Korespondencja w dobrym stylu

Barbara Hubal
rozwiń więcej
inforCMS
Codziennie wysyłasz dziesiątki e-maili i pism w najróżniejszych sprawach i do różnych adresatów. Wszystkie powinny być napisane profesjonalnie, co oznacza: uprzejmie, lecz rzeczowo, z myślą o celu, jaki chcesz osiągnąć.

Na początek opowiemy starą hinduską przypowieść. Pewnego dnia próg świątyni tysiąca luster przekroczył pies. Wspiął się po schodach, wszedł do środka, a gdy spojrzał w zwierciadła, przestraszył się i zawarczał. Tysiąc czworonogów odpowiedziało mu tym samym. Psiak wybiegł z podkulonym ogonem i świeżo zdobytą wiedzą, że świat pełen jest złych psów. Krótko potem świątynię odwiedził inny jego pobratymiec. On także wszedł po schodach, zajrzał do wnętrza i napotkał tysiąc psów. Ucieszył się tym widokiem i zamachał przyjaźnie ogonem. Tysiąc zwierzaków uradowało się wraz z nim, opuścił więc świątynię z przekonaniem: świat jest pełen dobrych psów.

Istnieje wiele legend i przysłów, które mówią nam, że rzeczywistość wydaje się taka, jaką chcemy ją widzieć, a ludzie pozytywnie nastawieni do bliźnich zwykle dostają od nich to samo. Najprostsze skojarzenie to słynna wypełniona do połowy szklanka - pesymista na jej widok powie: „O nie, prawie nic już nie ma!”, optymista zaś: „Aż tyle jeszcze zostało?”. Jak widać, wszystko jest kwestią perspektywy.

Gdy piszemy do kogoś e-mail, rzadko zastanawiamy się nad tym, jak nasze słowa zabrzmią w jego uszach. W języku polskim nadużywane bywają na przykład słówka „niestety”, „musieć” i „dopiero”. Sprawdź na poniższych przykładach, czy nie lepiej pominąć je w korespondencji.

Szklanka prawie pełna

Zamiast:

„Muszę niestety odmówić, ponieważ tego dnia mam inne spotkania”.

Lepiej napisać:

„Tego dnia mam już umówionych kilka spotkań. Proszę wybaczyć, że nie będę mogła przyjść”.

Połączenie „niestety” i „musieć” nie brzmi profesjonalnie, zarówno w korespondencji, jak i przy innych okazjach - na przykład w rozmowie telefonicznej. Unikajmy więc utartego zwrotu: „Muszę to sprawdzić”, zastąpmy go raczej zdaniem: „Chętnie to dla pana sprawdzę”.

Zamiast:

„Nasz dział obsługi klienta pracuje niestety tylko do osiemnastej. W nagłych przypadkach proszę dzwonić na hotline, numer...”.

Lepiej napisać:

„Nasz dział obsługi klienta jest dostępny dla Państwa codziennie od 7.00 do 18.00. W pozostałych porach czynny jest hotline, numer...”.

Jak widzisz, można poradzić sobie bez budzącego negatywne skojarzenia słowa „niestety”. Przekaż po prostu klientowi w sposób miły i rzeczowy, kiedy i w jaki sposób może się skontaktować z twoją firmą.

Zamiast:

„Poprawki w umowie będziemy mogli nanieść dopiero wtedy, gdy otrzymamy wszystkie niezbędne dokumenty”.

Lepiej napisać:

„Natychmiast po otrzymaniu niezbędnych dokumentów naniesiemy poprawki w naszej umowie”.

Słowo „natychmiast” ma magiczną moc: dzięki niemu szklanka staje się do połowy pełna. Używając go, zyskasz opinię osoby kompetentnej, chętnej do pomocy, umiejącej szybko załatwiać pilne sprawy.

Zamiast:

„Zamówionego przez Państwa produktu nie będziemy mogli niestety dostarczyć w tym tygodniu”.

Lepiej napisać:

„Zamówiony produkt możemy dostarczyć w.... Czy ten termin Państwu odpowiada?”.

Zamiast:

„Niestety, mamy w tej chwili jedynie bluzki w kolorze niebieskim i ciemnozielonym”.

Lepiej napisać:

„Bluzki w wybranym przez Państwa kolorze będziemy mogli dostarczyć w.... Jeśli ten produkt potrzebny jest wcześniej, oferujemy go w kolorze niebieskim lub ciemnozielonym”.

Bardzo często koncentrujesz się głównie na tym, czego nie da się zrobić, co w firmie funkcjonuje źle i taki właśnie komunikat wysyłasz biznesowemu partnerowi. Spróbuj skupić uwagę na pozytywach i pomyśl, jakie rozwiązanie da się zaproponować w zamian. Być może pomocna okaże się kolejna opowieść.

Pewna firma wysłała dwóch sprzedawców obuwia do Afryki. Po tygodniu pierwszy z nich napisał: „Rynek afrykański nie wydaje się niestety obiecujący. Tylko jeden na sześciu tubylców nosi buty. Ze względu na brak popytu, nie warto tu inwestować”. Dzień później drugi z pracowników wysłał wiadomość: „Przeanalizowałem dokładnie tutejszy rynek. Zaledwie co szósty Afrykańczyk używa obuwia - to dla nas olbrzymia szansa!”.

Atak równa się kontratak

Zamiast:

„Jesteśmy zmuszeni podjąć kroki...”

Lepiej napisać:

„Uważamy za konieczne skierować sprawę do rozpatrzenia przez nasz dział prawny”.

Zamiast:

„Może być Pan pewien, że skorzystamy ze wszelkich możliwości, by dochodzić naszych praw”.

Lepiej napisać:

„Proszę zrozumieć, że w tej sytuacji skorzystamy z przysługujących nam praw”.

W biznesie bywa różnie, nie każdy klient okazuje się kryształowo uczciwy, niekiedy nie mamy wyjścia: musimy działać stanowczo, aby chronić interesy firmy. Nie znaczy to jednak, że musimy tracić styl i klasę. Warto pamiętać, że każdy atak powoduje kontrnatarcie, a groźby stawiają naszego partnera pod ścianą. Postaraj się raczej rzeczowo uzasadnić, dlaczego twoi przełożeni uznali za niezbędne podjęcie określonych kroków.

Pedagogika źle widziana

Zamiast:

„Proszę przeczytać dokładnie umowę, paragraf 8 stanowi, że termin płatności wynosi 30 dni”.

Lepiej napisać:

„W naszej umowie ustaliliśmy termin płatności na 30 dni”.

Zamiast:

„Gdyby Pan znał ustawę..., wiedziałby Pan, że przysługuje nam prawo...”.

Lepiej napisać:

„Zgodnie z ustawą... mamy prawo do...”.

Nikt nie lubi być pouczany. Zrezygnuj z tonu surowej nauczycielki, która uświadamia uczniom ich niewiedzę - w ten sposób zrazisz do siebie klienta i na pewno niczego nie osiągniesz.

Pytaj, nie żądaj

Zamiast:

„Oczekujemy od Pana podjęcia decyzji jak najszybciej”.

Lepiej napisać:

„Czy mógłby Pan skontaktować się z nami jutro do godziny 14.00 i zawiadomić, czy zgadza się Pan z warunkami naszej umowy?”.

Traktuj innych z szacunkiem. Nie zapominaj o słowach „proszę” i „dziękuję” - ich użycie nic nie kosztuje.

Barbara Hubal

Infor.pl
1000 zł z tytułu urodzenia się dziecka od 1 listopada 2024 r.
16 sie 2024

Wśród świadczeń rodzinnych znajduje się także jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka. Od 1 listopada 2024 r. będzie wynosiła 1000 zł. Sprawdź, komu przysługuje. Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać zapomogę. Kiedy należy złożyć wniosek.

215,84 zł zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2024 r.
16 sie 2024

215,84 zł zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2024 r. Tyle będzie wynosił zasiłek pielęgnacyjny w nowym okresie zasiłkowym. W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało stosowne rozporządzenie w tej sprawie. Sprawdź, komu będzie przysługiwało.

Rewolucja w zasiłkach. Jedno nowe świadczenie z ZUS dla wszystkich zastąpi obecne. Czy będzie to 1700 złotych
16 sie 2024

Rząd musi znaleźć oszczędności w budżecie. To oznacza konieczność zmian w emeryturach, 800 plus i innych świadczeniach finansowanych ze środków publicznych. Można to zrobić zmniejszając wypłaty - ich wysokość lub liczbę osób uprawnionych. Można też poszukać oszczędności w samym systemie wypłat, redukując koszt obsługi, np. przez zastąpienie wielu zasiłków jednym świadczeniem wypłacanym przez ZUS.

Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii
15 sie 2024

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem
15 sie 2024

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025
15 sie 2024

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
16 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie
15 sie 2024

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?
15 sie 2024

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku
16 sie 2024

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

pokaż więcej
Proszę czekać...