REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z prezesem on-line

Wojciech Kurda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wewnętrzne blogi firmowe obecne są od kilku lat w wiodących firmach na świecie. Entuzjaści zwracają uwagę na wiele korzyści wynikających z blogowania pracowników w czasie pracy. Jakie zastosowanie może mieć blog?  

Blog nie jest już świeżym wynalazkiem i w ciągu kilku lat solidnie zadomowił się w Internecie. Liczba aktywnych blogów zwiększa się w ogromnym tempie i według szacunków specjalistów pod koniec ubiegłego roku przekroczyła 112 milionów (rok wcześniej 57 milionów). Liczba czytelników jest wielokrotnie większa. Nic dziwnego, że bardzo szybko tym rozwiązaniem zainteresował się biznes. O zewnętrznym i marketingowym zastosowaniu blogów pisze się ostatnio szeroko w prasie. Znacznie mniej informacji można znaleźć o blogach wewnątrzfirmowych - zamkniętych w ramach intranetów, pisanych przez zarządzających lub pracowników firmy i dostępnych tylko dla nich.

Tymczasem takie rozwiązanie jest stosowane przez niektóre wiodące firmy na świecie. W warunkach polskich są to cały czas nieliczne przypadki, ale tym bardziej warto się zastanowić, czy to rozwiązanie może być przydatne dla zarządów, działów komunikacji czy działów HR do realizacji ich celów.

Funkcje i możliwe zastosowania

Można wskazać kilka najczęściej stosowanych rodzajów blogów wyodrębnionych na bazie nadawcy i realizowanej funkcji:

REKLAMA

• Blog prezesa/dyrektora - pisany osobistym tonem wiadomości od prezesa na tematy ważne dla niego w obecnej chwili z zaproszeniem do dyskusji na poruszone tematy. Kluczowymi funkcjami takiego bloga są: budowanie wizerunku (osobistego i firmy) oraz zapewnienie bezpośredniego kontaktu pracowników z wyższą kadrą zarządzającą.

• Blog eksperta - pisany w firmie przez eksperta w określonej dziedzinie w celu dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem (streszczenia najnowszych artykułów, informacje z konferencji, spotkań, wiadomości z branży, nowe rozwiązania itp.) oraz pozyskania opinii innych ekspertów. Takie blogi realizują nie tylko funkcje zawiązane z zarządzaniem wiedzą, ale również rozwojowe (czytelników, ale i samego piszącego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Blog projektowy - prowadzony przez grupę projektową; dokumentuje prowadzoną dyskusję i podjęte działania, wskazuje pracownikom status projektu i stanowi jednocześnie rodzaj instytucjonalnej pamięci (do wykorzystania przy innych projektach). Blog pełni funkcję informacyjną i zarządzania wiedzą.

Oprócz tych wymienionych, najbardziej biznesowo ukierunkowanych, można spotkać więcej rodzajów blogów pracowniczych o charakterze bardziej osobistym, rozrywkowym, informacyjnym. Dodatkowo blogi te mogą mieć różną formę, np. wideoblog z wywiadami lub relacjonujący wydarzenia w firmie, fotoblog opisujący życie danego działu lub dłuższego wydarzenia itp. Zastosowań może być wiele i często blog nie jest stosowany jako nowe narzędzie, ale np. nowy, atrakcyjny i interesujący sposób prezentowania treści obecnych w intranetach - informacje o akcji organizowanej w firmie, aktualności firmowe w formie regularnych wpisów na blogu itp.

Więcej niż blog - zwolennicy o blogowaniu

Entuzjaści fenomenu mediów społecznościowych (w tym blogowania) widzą wiele korzyści płynących z ich zastosowania wewnątrz firmy. Richard Dennison odpowiedzialny za komunikację wewnętrzną w BT w swoim blogu (jakżeby inaczej) wskazuje na rewolucyjne znaczenie nowych mediów w rzeczywistości korporacyjnej: „Narzędzia mediów społecznych są symbolicznym przyzwoleniem na to, by pracownicy byli w pełni sobą w miejscu pracy - człowiekiem z osobowością, opiniami, wadami itd. Bycie pełnowymiarowym człowiekiem przez cały czas, a nie tylko po pracy, pozwala nam rozwijać głębsze i bardziej znaczące relacje. Nowe media wyposażają więc nas w mechanizm łączenia się z ludźmi niezależnie od tego, gdzie są lub z którymi, w innym przypadku, nie moglibyśmy się zetknąć”. W tej nowej erze komunikacji z pracownikami, jak przekonują zwolennicy nowych mediów, następuje przejście od przekazywania informacji do angażowania pracowników w to, co się dzieje i mówi, od formalnego przekazywania instrukcji do nieformalnego dialogu, od propagandy do autentyczności, od hierarchicznej przewagi nadawców komunikacji do wolnej konkurencji w walce o odbiorcę. Sednem rewolucji web 2.0, której przejawem jest blog, jest demokratyzacja produkcji informacji.

Według zwolenników nowych mediów korzyści płynące z blogowania są istotne dla firm, które działają we współczesnym otoczeniu:

• Umożliwia zmianę kultury organizacyjnej w kierunku otwartości i zaangażowania pracowników (komunikat: „jesteśmy otwarci, możesz być w pełni sobą, twój wkład jest mile widziany”).

• Buduje dobry wizerunek kierownictwa i zapewnia jego łączność z ludźmi (wiedza na temat opinii i nastrojów pracowników).

• Pozwala burzyć silosy (pionów, działów), w których funkcjonują pracownicy (znajomość i łączność między pracownikami).

• Stwarza nowe możliwości innowacji (swobodny przepływ wiedzy i doświadczeń, łatwość testowania nowych idei).

• Zwiększa atrakcyjność firmy jako pracodawcy w oczach młodego pokolenia pracowników (firma jest otwarta, można w niej korzystać z narzędzi komunikacji, do których jest się przyzwyczajonym poza firmą).

Warunki niezbędne

Aby blogi lub inne media społecznościowe mogły funkcjonować w firmie i przynosić powyższe korzyści, nieodzowne jest spełnienie jednak kilku warunków. Co nie jest łatwe.

REKLAMA

Po pierwsze konieczne jest przyzwolenie kierownictwa. O to może być trudno, bo dla wielu zarządzających wymienione wcześniej korzyści mogą brzmieć jak zagrożenia: pracownicy będący sobą, pomijanie oficjalnej struktury i hierarchii, chęć wpływu na sprawy firmy, niesprawdzone pomysły, używanie przez młodych pracowników narzędzi, o których kierownictwo nie ma pojęcia.

Druga poważna przeszkoda jest natury kulturowej i wiąże się z pierwszą. To kwestia otwartości, która jest konieczna, jeżeli ludzie mają zabierać głos i otwarcie, bez pseudonimu, pisać, co myślą. Na niski poziom otwartości w polskich firmach wskazują zbiorcze wyniki badań opinii pracowników realizowanych przez GFMP Management Consultants w latach 2000-2007 (ponad 50 badań, ponad 40 tysięcy ankiet). Jedynie 31 proc. badanych stwierdziło, że w ich firmie warto być szczerym i otwartym, a 39 proc. było przeciwnego zdania. Warto dodać, że są firmy, w których poziom otwartości dochodzi do 70 proc. pozytywnych odpowiedzi na to pytanie. Z pewnością w takich kulturach blog ma większą szansę zaistnieć i żyć.

Kolejny wymóg odnosi się do pracowników. Blog i nowe media elektroniczne mają szansę rozkwitnąć wśród pracowników, którym te rozwiązania nie są obce - znają je i używają na co dzień. Z pewnością łatwiej o to w krajach o wysokim poziomie dostępu do Internetu. W Polsce nowe rozwiązania mają wyższe prawdopodobieństwo zakorzenienia w firmach zatrudniających młodych, wykształconych ludzi.

Z pewnością mniejszym problemem są kwestie technologiczne, choć i tu mogą występować problemy związane np. z używaniem korporacyjnej lub właśnie wdrożonej platformy intranetowej niedającej możliwości wprowadzenia blogów. Utrudnieniem może być również brak zcentralizowanej funkcji komunikacji wewnętrznej, gdzie działania związane z komunikacją pracowniczą rozproszone są między dział HR (np. organizujący spotkania firmowe), dział PR (wydający magazyn firmowy) i dział IT (który wdrożył intranet).

Krytyka dwuaspektowa

Nie tylko trudności ze spełnieniem opisanych warunków do funkcjonowania blogów powodują, że blogi cały czas nie są powszechne w firmach. Są jeszcze zastrzeżenia wobec blogów, które można podzielić na dwie grupy: wynikające z obaw utraty kontroli nad komunikacją oraz związane z wątpliwościami, czy jest to właściwa droga do celu.

Pierwsza grupa zastrzeżeń zaczyna się zwykle od pytania o to, czy zezwolenie pracownikom na pisanie, czytanie i komentowanie blogów nie jest zachętą do marnowania przez nich czasu. Zarzut ten łatwo obalić, zwracając uwagę, że pracownicy bez blogów mają mnóstwo możliwości marnowania czasu, i po to w firmie są przełożeni oraz systemy oceny wyników, by sprawdzać, czy zatrudniony wykonuje swoje zadania na właściwym poziomie. Kolejne zastrzeżenie dotyczy obawy przed wyciekiem tajemnic szczególnie w przypadku blogów zewnętrznych. Tu również warto sięgnąć do zdroworozsądkowego argumentu, że takie same obawy towarzyszyły wdrażaniu e-maila, faksu i fotokopiarki.

Poważniejsze argumenty przeciwko blogom są podnoszone przez osoby, które zgadzają się z celami ich istnienia (otwartość, tworzenie relacji, usprawnianie przepływu informacji, omijanie barier międzydziałowych), ale mają wątpliwości co do tego, czy wdrożenie blogów w firmie jest właściwym rozwiązaniem. Według Rogera D'Aprix, jednego z wiodących praktyków i myślicieli w komunikacji wewnętrznej*, koncentrowanie się na wdrażaniu nowych, elektronicznych rozwiązań odwraca uwagę od głównego zadania osób odpowiedzialnych za komunikację - od poprawiania komunikacji kierowniczej, która jest najważniejsza dla zaangażowania pracowników i efektywnego funkcjonowania firmy. Większa partycypacja pracowników w budowaniu sukcesu firmy, lepsze warunki do otwartości i innowacyjności, przepływ informacji w poprzek podziałów strukturalnych, lepsza łączność kierownictwa z pracownikami - to wszystko da się zrobić dzięki dobrej komunikacji kierowniczej. To jest prawdziwe zadanie, szkoda marnować energię i zwykle skromne zasoby na gadżety - przekonuje D'Aprix.

W krytycznym podejściu do blogów pojawiają się również zastrzeżenia, że to kolejne narzędzie zwiększające rolę komunikacji elektronicznej nad bezpośrednią oraz jeszcze jedno narzędzie, zwiększające przeładowanie informacyjne - dające dużo informacji, a mało, tak potrzebnej pracownikom, syntezy. Niebezpieczeństwo tkwi również w tym, że w tym narzędziu szczególnie łatwo o dominację potrzeb nadawcy nad potrzebami odbiorców.

Niezależnie od tego, jaka jest nasza opinia na temat blogów, warto wiedzieć, na czym polegają te rozwiązania, co mogą dać firmie, co jest potrzebne do ich funkcjonowania, jakie są argumenty za prowadzeniem blogów, a jakie przeciwko temu.

Blog - Publikacja on-line zawierająca wpisy tworzone w nieformalnym i autentycznym stylu uszeregowane w kolejności odwrotnej od czasu publikacji i umożliwiająca czytelnikom komentowanie wpisów.

Blog firmowy - Blog stworzony w celach biznesowych. Może być używany wewnętrznie w celu ułatwienia komunikacji i budowania odpowiedniej kultury organizacyjnej lub zewnętrznie do celów marketingowych i wizerunkowych.

Wewnętrzny blog firmowy - Blog pisany przez pracowników firmy i dostępny poprzez firmowy intranet dla pracowników firmy, którzy mogą czytać i komentować jego treść lub sami prowadzić własny blog.

Zewnętrzny blog firmowy - Blog pisany przez pracowników firmy skierowany do odbiorców zewnętrznych w celu utrzymywania relacji z nimi, przekazywania aktualności i budowania wizerunku firmy.

ŹródŁo: „Application of Blogs in Corporate Communication” w: Studies in Communication Sciences 7/2007 oraz Wikipedia

Czy w naszej firmie powinniśmy stworzyć pracownikom możliwości blogowania?

Pytania, które warto zadać sobie, rozważając wprowadzenie blogów w firmie:

• Czy pracownicy są rozproszeni lub jest ich tak wielu, że powinniśmy rozwijać komunikację elektroniczną?

• Czy większość pracowników pracuje przy komputerze?

• Czy pracownicy są oswojeni z Internetem?

• Jak kultura naszej firmy (rzeczywista, nie deklarowana) przyjmuje otwarte wyrażanie opinii?

• Jakie cele chcemy osiągnąć?

• Czy narzędzia, które posiadamy, tego nie umożliwiają?

• Czy prezes naszej firmy byłby gotowy pisać blog?

• Czy jestem gotowy/gotowa pisać swój blog?

 


 

Wojciech Kurda

Autor jest starszym konsultantem w GFMP Management Consultants.

kontakt:

wkurda@gfmp.com.pl

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA