (16,15 zł) oraz Lotos (17,21 zł). Jednak już ci, kupujący artykuły motoryzacyjne, takie jak płyny do spryskiwaczy czy oleje samochodowe, najwięcej wydają w sieci Shell - 60,56 zł. Przy czym średnia jednorazowa wartość zakupów motoryzacyjnych dla wszystkich stacji wynosi 37,48 zł.

19 proc. badanych kierowców deklaruje, że podjeżdżają na stację wyłącznie w celu kupienia artykułów codziennej potrzeby, bez tankowania paliwa. Tacy klienci najczęściej kupują napoje (49,5 proc.), mapy i atlasy (39,1 proc.) oraz słodycze (30,2 proc.). Trzeba jednak podkreślić, że zdecydowana większość badanych kierowców stwierdziła, że liczy się dla nich przede wszystkim czas. Aż 72,1 proc. z nich chce szybko zatankować samochód i jechać dalej.

Najwygodniejsze stacje (różne kryteria) 

DANIEL MIECZKOWSKI

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA