Prezent od firmy zawsze mile widziany
REKLAMA
REKLAMA
Prezentów można, oczywiście, nie dawać ani klientom, ani pracownikom. W praktyce robi tak jednak niewiele firm. Mogąc bowiem wykorzystać pozytywną moc prezentu, trudno nie zdecydować się na taką możliwość. Prezent, nawet jeśli nie jest drogi, posiada wartość nie do przecenienia. Pokazuje bowiem, że osoba obdarowana jest dla przedsiębiorstwa cenna i wyjątkowa. Dlatego właśnie firmowe prezenty nigdy nie wyjdą z mody, a okazje do ich dawania nigdy się nie skończą. Nie ma się czemu dziwić - najlepsi klienci powinni być w jakiś sposób nagrodzeni, podobnie zresztą jak najlepsi pracownicy. Co, jak, gdzie, kiedy i w jakiej cenie pozostaje już inwencją zarządu i działu PR danej firmy.
Każda okazja jest dobra
Okazji do wręczania firmowych prezentów jest bardzo wiele. Oto niektóre z nich:
• święta,
• jubileusze firmy, zwłaszcza okrągłe (10, 15, 20 lat istnienia),
• rocznice nawiązania owocnej współpracy,
• osiągnięcie określonej liczby klientów,
• osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży,
• pomyślne zakończenie ważnego projektu,
• szybki rozwój firmy,
• otwarcie nowego oddziału/przedstawicielstwa,
• wypuszczenie na rynek nowego produktu,
• otrzymanie prestiżowej nagrody,
• pomyślne wdrożenie systemu jakości, zintegrowanego systemu zarządzania produkcją, systemu do zarządzania relacjami z klientem,
• przeprowadzka do nowej, luksusowej siedziby.
Język gestów
REKLAMA
Nierzadko o wiele ważniejszy od samego prezentu jest sposób jego wręczenia. Liczy się to, kim jest osoba, która prezent daje, ton jej głosu, gesty, wypowiedziane przy tej okazji słowa. Gdy najlepszemu kontrahentowi podarunek wręcza sam prezes firmy, wówczas zachowana jest wysoka ranga tego wydarzenia. Tymczasem ten sam prezent wysłany pocztą, z pewnością zostałby odebrany bardziej obojętnie.
Podobnie jest w przypadku pracowników. Jeżeli na firmowej wigilii prezenty wręcza sam szef, jednocześnie składając życzenia i personalnie odnosząc się do każdego pracownika, to cały zespół i każdy pracownik z osobna czuje się odpowiednio doceniony. Gdyby natomiast te same prezenty kazano odebrać pracownikom w sekretariacie lub na portierni, polecając im jednocześnie podpisać się na imiennej liście, wówczas efekt byłby przeciwny.
Dlatego - jak podkreślają psychologowie - nieważny jest podarunek, ważna jest natomiast intencja, sposób dawania, postawa dającego oraz odpowiednia oprawa całej sytuacji. Warto więc pamiętać, że tak naprawdę nie dajemy samej rzeczy, lecz razem z nią przekazujemy nasze zainteresowanie, wdzięczność, życzliwość, radość. W przypadku firmowych prezentów nie jest inaczej.
Kto powinien wręczać prezent?
Aby prezent spełnił swoją rolę, powinien być wręczony przez odpowiednią osobę. Przyjęło się więc, by dawać prezenty w następujących kombinacjach:
• prezes firmy - prezesowi firmy będącej najlepszym kontrahentem,
• prezes firmy - dyrektorowi zarządzającemu oddziałem,
• prezes firmy - kierownikom najwyższego szczebla,
• kierownicy działów - swoim podwładnym,
• szef działu marketingu - cenionym klientom,
• szef działu marketingu - cenionym kooperantom,
• pracownik współpracujący z klientem zewnętrznym przy danym projekcie - temu klientowi (gdyż znają się osobiście, a dla klienta ten właśnie pracownik jest reprezentantem firmy i jej najlepszą wizytówką).
Jeśli nie planujemy wręczać prezentów w ten sposób, lepiej nie marnować na nie pieniędzy; wystarczy zamówić najtańsze gadżety, gdyż nasz podarunek i tak nie zostanie dobrze przyjęty.
Co dajemy?
REKLAMA
To pytanie pojawia się najczęściej, choć jednocześnie wszyscy doskonale wiedzą, że nie ma jednego kanonu firmowych prezentów. Wszystko zależy od naszej inwencji i pomysłowości. Choć, oczywiście, pewne przedmioty są w pewnych sytuacjach bardziej popularne od innych.
Na przykład na spotkaniu biznesowym prezes dużej korporacji wręczy w dowód uznania prezesowi firmy kooperującej drogie wino z dedykacją, ekskluzywny zestaw przyborów do pisania opatrzony logo korporacji lub obraz namalowany przez artystę, nad którym sprawuje ona mecenat. Inne popularne prezenty dla klientów to organizery, kalendarze książkowe i ścienne, kalkulatory, pióra, długopisy, kubki, filiżanki, plecaki czy czapki.
Natomiast prezenty dla pracowników firmy to najczęściej paczki na święta, paczki mikołajkowe, bony towarowe do supermarketów, bilety do teatru i na koncerty, karnety na siłownię, basen lub spa, książki, albumy, ale również wino czy droga kawa.
Małgorzata Szafarz
Portal biurowy Nowebiuro.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.