REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadal tanieją używane auta

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W stosunku do października listopadowe cenniki aut używanych są niższe o 3-5 proc. W październiku po raz pierwszy import 4-10-letnich aut był większy niż samochodów starszych.

EurotaxGlass's kolejny miesiąc z rzędu koryguje w dół ceny aut używanych. Tylko w stosunku do cenników ogłoszonych na początku października, ceny spadły o około 4-5 proc. Jeśli porównamy dane z ubiegłego roku, spadki wynoszą 10-20 proc.

- Właściwie ceny wszystkich aut spadły, w mniejszym lub większym stopniu - mówi Eliza Kamińska, z EurotaxGlass's.

Jednak spadki dotykają najbardziej aut z segmentów wzwyż od kompaktowych (np. Ford Focus czy Opel Astra).

Na przykład rok temu trzyletni Mercedes E 320 był wyceniany na 104,5 tys. zł, w tegorocznych listopadowych cennikach już niecałe 90 tys. zł.

- Spadek cen aut używanych obserwujemy już od początku II kwartału tego roku i nic się pod tym względem nie zmienia - mówi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive firmy zarządzającej flotami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla tego typu firm to problem, bo muszą szybko pozbyć się oddanych po okresie wynajmu aut po cenach o 10-30 proc. niższych niż rok temu.

- Sprzedawcy decydują się obniżać ceny, żeby się pozbyć samochodów, bo auto stojące na placu generuje dodatkowe koszty - mówi Eliza Kamińska, z EurotaxGlass's.

Skutki dekoniunktury

Niskie ceny aut używanych to efekt kombinacji trzech czynników. Silnego - nie licząc ostatniego miesiąca - złotego oraz spadków cen aut używanych w krajach Europy Zachodniej, które już od początku roku zmagają się z gorszą sytuacją gospodarczą, a co za tym idzie, niższych cenach w polskich salonach.

- Na naszym rynku pojawiło się znacznie więcej aut z Hiszpanii - mówi Andrzej Sobczak.

REKLAMA

Słabsza kondycja gospodarki przełożyła się również na mniejszy popyt na nowe auta w Europie Zachodniej. W krajach starej UE, w pierwszych dziewięciu miesiącach sprzedaż była o 5 proc. niższa niż przed rokiem. Większy o 3 proc. popyt był w nowych krajach UE. Stąd nacisk na zwiększenie sprzedaży na wszystkich rynkach, gdzie istnieje tylko potencjał wzrostu. A to wiąże się z obniżkami, które widzimy również na krajowym rynku. Wojna na promocje i wyjątkowo wczesne rozpoczęcie wyprzedaży aut z rocznika 2008 przynosi efekty. Według wstępnych szacunków sprzedaż nowych aut w październiku wzrosła o 12-13 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Po wakacyjnym regresie, kiedy w lipcu i sierpniu sprzedaż była odpowiednio o 2,9 proc. i 2,1 proc. mniejsza, to znakomity wynik.

- Istotne, czy będzie to jednorazowy skok wynikający z przekonania, że samochody w salonach tańsze już nie będą, czy po prostu wzrost zainteresowania nowymi autami - mówi Wojciech Drzewiecki.

Warto było kupić w październiku

Bardziej prawdopodobne jest to pierwsze i okazuje się, że klienci, którzy kupili sobie auta w październiku - przynajmniej na razie - mieli rację.

Toyota, która sprzedała w tym czasie o 37 proc. aut więcej niż rok temu, z początkiem listopada ogłosiła wzrost cen, które w I połowie 2008 r. obniżyła, ze względu na mocnego złotego.

Eksperci prognozują, że w całym roku sprzedaż nowych samochodów będzie tylko o 6 proc. wyższa niż w 2007 roku - dynamika sprzedaży zwalnia.

Auta w średnim wieku

Obniżki cen nowych aut w salonach wpływają przede wszystkim na ceny stosunkowo nowych, dwu-, trzyletnich aut.

- Na rynku pojawia się coraz więcej nowych lub prawie nowych aut, sprowadzonych z zagranicy poza oficjalną siecią dealerską - mówi Andrzej Sobczak.

REKLAMA

Te auta są jeszcze tańsze niż w naszych salonach, co dodatkowo zbija cenę aut używanych. Najnowsze statystyki Ministerstwa Finansów pokazują, że już 13 proc. sprowadzanych aut było nie starszych niż cztery lata. Na początku roku było to nieco ponad 9 proc. Październik jest przełomowym miesiącem, bo po raz pierwszy import aut z segmentu cztery-dziesięć lat, był wyższy niż samochodów ponaddziesięcioletnich (odpowiednio 43,4 proc. do 42,7 proc.).

W październiku sprowadziliśmy ponad 95 tys. aut, co jest wynikiem podobnym do ubiegłorocznego. Po dynamicznych wzrostach liczby importowanych aut w poprzednich miesiącach widać więc zahamowanie. To efekt niepewności importerów, z których jedni, zakładający dalszy wzrost kursu euro, chcieli sprowadzić jeszcze trochę aut, a drudzy wstrzymywali się już z zakupami, nie wierząc, że uda im się sprzedać auta kupowane za coraz droższe euro.

- Chwilowe umocnienie euro wobec złotego nie wpłynęło na ceny aut używanych - mówi Tomasz Stelter, odpowiedzialny za sprzedaż aut używanych w LeasePlan.

Wyjaśnia, że komisy i importerzy mają wciąż wiele samochodów sprowadzonych jeszcze przy rekordowo niskim kursie euro. Nie muszą więc podwyższać cen, tym bardziej że ze zbyciem używanych aut jest teraz duży problem. Presja na ich obniżanie wynika z tego, że zbliża się koniec roku i auto sprowadzone teraz jako czteroletnie, za dwa miesiące będzie już pięciolatkiem, a to w Polsce wciąż wpływa na cenę. Podwyżki w przyszłości też są mało prawdopodobne, bo obecnie mamy euro po 3,56 zł, czyli na poziomie z pierwszych trzech miesięcy tego roku.

Import aut

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA