Jak radzić sobie z konfliktami

Paweł Smółka
rozwiń więcej
Sytuacje konfliktowe w miejscu pracy nie są rzadkością. Jak sprawnie i skutecznie radzić sobie z takimi sytuacjami?


PROBLEM

Odnoszę wrażenie, że pracuję w zespole, w którym o nieporozumienie i konflikt między współpracownikami nie jest trudno. W zasadzie nie ma dnia bez burzliwej atmosfery. Sam nie wiem, czy to konsekwencja znacznej presji czasu i wyniku, czy raczej efekt niedopasowania charakterów. Zastanawiam się, czy istnieje sposób na uporanie się z tą sytuacją?

ODPOWIEDŹ

Występowanie, przynajmniej od czasu do czasu, mniejszych lub większych problemów lub konfliktów interpersonalnych między współpracownikami jest zjawiskiem powszechnym i w zdecydowanej większości sytuacji nie jest wskaźnikiem tego, że źle się dzieje w zespole lub że współpracownicy są niedopasowani. Nieporozumienia między współpracownikami nie są niczym wyjątkowym - są po prostu problemami do rozwiązania, które wymagają od nas uwagi, podjęcia odpowiednich decyzji oraz zaangażowania się we właściwe zachowania. Osoba pracująca samodzielnie może przeżywać wewnętrzne konflikty między konkurencyjnymi motywami i celami, zaś między osobami współpracującymi ze sobą niekiedy dochodzi do nieporozumień i konfliktów interpersonalnych. Dbając o efektywność pracy własnej i zespołu oraz swoje dobre samopoczucie, powinniśmy raczej podchodzić do nieporozumień i konfliktów w zespole z nastawieniem, które ułatwia ich opanowanie, niż z postawą, która częstokroć podsyca ich siłę i zwiększa częstość ich występowania.

Ponieważ nieporozumienia i konflikty z innymi wydają się być nieodłączną i w zasadzie nieuniknioną częścią pracy w grupie, realnym celem jest nie tyle dążenie do całkowitego wyeliminowania ryzyka nieporozumień w zespole, ile minimalizowanie liczby konfliktów oraz niedopuszczanie do ich eskalacji, gdy już się pojawią. Znaczącą rolę w realizacji tych celów odgrywa zrozumienie dynamiki konfliktów w kontaktach międzyludzkich. To umożliwia nam podjęcie odpowiednich działań, które pozwalają zapanować nad konfliktem i sprawnie się z nim uporać.

Bez wzajemnych oskarżeń

Przede wszystkim należy zrozumieć, że nieporozumienia i konflikty są wynikiem interakcji przynajmniej dwóch osób. Konflikt jest więc niejako stwarzany wspólnie z drugą osobą. W tej sytuacji trudno jest znaleźć tego, który „naprawdę jest winny”, gdyż nieporozumienie jest zawsze wspólnym dziełem. Tym samym zabawa w poszukiwanie winnego jest nie tylko bezcelowa, lecz także niekonstruktywna, gdyż prowadzi do eskalacji, czyli nasilenia konfliktu. Jej owocem są wzajemne oskarżenia i narastająca niechęć do siebie nawzajem. W tej atmosferze zapomnieniu częstokroć ulegają pierwotne okoliczności nieporozumienia, prym natomiast zaczynają wieść czynniki związane z dumą każdej ze stron konfliktu. Na tym etapie problemem często jest już nie tyle kwestia, od której zaczęło się nieporozumienie (a najczęściej jest to przecież sprawa o jak najbardziej merytorycznym charakterze), ile wzajemne urazy i żale. Zamiast twórczej różnicy i wymiany zdań, która może mieć pozytywne konsekwencje, na przykład w postaci szybszej realizacji jakiegoś działania lub w ogóle zajęcia się jakąś sprawą niecierpiącą zwłoki, mamy do czynienia z ambicjonalnym starciem dwóch stron - grą o to, „kto kogo”.

Ochronić przed pożarem

Podjęcie tej gry przez obie strony oznacza, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko chwilowym nieporozumieniem i różnicą zdań w danej sprawie. Ta gra jest znamienna dla relacji dwóch osób, które nie przepadają za sobą i które są gotowe, nawet za cenę obniżonej efektywności pracy ich samych i całego zespołu, pokazać sobie nawzajem, kto jest górą. Jest to oczywiście zarzewie wielu kolejnych konfliktów między tymi osobami, które jednocześnie mają konsekwencje dla całego zespołu. W ten konflikt mogą być bowiem wikłani, często bez własnej winy i wbrew własnej woli, pozostali członkowie zespołu. Tym samym początkowy konflikt między dwiema osobami zaczyna dotyczyć kolejnych osób z zespołu i burzyć relacje między nimi. Osoby uwikłane w konflikt, w swej zapalczywości i rozemocjonowaniu, nie zdają sobie sprawy, w jak decydujący sposób swoimi reakcjami i zachowaniami przyczyniają się do podtrzymywania nieznośnej dla innych sytuacji w zespole. A nawet jeśli mają świadomość, to ze względów ambicjonalnych i zachowania własnej dumy najczęściej nie będą chętne do zrobienia pojednawczego gestu wobec drugiej strony, gdyż jego wykonanie uważają za osobistą porażkę i utratę twarzy. W pewnym sensie, z ich perspektywy, nie pozostaje im nic innego, jak kontynuować wzajemne przepychanki i utarczki słowne, nawet jeśli widzą, jak bezsensowne to może się wydawać postronnym obserwatorom.

Potrzebny rozjemca

Jeśli więc któraś ze stron nie opamięta się i nie przestanie aktywnie przyczyniać się do dalszego podtrzymywania, a nawet eskalacji konfliktu, jego rozwiązanie będzie wymagać działania ze strony osób trzecich, które w tej sytuacji odgrywają rolę mediatorów lub arbitrów. Sprawą kluczową jest umożliwienie każdej ze stron konfliktu wyjścia z tej nieprzyjemnej sytuacji z poczuciem zachowania twarzy. Do tego może przyczynić się mediator - osoba, która umożliwi rzeczową komunikację między skonfliktowanymi stronami. Niekiedy konflikt wyrządza takie szkody w postaci zepsutej relacji między jego stronami, że w zasadzie trudno mówić o szybkim powrocie sytuacji do normalności. Czasem jedyną, choć drastyczną, metodą zażegnania konfliktu będzie arbitraż, gdzie w rolę arbitra wciela się przełożony skonfliktowanych ze sobą osób, który podejmuje decyzję o ich rozdzieleniu i przeniesieniu do różnych działów lub wręcz o zwolnieniu z pracy.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Na szczęście sprawy nie muszą zajść tak daleko, aby niezbędne było podejmowanie drastycznych środków. Konflikt może być zduszony w zarodku, kiedy jeszcze sprawy ambicjonalne nie przybrały na sile. Ponadto możemy zadbać o to, aby chwilowe nieporozumienie lub różnica zdań w danej kwestii nie przerodziła się w długotrwałą negatywną postawę wobec siebie nawzajem jako oponentów. W profilaktyce nieporozumień i konfliktów interpersonalnych pomocne okazać się mogą następujące strategie:

n n Na zachowania drugiej osoby, nieumyślnie lub świadomie prowokacyjne, można reagować albo impulsywnie, albo racjonalnie. Racjonalne, przemyślane reagowanie pozwala nie wikłać się w niepotrzebną grę w szukanie winnego lub całkowicie zbędną wymianę ciosów, która prowadzi tylko i wyłącznie do eskalacji konfliktu, do zamiany chwilowego nieporozumienia, które można szybko wyjaśnić, w długotrwałą niechęć. Na zaczepki drugiej strony (często wynikające po prostu z braku doświadczenia i wystarczających umiejętności współpracy w zespole) należy reagować ze spokojem.

n n Nieporozumienia powinny być wyjaśniane na bieżąco. W ten sposób zarzewia potencjalnych konfliktów zostaną zduszone w samym zarodku. W swoich wypowiedziach zawsze trzeba odnosić się do konkretnej sytuacji. Nigdy nie oskarżaj innych, nie prowokuj ich. Podchodź do sprawy konstruktywnie, a nie ambicjonalnie - szukaj rozwiązań, a nie winowajcy.

Paweł Smółka

Autor jest psychologiem-coachem, trenerem. Prowadzi indywidualne konsultacje oraz grupowe szkolenia dla menedżerów i specjalistów zainteresowanych doskonaleniem własnych kompetencji społecznych. Jest redaktorem merytorycznym wortalu miekkie-kompetencje.pl.

Kontakt:

psmolka@miekkie-kompetencje.pl

Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...