REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak trzymać na wodzy emocje w pracy

Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że postępowanie szefa i współpracowników wywołuje w nas pozytywne emocje. Bywa jednak i tak, że ich zachowanie zupełnie wyprowadza nas z równowagi. Jak walczyć z takimi odczuciami?

W biurze nie powinno być miejsca na gwałtowne odczucia czy emocje, jednak i tutaj się one pojawiają. Istotne jest, jak sobie poradzimy z ich okazywaniem. Ważna jest w miarę obiektywna interpretacja określonej sytuacji, nazwanie problemów i świadomość, że inni również muszą je rozwiązywać.

Firma i emocje

W pracy spędzamy wiele godzin, tu wykorzystujemy swoją wiedzę, umiejętności, wzmacniamy poczucie wartości, czujemy się przynależni do grupy. Z pracy czerpiemy motywację do działania w innych sferach życia i otrzymujemy zapłatę, dzięki której zaspokajamy swoje potrzeby. Wpływ pracy na życie jest więc tak znaczący, że trudno temu zaprzeczać. Po pewnym czasie takie podejście może okazać się nawet zgubne. Popadniemy w rutynę i po drodze zagubimy swoje wartości i marzenia. Potrzebny jest tu złoty środek, który pozwoli nam czerpać z pracy przyjemność, ale i zachować dystans. Podobnie z emocjami - mogą pojawiać się podczas pracy i trzeba do nich podejść w racjonalny sposób. Tłumienie emocji może być przyczyną kłopotów rodzinnych i kłopotów ze zdrowiem (skoki ciśnienia, kołatania serca, bóle głowy). Jeśli coś lub ktoś nas zirytuje w autobusie, możemy z niego wysiąść, powiedzieć coś pod nosem i zapomnieć. W pracy musimy zostać i problem rozwiązać inaczej.

Oto potrzeby, które powinny być zaspokajane w pracy, a gdy to się nie dzieje, może dojść do poważnej frustracji:

REKLAMA

• Uznanie. Pochwała ze strony szefa za wkład naszej pracy i dobrze wykonane zadania to motywacja do dalszych działań. W przypadku ciągłych pretensji, mimo naszych chęci i osiąganych wyników, tracimy zapał do pracy i przestaje ona przynosić efekty. Powstaje zniechęcenie.

• Przynależność do grupy. Większość osób potrzebuje kontaktów z innymi, a możliwość utożsamiania się z wartościami i celami danej grupy buduje naszą wartość. Brak kontaktu z grupą powoduje uczucie odrzucenia i obniża samoocenę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Wynagrodzenie. Chociaż o zarobkach w wielu firmach nie wolno mówić, wiele osób wie, ile zarabiają współpracownicy. Dzięki temu odczuwają zadowolenie, jeśli firma ich wysoko ceni, ale bywa odwrotnie - wiedza, że inni mają lepszą pensję za podobną pracę frustruje.

REKLAMA

• Wykonywane zadania. Praca, która daje efekt i uznawana jest za niezbędną, pozwala czuć się nam niezastąpionym. Kolejną sprawą jest sprawiedliwy podział obowiązków pod względem trudności, terminowości i opłacalności (niestety, często na barki asystentek spada wiele czasochłonnych zadań, które następnego dnia niekoniecznie są aktualne). Zbyt wiele zadań wymagających pracy „po godzinach” i rezygnacji z posiłków lub odpoczynku, przy obserwacji nieprzemęczających się współpracowników, wywołuje złość.

• Odpowiedzialność i decyzyjność. Jeżeli szef nam ufa i przekazuje istotne zadania, pozwalając na podejmowanie ważnych decyzji, nasze samopoczucie polepsza się i czujemy się szanowani. Jeśli zaś wymaga się od nas zbyt wiele, obawiamy się popełnienia błędów i tego, że nie podołamy nadmiernym obowiązkom.

• Struktura firmy. Właściwa organizacja sprawia, że znamy swoje miejsce i zakres obowiązków, co daje nam poczucie bezpieczeństwa. Jej brak wywołuje chaos, gdyż nie wiemy, czego tak naprawdę się od nas oczekuje. Podobnie z formalnościami, dokumentami i raportowaniem. To pozwala na usystematyzowanie pracy, ale ich nadmiar drażni i sprawia, że czujemy, iż tracimy czas.

• Współpracownicy. Przyjemniej i wydajniej pracuje się w profesjonalnym i koleżeńskim zespole niż w miejscu, gdzie każdy dba o swój interes i stara się z innymi rywalizować. Złe kontakty ze współpracownikami powodują, że jesteśmy zirytowani i zmęczeni.

• Czas spędzany w firmie. Częste nadgodziny to brak czasu dla bliskich. Rodzi to negatywne emocje u nas i członków naszej rodziny. Pracoholizm powoduje nadmierne zmęczenie, objawy uzależnienia od firmy i niemoc czerpania radości z innych dziedzin życia niż praca.

• Wyjazdy służbowe. To urozmaicenie w pracy, które umożliwia poznawanie innych kultur i zasad biznesowych, ale ich nadmiar prowadzi do przemęczenia i pogorszenia relacji rodzinnych.

• Telefony i osobisty kontakt z klientami. Kontakty z ludźmi są pouczające, ale zbyt wiele zebrań i spotkań sprawia, że nie możemy wykonywać codziennych zadań.

• Poziom hałasu panujący w firmie oraz zbyt wiele osób na małej powierzchni może mieć zgubne skutki dla naszych emocji i wydajności w pracy.

Interpretacja wydarzeń

Jednym z podstawowych błędów, które wprowadzają nas w negatywny stan emocjonalny, jest nieumiejętna interpretacja wydarzeń. Ta sama sytuacja może być bowiem postrzegana na różne sposoby. Należy starać się nauczyć interpretacji, która wyeliminuje negatywne odczucia, myśli i zachowania.

Sytuacja:

Ważny klient spóźnia się na spotkanie.

Interpretacja nr 1:

Klient zignorował naszą firmę, bo stwierdził, że nie spełnia jego oczekiwań.

Reakcja nr 1:

Irytacja, zawód.

Interpretacja nr 2:

Klient się obraził, gdyż powinnam do niego zadzwonić z przypomnieniem terminu spotkania. Szef będzie miał do mnie pretensje.

Reakcja nr 2:

Smutek, strach, zdenerwowanie, poczucie winy, łzy.

Interpretacja nr 3:

Z pewnością są korki i klient zaraz przyjedzie.

Reakcja nr 3:

Spokój, więcej czasu na wykonanie zadań w oczekiwaniu na spotkanie.

Interpretacja nr 4:

Przyczyn spóźnienia może być wiele - zadzwonię i dowiem się, co się stało.

Reakcja nr 4:

Spokój, opanowanie, próba uzyskania konkretnej informacji.

Gdy rządzą nami emocje

Nadmierna emocjonalność prowadzi do problemów w domu i w pracy, zmian w sposobie myślenia, zachowania i postrzegania rzeczywistości. Istotny jest czas trwania sytuacji stresowych. Skutki długotrwałego funkcjonowania organizmu na „wysokich obrotach” bywają groźne:

• Problemy w pracy przekładają się na rodzinę, stłumione emocje przenosimy do domu.

• Nadmiernie emocjonalne zachowania w pracy zaczynają być surowo oceniane.

• Chaotyczność lub pobudzenie, brak kontroli nad sobą i otoczeniem, obniżenie samooceny, zaburzenia lękowe i depresyjne, bezsenność, mogą być początkiem problemów psychicznych.

• Emocje mogą doprowadzić do wielu dolegliwości: napięcia mięśni, bólu głowy, problemów z krążeniem, układem pokarmowym, obniżenia odporności.

Oto wydarzenie i wiele interpretacji, a co za tym idzie - nastrojów i ocen. Czarne scenariusze, nieadekwatne do sytuacji zachowania to znak, że nie umiesz radzić sobie w trudnych, stresujących momentach. Opisany problem występuje niemal codziennie i nie jest zbyt dotkliwy, a w pracy mamy do czynienia z dużo trudniejszymi. Trzeba nauczyć się w trudnych chwilach trzymać emocje na wodzy. Myśli wpływają na nastrój, a nastrój wpływa na zachowania. Musimy zdawać sobie sprawę, że to, w jaki sposób interpretujemy wydarzenia i w jaki sposób o nich myślimy, wpływa na nasze emocje, samopoczucie i kontakty z innymi. Zmiana w sposobie myślenia pomaga zachować zdrową reakcję, to ścieżka do sukcesu. Należy szerzej spojrzeć na dane wydarzenie lub rozpatrzyć dodatkowe elementy, które na to wydarzenie mogą wpłynąć. Zamiast wmawiać sobie: „Jestem beznadziejna, zrobiłam straszny błąd”, myśleć: „Zrobiłam błąd, ale większość wykonanych zadań uwieńczona była sukcesem. Błędy zdarzają się wszystkim”.

Pomocne okazać się też mogą plany działania. W przypadku trudnych problemów lub zadań należy skupić się na możliwościach ich rozwiązania. Wystarczy jasno wyznaczyć cel i sposoby, w jakie można go osiągnąć, rozpatrzyć kilka opcji i wybrać najlepszą. Racjonalny plan minimalizuje obawy, ponieważ daje poczucie dobrego przygotowania do określonej sytuacji.

Sylwia Szykuła

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

REKLAMA

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

Rewolucja w kodeksie pracy 2025. Jakie korzystne dla pracowników zmiany: czterodniowy tydzień pracy, dłuższe urlopy. Czy pracodawcy są gotowi na dodatkowe koszty

Rząd ma w perspektywie trzy wielkie reformy kodeksu pracy i kilka pomniejszych. Czy zmiany dokonają się już w 2025 roku. Kto skorzysta na nich najbardziej. Czy firmy i pracodawcy są w stanie udźwignąć ich koszty?

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
MSWiA: Policjanci negocjują nowe świadczenie. W wojsku jest warte od 248 000 zł do 500 000 zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

REKLAMA