REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z prezesem on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Kurda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wewnętrzne blogi firmowe obecne są od kilku lat w wiodących firmach na świecie. Entuzjaści zwracają uwagę na wiele korzyści wynikających z blogowania pracowników w czasie pracy. Jakie zastosowanie może mieć blog?  

Blog nie jest już świeżym wynalazkiem i w ciągu kilku lat solidnie zadomowił się w Internecie. Liczba aktywnych blogów zwiększa się w ogromnym tempie i według szacunków specjalistów pod koniec ubiegłego roku przekroczyła 112 milionów (rok wcześniej 57 milionów). Liczba czytelników jest wielokrotnie większa. Nic dziwnego, że bardzo szybko tym rozwiązaniem zainteresował się biznes. O zewnętrznym i marketingowym zastosowaniu blogów pisze się ostatnio szeroko w prasie. Znacznie mniej informacji można znaleźć o blogach wewnątrzfirmowych - zamkniętych w ramach intranetów, pisanych przez zarządzających lub pracowników firmy i dostępnych tylko dla nich.

Tymczasem takie rozwiązanie jest stosowane przez niektóre wiodące firmy na świecie. W warunkach polskich są to cały czas nieliczne przypadki, ale tym bardziej warto się zastanowić, czy to rozwiązanie może być przydatne dla zarządów, działów komunikacji czy działów HR do realizacji ich celów.

Funkcje i możliwe zastosowania

Można wskazać kilka najczęściej stosowanych rodzajów blogów wyodrębnionych na bazie nadawcy i realizowanej funkcji:

REKLAMA

• Blog prezesa/dyrektora - pisany osobistym tonem wiadomości od prezesa na tematy ważne dla niego w obecnej chwili z zaproszeniem do dyskusji na poruszone tematy. Kluczowymi funkcjami takiego bloga są: budowanie wizerunku (osobistego i firmy) oraz zapewnienie bezpośredniego kontaktu pracowników z wyższą kadrą zarządzającą.

• Blog eksperta - pisany w firmie przez eksperta w określonej dziedzinie w celu dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem (streszczenia najnowszych artykułów, informacje z konferencji, spotkań, wiadomości z branży, nowe rozwiązania itp.) oraz pozyskania opinii innych ekspertów. Takie blogi realizują nie tylko funkcje zawiązane z zarządzaniem wiedzą, ale również rozwojowe (czytelników, ale i samego piszącego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Blog projektowy - prowadzony przez grupę projektową; dokumentuje prowadzoną dyskusję i podjęte działania, wskazuje pracownikom status projektu i stanowi jednocześnie rodzaj instytucjonalnej pamięci (do wykorzystania przy innych projektach). Blog pełni funkcję informacyjną i zarządzania wiedzą.

Oprócz tych wymienionych, najbardziej biznesowo ukierunkowanych, można spotkać więcej rodzajów blogów pracowniczych o charakterze bardziej osobistym, rozrywkowym, informacyjnym. Dodatkowo blogi te mogą mieć różną formę, np. wideoblog z wywiadami lub relacjonujący wydarzenia w firmie, fotoblog opisujący życie danego działu lub dłuższego wydarzenia itp. Zastosowań może być wiele i często blog nie jest stosowany jako nowe narzędzie, ale np. nowy, atrakcyjny i interesujący sposób prezentowania treści obecnych w intranetach - informacje o akcji organizowanej w firmie, aktualności firmowe w formie regularnych wpisów na blogu itp.

Więcej niż blog - zwolennicy o blogowaniu

Entuzjaści fenomenu mediów społecznościowych (w tym blogowania) widzą wiele korzyści płynących z ich zastosowania wewnątrz firmy. Richard Dennison odpowiedzialny za komunikację wewnętrzną w BT w swoim blogu (jakżeby inaczej) wskazuje na rewolucyjne znaczenie nowych mediów w rzeczywistości korporacyjnej: „Narzędzia mediów społecznych są symbolicznym przyzwoleniem na to, by pracownicy byli w pełni sobą w miejscu pracy - człowiekiem z osobowością, opiniami, wadami itd. Bycie pełnowymiarowym człowiekiem przez cały czas, a nie tylko po pracy, pozwala nam rozwijać głębsze i bardziej znaczące relacje. Nowe media wyposażają więc nas w mechanizm łączenia się z ludźmi niezależnie od tego, gdzie są lub z którymi, w innym przypadku, nie moglibyśmy się zetknąć”. W tej nowej erze komunikacji z pracownikami, jak przekonują zwolennicy nowych mediów, następuje przejście od przekazywania informacji do angażowania pracowników w to, co się dzieje i mówi, od formalnego przekazywania instrukcji do nieformalnego dialogu, od propagandy do autentyczności, od hierarchicznej przewagi nadawców komunikacji do wolnej konkurencji w walce o odbiorcę. Sednem rewolucji web 2.0, której przejawem jest blog, jest demokratyzacja produkcji informacji.

Według zwolenników nowych mediów korzyści płynące z blogowania są istotne dla firm, które działają we współczesnym otoczeniu:

• Umożliwia zmianę kultury organizacyjnej w kierunku otwartości i zaangażowania pracowników (komunikat: „jesteśmy otwarci, możesz być w pełni sobą, twój wkład jest mile widziany”).

• Buduje dobry wizerunek kierownictwa i zapewnia jego łączność z ludźmi (wiedza na temat opinii i nastrojów pracowników).

• Pozwala burzyć silosy (pionów, działów), w których funkcjonują pracownicy (znajomość i łączność między pracownikami).

• Stwarza nowe możliwości innowacji (swobodny przepływ wiedzy i doświadczeń, łatwość testowania nowych idei).

• Zwiększa atrakcyjność firmy jako pracodawcy w oczach młodego pokolenia pracowników (firma jest otwarta, można w niej korzystać z narzędzi komunikacji, do których jest się przyzwyczajonym poza firmą).

Warunki niezbędne

Aby blogi lub inne media społecznościowe mogły funkcjonować w firmie i przynosić powyższe korzyści, nieodzowne jest spełnienie jednak kilku warunków. Co nie jest łatwe.

REKLAMA

Po pierwsze konieczne jest przyzwolenie kierownictwa. O to może być trudno, bo dla wielu zarządzających wymienione wcześniej korzyści mogą brzmieć jak zagrożenia: pracownicy będący sobą, pomijanie oficjalnej struktury i hierarchii, chęć wpływu na sprawy firmy, niesprawdzone pomysły, używanie przez młodych pracowników narzędzi, o których kierownictwo nie ma pojęcia.

Druga poważna przeszkoda jest natury kulturowej i wiąże się z pierwszą. To kwestia otwartości, która jest konieczna, jeżeli ludzie mają zabierać głos i otwarcie, bez pseudonimu, pisać, co myślą. Na niski poziom otwartości w polskich firmach wskazują zbiorcze wyniki badań opinii pracowników realizowanych przez GFMP Management Consultants w latach 2000-2007 (ponad 50 badań, ponad 40 tysięcy ankiet). Jedynie 31 proc. badanych stwierdziło, że w ich firmie warto być szczerym i otwartym, a 39 proc. było przeciwnego zdania. Warto dodać, że są firmy, w których poziom otwartości dochodzi do 70 proc. pozytywnych odpowiedzi na to pytanie. Z pewnością w takich kulturach blog ma większą szansę zaistnieć i żyć.

Kolejny wymóg odnosi się do pracowników. Blog i nowe media elektroniczne mają szansę rozkwitnąć wśród pracowników, którym te rozwiązania nie są obce - znają je i używają na co dzień. Z pewnością łatwiej o to w krajach o wysokim poziomie dostępu do Internetu. W Polsce nowe rozwiązania mają wyższe prawdopodobieństwo zakorzenienia w firmach zatrudniających młodych, wykształconych ludzi.

Z pewnością mniejszym problemem są kwestie technologiczne, choć i tu mogą występować problemy związane np. z używaniem korporacyjnej lub właśnie wdrożonej platformy intranetowej niedającej możliwości wprowadzenia blogów. Utrudnieniem może być również brak zcentralizowanej funkcji komunikacji wewnętrznej, gdzie działania związane z komunikacją pracowniczą rozproszone są między dział HR (np. organizujący spotkania firmowe), dział PR (wydający magazyn firmowy) i dział IT (który wdrożył intranet).

Krytyka dwuaspektowa

Nie tylko trudności ze spełnieniem opisanych warunków do funkcjonowania blogów powodują, że blogi cały czas nie są powszechne w firmach. Są jeszcze zastrzeżenia wobec blogów, które można podzielić na dwie grupy: wynikające z obaw utraty kontroli nad komunikacją oraz związane z wątpliwościami, czy jest to właściwa droga do celu.

Pierwsza grupa zastrzeżeń zaczyna się zwykle od pytania o to, czy zezwolenie pracownikom na pisanie, czytanie i komentowanie blogów nie jest zachętą do marnowania przez nich czasu. Zarzut ten łatwo obalić, zwracając uwagę, że pracownicy bez blogów mają mnóstwo możliwości marnowania czasu, i po to w firmie są przełożeni oraz systemy oceny wyników, by sprawdzać, czy zatrudniony wykonuje swoje zadania na właściwym poziomie. Kolejne zastrzeżenie dotyczy obawy przed wyciekiem tajemnic szczególnie w przypadku blogów zewnętrznych. Tu również warto sięgnąć do zdroworozsądkowego argumentu, że takie same obawy towarzyszyły wdrażaniu e-maila, faksu i fotokopiarki.

Poważniejsze argumenty przeciwko blogom są podnoszone przez osoby, które zgadzają się z celami ich istnienia (otwartość, tworzenie relacji, usprawnianie przepływu informacji, omijanie barier międzydziałowych), ale mają wątpliwości co do tego, czy wdrożenie blogów w firmie jest właściwym rozwiązaniem. Według Rogera D'Aprix, jednego z wiodących praktyków i myślicieli w komunikacji wewnętrznej*, koncentrowanie się na wdrażaniu nowych, elektronicznych rozwiązań odwraca uwagę od głównego zadania osób odpowiedzialnych za komunikację - od poprawiania komunikacji kierowniczej, która jest najważniejsza dla zaangażowania pracowników i efektywnego funkcjonowania firmy. Większa partycypacja pracowników w budowaniu sukcesu firmy, lepsze warunki do otwartości i innowacyjności, przepływ informacji w poprzek podziałów strukturalnych, lepsza łączność kierownictwa z pracownikami - to wszystko da się zrobić dzięki dobrej komunikacji kierowniczej. To jest prawdziwe zadanie, szkoda marnować energię i zwykle skromne zasoby na gadżety - przekonuje D'Aprix.

W krytycznym podejściu do blogów pojawiają się również zastrzeżenia, że to kolejne narzędzie zwiększające rolę komunikacji elektronicznej nad bezpośrednią oraz jeszcze jedno narzędzie, zwiększające przeładowanie informacyjne - dające dużo informacji, a mało, tak potrzebnej pracownikom, syntezy. Niebezpieczeństwo tkwi również w tym, że w tym narzędziu szczególnie łatwo o dominację potrzeb nadawcy nad potrzebami odbiorców.

Niezależnie od tego, jaka jest nasza opinia na temat blogów, warto wiedzieć, na czym polegają te rozwiązania, co mogą dać firmie, co jest potrzebne do ich funkcjonowania, jakie są argumenty za prowadzeniem blogów, a jakie przeciwko temu.

Blog - Publikacja on-line zawierająca wpisy tworzone w nieformalnym i autentycznym stylu uszeregowane w kolejności odwrotnej od czasu publikacji i umożliwiająca czytelnikom komentowanie wpisów.

Blog firmowy - Blog stworzony w celach biznesowych. Może być używany wewnętrznie w celu ułatwienia komunikacji i budowania odpowiedniej kultury organizacyjnej lub zewnętrznie do celów marketingowych i wizerunkowych.

Wewnętrzny blog firmowy - Blog pisany przez pracowników firmy i dostępny poprzez firmowy intranet dla pracowników firmy, którzy mogą czytać i komentować jego treść lub sami prowadzić własny blog.

Zewnętrzny blog firmowy - Blog pisany przez pracowników firmy skierowany do odbiorców zewnętrznych w celu utrzymywania relacji z nimi, przekazywania aktualności i budowania wizerunku firmy.

ŹródŁo: „Application of Blogs in Corporate Communication” w: Studies in Communication Sciences 7/2007 oraz Wikipedia

Czy w naszej firmie powinniśmy stworzyć pracownikom możliwości blogowania?

Pytania, które warto zadać sobie, rozważając wprowadzenie blogów w firmie:

• Czy pracownicy są rozproszeni lub jest ich tak wielu, że powinniśmy rozwijać komunikację elektroniczną?

• Czy większość pracowników pracuje przy komputerze?

• Czy pracownicy są oswojeni z Internetem?

• Jak kultura naszej firmy (rzeczywista, nie deklarowana) przyjmuje otwarte wyrażanie opinii?

• Jakie cele chcemy osiągnąć?

• Czy narzędzia, które posiadamy, tego nie umożliwiają?

• Czy prezes naszej firmy byłby gotowy pisać blog?

• Czy jestem gotowy/gotowa pisać swój blog?

 


 

Wojciech Kurda

Autor jest starszym konsultantem w GFMP Management Consultants.

kontakt:

wkurda@gfmp.com.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Otrzymałeś gotówkę na budowę domu lub zakup mieszkania od rodziców lub dziadków? To może już być przestępstwo skarbowe

Jeżeli otrzymałeś wsparcie finansowe na budowę domu lub mieszkania w formie gotówki - urząd skarbowy może uznać to za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, chyba, że dopełnisz ściśle określonych formalności, wynikających z ustawy. Ponadto, problem może mieć nie tylko obdarowany, ale również obdarowujący, który chciał wesprzeć finansowo najbliższą osobę.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

REKLAMA

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

REKLAMA

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Rewolucja na wielkanocnych stołach Polaków: alkoholu tyle co na lekarstwo

To już drugi rok z rzędu gdy gwałtownie maleje grono osób planujących uwzględniać w świątecznych zakupach wydatki na alkohol. Jednocześnie rośnie grono tych, którzy nie mają zamiaru wydać na zakup alkoholu choćby złotówki.

REKLAMA