REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotniska zapłacą za hałas

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Domy i działki położone w pobliżu lotnisk tracą na wartości z powodu hałasu. Właściciele mogą dochodzić odszkodowań lub wykupu. Podstawą roszczeń są między innymi przepisy o ochronie środowiska.

REKLAMA

Hałaśliwe sąsiedztwo lotniska powoduje spadek wartości działek o ok. 10-30 proc. Taki los spotkał nieruchomości położone nie tylko w podpoznańskich Krzesinach, ale także w sąsiedztwie Okęcia, krakowskich Balic i katowickich Pyrzowic. Ich właściciele mogą wprawdzie dochodzić z tego tytułu odszkodowań na podstawie przepisów prawa ochrony środowiska, ale rygoryzm tych przepisów sprawił, że w praktyce nie zawsze było to możliwe. Jeśli właściciele przylotniskowych działek nie mogli skorzystać z tych szczególnych przepisów, teraz będą mogli wystąpić na drogę sądową, powołując się na kodeks cywilny - orzekł w piątek w precedensowej sprawie Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSK 367/08).

- To bardzo ważne, wręcz przełomowe orzeczenie. Mam nadzieję, że będzie oddziaływało na orzecznictwo w innych tego typu sprawach siłą autorytetu Sądu Najwyższego - mówi Katarzyna Szafrańska, wspólnik w Kancelarii Radców Prawnych Arkada, która reprezentowała przed sadem poszkodowanych współwłaścicieli. W sumie kancelaria prowadzi ok. 120 podobnych spraw. Orzeczenie dotyczy nieruchomości położonej w pobliżu lotniska wojskowego w Krzesinach, gdzie hałas powodują F-16. Jednak ma znaczenie także dla właścicieli nieruchomości położonych w pobliżu lotniska Warszawa-Okęcie, Kraków- -Balice i Katowice-Pyrzowice.

Uciążliwe lotnisko

REKLAMA

W sprawie, którą rozpatrywał Sąd Najwyższy, współwłaściciele domu żądali od Wojskowego Zarządu Infrastruktury w Poznaniu 76 tys. zł odszkodowania - w tym 11 tys. zł nakładów na wyciszenie i 65 tys. zł za obniżenie wartości nieruchomości. Powoływali się na art. 129 ust. 2 prawa ochrony środowiska. Sąd I instancji zasądził im 11 tys. zł i oddalił powództwo w pozostałej części. Uznał, że sam fakt wprowadzenia na podstawie prawa miejscowego obszaru ograniczonego użytkowania nie daje podstaw do odszkodowania za zmniejszenie wartości nieruchomości. Apelacja została oddalona, więc sprawa trafiła do Sądu Najwyższego.

- Sąd Najwyższy uchylił wyrok sądu apelacyjnego w części oddalającej apelację i przekazał tę część do ponownego rozpoznania - wskazuje Katarzyna Szafrańska. W ustnym uzasadnieniu sąd podkreślił, że gdy nie można dochodzić odszkodowania na podstawie art. 129 ust. 2 prawa ochrony środowiska, trzeba sięgnąć do art. 435 kodeksu cywilnego, dotyczącego odpowiedzialności przedsiębiorcy. Lotnisko zdaniem sądu jest przedsiębiorstwem wprowadzanym w ruch siłami przyrody. Powodowie muszą tylko wykazać szkodę i związek przyczynowy między działaniem przedsiębiorstwa i szkodą.

Trudności dowodowe

Dotychczas podstawą wszystkich roszczeń odszkodowawczych był art. 129 prawa ochrony środowiska. Problem w tym, że dochodzenie odszkodowań na jego podstawie było bardzo trudne. Właściciele oraz użytkownicy wieczyści mogli występować o odszkodowanie związane ze spadkiem wartości nieruchomości spowodowanych ograniczeniami w sposobie użytkowania wynikającymi z aktów prawa miejscowego (rozporządzenia wojewody lub uchwały sejmików). Z roszczeniami trzeba jednak wystąpić w terminie 2 lat od wyznaczenia stref ograniczonego użytkowania. Przez to wiele osób nie mogło skutecznie dochodzić rekompensat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Napotykamy także na trudności dowodowe. Bardzo trudno jest wykazać bezpośredni związek przyczynowy między spadkiem wartości nieruchomości a okolicznością aktualnego wykorzystywania lotniska. Biegli nie dysponują materiałem porównawczym, gdyż w tych strefach jest mało transakcji kupna--sprzedaży nieruchomości - wskazuje Katarzyna Szafrańska.

- O tym, jak trudno otrzymać odszkodowanie, niech świadczą cztery skargi kasacyjne przyjęte przez Sąd Najwyższy oraz cztery sprawy przyjęte do rozpoznania przez Trybunał w Strasburgu - wskazuje Katarzyna Szafrańska.

Zamiast więc wykazywać, że spadek wartości nastąpił w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w miejscowych przepisach, pełnomocnicy poszkodowanych kładą nacisk na uciążliwości, które muszą znosić właściciele nieruchomości sąsiadujących z lotniskiem, i wpływ działalności lotniska na spadek wartości działek.

Fala roszczeń

W Krzesinach sprawy są najbardziej zaawansowane. Ale podobne problemy mają także mieszkańcy stolicy, których działki sąsiadują z lotniskiem im. F. Chopina. Tym bardziej że termin 2 lat na wniesienie roszczeń minie w sierpniu 2009 r.

- W związku z rozporządzeniem wojewody mazowieckiego z 7 sierpnia 2007 r. tworzącym obszar ograniczonego użytkowania dla Portu Lotniczego skierowano do wobec lotniska 117 roszczeń - wskazuje Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.

- W sądzie rozpatrywane są cztery sprawy, których podstawą jest art. 129 ustawy - Prawo ochrony środowiska - dodaje.

- Nie przyznano żadnego odszkodowania i nie wykupiono żadnej nieruchomości. Port Lotniczy im. F. Chopina, podobnie jak inne lotniska, nie ma możliwości oceny zasadności zgłaszanych roszczeń, ich wysokości. Roszczenia swoją wysokością wykraczają poza jakiekolwiek realne kwoty - dodaje rzecznik.

- Podczas postępowań sądowych kwoty roszczeń ulegają zmniejszaniu, a następnie następuje całkowite oddalenie sprawy. Obecnie prowadzone sprawy dotyczą roszczeń na ok. 1 mln zł - dodaje.

Dla lotniska Kraków-Balice nie został jeszcze wyznaczony obszar ograniczonego użytkowania, projekt uchwały sejmiku w tej sprawie jest w fazie konsultacji społecznych. W przypadku lotniska w Pyrzowicach sejmik województwa śląskiego w sierpniu wytyczył obszar ograniczonego użytkowania w sąsiedztwie portu lotniczego.

2 tysiące mieszkańców Krzesin domaga się odszkodowań w wysokości 40-120 tys. zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak dochodzić odszkodowania za szkody wywołane działaniem lotniska

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA